Kasíkův klavír
dnes zahájí sezonu
K o p ř i v n i c e (dam) - Klavírní recitál zahájí dneska večer další sezonu
Kruhu přátel hudby. Milovníci klasiky se mohou těšit hned v úvodu na nevšední
zážitek v podání Martina Kasíka.
Žádaný interpret současné mladé generace se v roce 1976 narodil v nedalekém
Frenštátu pod Radhoštěm. Klavírní hře se začal věnovat už ve čtyřech letech.
Vystudoval konzervatoř v Ostravě, v současné době je posluchačem Akademie
múzických umění v Praze ve třídě profesora Ivana Klánského. Kasíkovou brilantní
hrou je nadšeno publikum, kritici i poroty četných soutěží. Je držitelem ceny
Davidoff Prix 2000 pro nejlepšího českého interpreta do 28 let v oblasti
klasické hudby a Ceny Harmonie pro nejúspěšnějšího mladého umělce za rok 2002.
Zvítězil také v jedné z nejprestižnějších světových soutěží Young Concert
Artists Competition v New Yorku. Koncertoval v řadě prestižních koncertních sálů
Evropy, USA, Japonska či Singapuru. V říjnu 2000 debutoval v Kennedy Center ve
Washingtonu, v březnu 2001 v Alice Tully Hall v Lincoln Center v New Yorku.
Objevil se v prestižní koncertní řadě Metropolitního muzea v New Yorku. V
listopadu 2002 debutoval s Českou filharmonií. Letos v létě se představil v
rámci galakoncertu v Lyric Opera House v Chicagu, kde hrál například vedle José
Carrerase.
Osmadvacetiletý klavírista má na svém kontě také řadu nahrávek pro české i
zahraniční rozhlasy, natáčel v televizi a jeho hru je možné slyšet už na pěti
sólových CD. Martin Kasík často hraje hudbu J. S. Bacha, L. van Beethovena, F.
Chopina, R. Schumanna, S. Rachmaninova, K. Slavického a dalších autorů. Jeho
interpretaci pak kritici předních časopisů srovnávají s největšími světovými
hvězdami hudebního nebe. Kopřivnický koncert začíná o půl osmé večer v kinosále.
Jiří
Langmajer pobaví v komedii A do pyžam!
K o p ř i v n i c e (dam) - Na Jiřího Langmajera, Davida Suchařípu nebo také
alternovanou Kateřinu Brožovou či Kateřinu Hrachovcovou se mohou těšit příznivci
divadla. V pátek 29. října pokračuje abonmá kulturního domu komedií A do pyžam!
Inscenaci pražského divadla AP-Prosper režíroval Petr Hruška. Bláznivá situační
komedie je dílem Marca Camolettiho, který byl v šedesátých letech minulého
století jedním z nejúspěšnějších autorů francouzské komedie. Ve svých hrách
Camoletti vycházel z bohaté tradice francouzské bulvární frašky a tvořil lehké
komedie, které si nekladou jiný cíl, než pobavit diváka. Ve svých textech
používá známé, ale neselhávající klišé a kombinuje situační a slovní komiku.
Jeho zápletky jsou často velmi pikantní, ale divákům evidentně vyhovují. Hra A
do pyžam! měla premiéru 7. prosince 1985 v divadle Michel v Paříži. Inscenaci
režíroval sám autor a představení dosáhlo devíti set repríz. Hra byla mnohokrát
přeložena a hraje se na řadě scén po celém světě. I u nás se Camolettiho hry
objevují na programech divadel poměrně často, hru Na správné adrese mohlo před
časem vidět také publikum v Kopřivnici. Začátek představení je tradičně o půl
osmé večer.
Tři hry dnes
uvede Kroužek a Proužek
K o p ř i v n i c e (dam) - Další divadelní večer se chystá dnes v
kopřivnickém domě dětí a mládeže.
Divadelní setkání Kroužek a Proužek přinese tři představení domácích souborů.
V osmnáct hodin začíná Vendelín svou Věštbou, od sedmi bude hrát Bílá Ponožka
inscenaci nazvanou Kosa a všechno zakončí v osm večer Kapitulace v podání Tělesa
X Y. Za vstupenku na jednotlivá představení zaplatí divák desetikorunu, za
všechny pak trojnásobek.
Post It zahrají
publiku v Noře
K o p ř i v n i c e (dam) - V pátek čeká na rockové fanoušky další
dvojkoncert. V CO krytu bude hrát pražská kapela Post It a příborští Buga Boo.
Představovat v Noře téměř domácí Buga Boo je asi téměř zbytečné, ale pražská
kapela by mohla oslovit řadu vyznavačů crossoveru. Post It vznikli v roce 1997,
a přestože hrají nápaditou autorskou muziku s českými texty, první desku vydali
až letos na jaře, a to ještě díky tomu, že se vloni dostali do finále soutěže
Coca Cola pop star, kde si jich všimlo vydavatelství BMG. Klasické rockové
schéma čtyřčlenná parta oživuje syntetizátory, změnami tempa a přeskakováním
mezi žánry od hardrocku po funky a hip-hop. Začátek akce je o půl deváté večer.
