Navarová a KOA přivezou exoticky znějící folk
K o p ř i v n i c e (dam) - Milovníky žhavých latinskoamerických rytmů,
charakteristické melodiky a především příznivce hlasu zpěvačky Zuzany
Navarové de Tejada přivítá dnes o půl osmé večer sál kina Puls. Na kopřivnickém
koncertě bude Navarovou doprovázet také čtyřčlenná kapela KOA.
Do povědomí hudbymilovné veřejnosti vstoupila Zuzana Navarová počátkem
osmdesátých let jako zpěvačka skupiny Nerez, jejíž charakteristický
projev si záhy vysloužil uznání posluchačů i kritiky. Přestože již od
začátku byla oceňována jako vynikající sólová zpěvačka, její přínos
Nerezu byl také v textařské a skladatelské oblasti.
Během své umělecké kariéry nasbírala řadu ocenění. Záběr Zuzany
Navarové je velmi široký a s její hudbou je možné se setkat na divadelních
jevištích nebo třeba v animovaných filmech Michaely Pavlátové ’Křížovka’
a ’Řeči, řeči, řeči’, které si dokonce vysloužily nominace na Oscara.
Pro sólovou kariéru Zuzany Navarové mělo velký význam její vysoce ceněné
album Caribe plné písní jejích oblíbených latinskoamerických autorů. K
tomuto druhu hudby se Navarová dostala jako studentka španělštiny během stáže
na Kubě a několika dalších cest po zemích Jižní a Střední Ameriky.
Po úspěchu tohoto alba už byl jen krůček k rozhodnutí věnovat se důkladněji
latinskoamerické muzice. Tak začala v roce 1995 její spolupráce s kolumbijským
písničkářem a kytaristou Ivánem Gutiérrézem. Z této spolupráce vzešla
tři alba: Tres, Skleněná vrba a zatím poslední Zelené album, které je záznamem
koncertu v pražské Malostranské besedě.
Do Kopřivnice Navarová dorazí v doprovodu kvarteta muzikantů, ale je ji
možné slyšet ještě i s komornějším doprovodem.
Skupinu KOA tvoří Mário Biháry ovládající akordeon, klavír a
klarinet, Camillo Caller (bicí a perkuse), Omar Khaouaj (kytara) a František
Raba (kontrabas).
Na Audio Boutique se sejdou taneční kapely Blow a Skyline
K o p ř i v n i c e (dam) - Kapely Blow, Skyline, housový projekt Reynok a
párty v režii DJ Sandoze, to všechno skrývá akce nazvaná Audio Boutique
001, která vypukne zítra večer v taneční scéně Nora Café v CO krytu pod
kulturním domem. Kapelu Blow vedenou Teochararem Bakardžievem již bylo možné
na půdě Nory slyšet. Kapela se na výsluní české taneční hudby drží s
přestávkami již od roku 1994. Přesto, že jejich hudba nepodléhá stylovému
zařazení, nejvíce se snad blíží žánrům jungle a drum´n´bass. Při svých
energických koncertech se Blow snaží na rozdíl od jiných kapel využívat
možností muzikantů než předtočených samplů.
Také Skyline se pohybuje v podobných žánrových vodách. Hrají písničkový
breakbeat s přesahy do drum and bassu, trancu i housu. Kapela je zajímavá
hlavně kombinací elektroniky s živými bicími, saxofonem, flétnou nebo
violoncellem.
Burianovy obrazy se zase vrátily do muzea
Š t r a m b e r k (dam) - Jasným signálem začátku turistické sezony je
návrat děl Zdeňka Buriana do štramberského muzea nesoucího jeho jméno.
Letos se o výstavní prostor podělí s malířem a ilustrátorem podobného
zaměření Gustavem Kromem.
Včera zahájená výstava potrvá až do konce září a letos nese název
’Na dobrodružné stezce’.
Broadwayská komedie bude tečkou za sezonou
K o p ř i v n i c e (dam) - Netradiční termín zvolili dramaturgové kopřivnického
kulturního domu pro poslední divadelní představení předplatitelské sezony
2000 - 2001. Komedii ’...vstupte!‘ totiž Pražská divadelní agentura
uvede o víkendu v neděli devětadvacátého dubna v obvyklém čase.
Lákadlem, které na jednu z nejúspěšnějších her amerického dramatika
Neila Simona přivede diváky, bude bez pochyby atraktivní obsazení. Na jevišti
se totiž objeví samé známé tváře. Konkrétně se diváci mohou těšit na
Petra Nárožného, Ladislava Mrkvičku, Jana Čenského a Libuši Švormovou.
Dva staří klauni, kteří více než čtyřicet let spoluvytvářeli komické
duo v estrádních skečích, se mají opět sejít. Po jedenáctileté odmlce
je začne dávat dohromady Willieho synovec Ben. Televize chce s nimi natočit
jeden z nejzdařilejších i nejúspěšnějších výstupů. Po dlouhých útrapách,
kdy se staří páni stále nemohou dohodnout a vzájemně se jen dráždí, se
nakonec opravdu ocitnou ve studiu. Ale i tady pokračuje celá ta patálie s oběma
tvrdohlavci. Takový je zhruba děj veleúspěšné komedie nekorunovaného krále
broadwayských činoherních scén. Přesto, že se měl původně stát lékařem,
po několika méně úspěšných kouscích se proslavil hrou ’Bosé nohy v
parku’. Inscenace, která bude k vidění v Kopřivnici, vznikla v roce 1972 a
jako většina jeho ostatních her se i tato komedie zakrátko stala hitem New
Yorku a byla vyhodnocena za jednu z nejlepších her sezony 1972/73.
Neil Simon dnes patří k nejhranějším a nejoblíbenějším autorům na
světě. Podle jeho her vznikla řada úspěšných filmů a obdržel několik významných
ocenění včetně Pullitzerovy ceny v roce 1991.
Vynikající text podtržený brilantní interpretací, to je inscenace,
kterou s již jmenovanými herci nastudoval režisér Pavel Háša a bude zcela
jistě důstojnou tečkou za další divadelní sezonou.
Všechny tři ceny si letos domů odvezla slovenská divadla
Japonská tanečnice Hanako Azuma
a její ukázka japonského
tance školy
Azuma Ryu zaujala na letošním ročníku
Kopřivy velký okruh diváků.
Foto: David Macháček
|
|
|
|
K o p ř i v n i c e (dam) - Obě dvě ocenění poroty stejně jako cena diváků
patnácté Kopřivy se stala kořistí slovenských hostů této tradiční přehlídky
netradičního divadla. Ke vzácné shodě trojice porotců a diváků festivalu
přitom došlo v případě souboru Teatro Tatro, ten totiž ve své maringotce
za hranice odvezl nejen cenu pro nejlepšího herce, ale také zmiňovanou cenu,
o jejímž držiteli rozhodli svým hlasováním sami diváci. Nitranské
divadlo z Kopřivnice odváželo dokonce i poslední cenu, kterou porota uděluje
za umělecký přínos, tuto sošku však budou muset předat svým kolegům z
Divadla Piki.
„Pokud bych použil sportovní terminologii, tak nám to Slováci dali 5:0.
V obou případech byli především řemeslně mnohem lepší a přesto, že se
dá oběma představením mnohé vytknout, byla nabita invencí,“ řekl po
skončení přehlídky porotce Jaroslav Látal.
Letošní ročník festivalu patřil podle řady účastníků Kopřivy a jejího
’zasloužilého’ porotce Luďka Richtra k těm lepším a ve srovnání s
minulým ročníkem šlo o velký kvalitativní skok nahoru. Až na několik
drobných výjimek bylo možné v kulturním domě zhlédnout velmi kvalitní a
zajímavá představení. K těm nejlepším jistě pařilo oceněné Teatro
Tatro a jejich ’Bianka Braselli’, kterou nakonec pro nepřízeň počasí
neodehráli před kulturním domem, ale v jeho vestibulu, kde diváci s nadšením
sledovali jejich efektní představení s mnoha artistickými prvky a jedinečnou
poetikou. Zcela jiná, ale také vynikající, byla hamletovská variace dua
David Prachař a Pavel Fait. Velkým favoritem na jedno z ocenění byl jistě
pro nejednoho diváka také Noriyuki Sawa. Ten také sáhnul po Shakespearově předloze
a jeho Macbeth byl strhující divadelně-výtvarnou podívanou. Nesoutěžním
bonbonkem bylo také vystoupení Jaroslava Achaba Haidlera, který se nakonec
rozhodl hrát něco jiného, než plánoval, a v půlhodině na prknech Kopřivy
sám inscenoval Dvořákovu Rusalku. Příjemným oživením letošní Kopřivy
byla také pokračovatelka čtyři sta let staré tradice tance Azuma Ryu,
japonská tanečnice a mistryně této dnes již klasické školy japonského
tradičního tance Hanako Azuma. Ta nejen že předvedla ukázku svého v našich
zeměpisných šířkách exotického umění, ale několik účastníků Kopřivy
mělo také možnost pod jejím vedením si v předcházejícím workshopu tanec
s vějířem vyzkoušet. Kromě samotných divadel bylo možné v rámci Kopřivy
navštívit také semináře s porotci, projekce amatérských filmů z různého
období a koncert kapely Chorchestr.
Prachař, Fajt a Hamlet si rozumí
Představení Hamlet Part 2
herce Davida Prachaře (na snímku)
a bubeníka Pavla Fajta patřilo
na patnáctém ročníku Kopřivy
k nejzajímavějším.
Foto: David Macháček
|
|
|
|
K o p ř i v n i c e (dam) - Jedním z nejzajímavějších představení
prvního dne Kopřivy byla inscenace Hamlet Part 2, která svedla dohromady
herce Davida Prachaře a bubeníka Pavla Fajta. Přestože tento netradiční
projekt vznikl původně jako jednorázový happening, má za sebou již pěknou
řádku repríz, a to je důvod pro několik otázek.
V hudbě, kterou Pavel hraje, je vidět velký kus improvizace. Je to podobné
i u hereckých partů?
Prachař: Je tam poměrně významný prostor pro improvizaci. Kostra představení
je pevná, liší se to spíš v jednotlivostech a v délce doby, po kterou se věnujeme
jednomu motivu. Je to podobné jako v jazzu, taky ta kostra musí být a mění
se jen ty variace.
Fajt: Je to hodně závislé podle mých zkušeností na místě, kde hrajeme
a na publiku. Vím hodně o náladě, snažíme se s Davidem na sebe napojit a
zbytek jde sám, je to vždycky originální představení.
V inscenaci je několik míst, kde hrajete nejen jako hudebník, ale také se
stáváte hercem. Je to pro vás hodně nezvyklé, nebo už jste se něčeho
podobného účastnil?
Fajt: Já jsem docela hodně protřelý Divadlem Na provázku, kde jsem poměrně
často hrával na bicí a někdy i takové poloherecké a polobubenické role.
Neznamená to, že bych se rád předváděl, ale nijak mi to nevadí. Zároveň
ale silně cítím, že to vůbec neumím, takže jsem hodně opatrný. Jen když
mám hodně dobrou náladu, tak se odvážím zpoza bicích víc vyniknout, ale
to je málokdy.
Prachař: Tady je důležité, že Pavel má cit pro tu náladu. To znamená,
že se neprosazuje ve chvílích, kdy by bylo lepší ztlumit. Se sehraností
problém nemáme taky proto, že já vlastně v tom představení jsem taky
hudebník. Místo abych klasicky přednášel, snažím se slova modulovat do
zvuků. Myslím, že ta hudba má sílu slovo umocnit, ale i slovo může mít
hudební formu. Takže, když koktám, jsem taky vlastně bubeníkem.
Na pódiu působíte dojmem perfektně komunikujícího tandemu, je to skutečnost,
nebo jen zdání?
Prachař: Myslím, že se opravdu bezvadně doplňujeme a rozumíme si. Navíc
máme výhodu, že se nevidíme moc často, a proto nemáme ponorkovou nemoc.
Fajt: Funguje to opravdu perfektně. Nejsou tam vůbec žádné třecí
plochy, a proto hodně stojím o to, abychom ještě něco udělali.
Výstava fotografií z Plzně měla svou předpremiéru
K o p ř i v n i c e (dam) - Nejen divadlem na jevišti, ale také divadlem
zachyceným na fotografiích se mohli letos kochat návštěvníci Kopřivy. Přechod
z hlavního sálu do kina totiž lemovala série několika desítek fotografií
z tohoto prostředí.
Pravděpodobně nejlepší fotografie, které kdy byly v rámci Kopřivy
vystaveny, vznikly před půl rokem na festivalu v Plzni. „Sešla se tam
skupinka osmi studentů, čtyři z Prahy a čtyři ze Zlína, kteří nikdy předtím
divadlo nefotili a jejich úkolem bylo fotografovat pouliční divadlo,“
prozradil Jaroslav Krejčí z FAMU, který byl jedním z pedagogů, jenž plzeňskou
fotografickou dílnu vedl. „Byla to obrovsky zajímavá práce, lidé byli
totiž tím, co se dělo, mnohdy velmi šokovaní, po ulicích se totiž
pohybovali čtyři lebkouni, čtveřice naháčů či anglická královna s
doprovodem. Byl opravdu zážitek sledovat reakce lidí,“ zavzpomínal Krejčí.
Výstava v Kopřivnici byla vlastně první cílenou prezentací studenty pořízených
fotografií. Ta předtím sice byla v Plzni předběžně vystavena, ale neměla
charakter výstavy, nýbrž jen přehlídky denních prací. Kopřivnická
expozice byla vlastně předpremiérou té, kterou fotografové připravují na
letošní ročník plzeňského festivalu.
Nejlepšího herce Kopřivy fascinuje Hollywood
K o p ř i v n i c e (dam) - Nejen při představení, kdy vyjádřil svou
touhu jet do Ameriky a setkat se tam s Melem Gibsonem, ale i u předávání cen
potvrdil nejlepší herec Kopřivy Lukáš Latinák z Nitry svou posedlost
hollywoodským show businessem. Za sošku, kterou získal za roli principála
Giakoma, poděkoval v duchu tradice oscarových večerů.
Rozpočet je patnáctkrát vyšší, než býval
K o p ř i v n i c e (dam) - Deset až patnáctkrát vyšší než v dobách
zrodu přehlídky byl podle pořadatelů rozpočet letošního patnáctého ročníku
Kopřivy. „Jestliže se před lety náklady pohybovaly kolem osmi až desíti
tisíc, dnes se pohybujeme v řádech sta tisíců korun,“ prozradil dramaturg
a hlavní organizátor všech dosavadních ročníků Kopřivy Jiří Cachnín s
tím, že největší podíl na nákladech mají honoráře a úhrady cestovného
pro vystupující.
Přestože rozpočet letošní přehlídky byl jen o něco málo vyšší než
vloni, problémy se zajištěním potřebné částky byly prý mnohem větší.
„Byli jsme dokonce v takové situaci, že jsme nevěděli, zda nebude nutné
zrušit účast některých souborů,“ uvedl Cachnín. Na rozdíl od loňska
Kopřiva letos neměla generálního sponzora a na jejím financování se podílela
celá řada drobných sponzorů a město svým grantem. Pořadatelé sice byli předběžně
dohodnuti s Českým Telecomem na sponzoringu, ale ten prý změnil plány, nyní
se orientuje na sport.
|