Eva Henychová představí svou v pořadí třetí desku
K o p ř i v n i c e (dam) - Jméno Eva Henychová není pro místní milovníky
folku rozhodně neznámé. Charizmatická písničkářka v Kopřivnici již několikrát
vystupovala.
Ve středu 3. listopadu přijede do Kopřivnice s novým programem vycházejícím z
aktuální desky. Tu si stejně jako dvě předchozí vydala umělkyně vlastním
nákladem a dokončila teprve v polovině září. Henychová svým dvanáctiskladbovým
cédéčkem zachovává čtyřletou periodicitu a po debutu Svítání z roku 1996 a druhé
desce Za stěnou z papíru v roku 2000 přichází s albem Všechno je jinak. A jak
napovídá sám název na desce, najdou posluchači i pár překvapení. Čtyři písničky
Eva Henychová natočila s celou rockovou kapelou Oboroh za zády a v dalších
čtyřech se kromě jejího hlasu a kytary objevují další doprovodné nástroje jako
saxofon či piáno. Jisté rozdíly mají být patrné i v celkovém charakteru alba.
„Předchozí deska byla více milostná, tahle je více filozofující,“ charakterizuje
svou novinku sama autorka.
Eva Henychová je známá především vysokou frekvencí svých koncertů, absolvuje
jich kolem dvou set ročně a vloni v září si připsala již tisící koncertní
vystoupení. Absolventka konzervatoře ve hře na kytaru a zpěvu začala v poslední
době spolupracovat také s kapelou, ale v Kopřivnici vystoupí tak, jak byli její
posluchači zvyklí, sama s kytarou.
Laco Deczi svou
hrou nadchl publikum
Laco Deczi a jeho kapela Celula New York
nadchli kopřivnické
publikum energií
a brilantností své muziky.
Koncert si pochvaloval i sám Deczi.
Foto: David Macháček
|
|
|
K o p ř i v n i c e (dam) - Víc jak dvě hodiny vynikající hudby přineslo
premiérové hostování trumpetisty Laca Decziho a jeho kapely Celula New York v
Kopřivnici. Velký zájem publika přemístil koncert původně situovaný do kina do
velkého sálu kulturního domu. „V Americe nehrajeme v tak velkých sálech. Ve
větších prostorách vystupujeme jen na festivalech, ale i tyto sály jsou většinou
menší,“ řekl Laco Deczi, který v Kopřivnici nikdy předtím nehrál. „Byl jsem
překvapený, kolik lidí přišlo a jak kvalitní to bylo publikum. Byli úplně
fantastičtí i akustika sálu byla dobrá,“ pochvaloval si po vystoupení Laco.
Kapele se podařilo posluchače dostat do varu hned po začátku a jejich plnou
pozornost si udržet po celý koncert. Ten tvořily především rytmický a
posluchačsky přívětivý jazz rock s prvky latinskoamerické muziky. Všichni čtyři
muzikanti předváděli vynikající výkony a především černý baskytarista Steve
Clarke se díky svému hráčskému mistrovství a snaze bavit stal miláčkem publika.
Sám Laco Deczi nijak násilně neprosazoval své postavení hlavní hvězdy. V mnoha
případech jeho ostrá a skvěle znějící trumpeta pouze s obrovským muzikantským
nadhledem glosovala hru ostatních členů Celuly New York, než aby na sebe
strhávala všechnu pozornost.
S trumpetou začínal Deczi poměrně hodně pozdě. „Od malička jsem hrál hokej a
s muzikou jsem začal až někdy v patnácti. Začal jsem hrát na trombon, ale na ten
jsem to zkoušel asi čtrnáct dní a pak jsem to zahodil a začal s trubkou. Učil
jsem se jen tak sám, až pak jsem se dostal na konzervatoř, odstěhoval se do
Prahy a po vojně jsem studoval privátně nejen trubku, ale taky kompozici,“ říká
autor řady skladeb s tím, že inspiraci pro svou tvorbu hledá zase v muzice.
„Poslouchám úplně všechno. Poslouchám i rap. Ze všeho se dá něco načerpat, i z
toho rapu. Někdy je to úplně tupý, ale občas vymyslí velmi zajímavé rytmy. Každý
muzikant by měl poslouchat úplně všechno. Já to dělám a s malým synem hraju
klidně i dechovku,“ prozradil proslavený trumpetista. Cesta za slávou a
vyprodanými sály v Americe i Evropě ale nebyla jednoduchá, především v New Yorku
se musí muzikanti o své místo na scéně tvrdě rvát. „Tam si člověk musí publikum
trochu vypěstovat. Je tam hrozně moc klubů a dobrých muzikantů. Takže za rohem
sousední ulice už vás nikdo nezná. Důležité je udělat si dobrou pověst mezi
hudebníky, pokud se o někom začne mluvit mezi muzikanty, má už jméno a je to
dobré. V New Yorku je spousta muzikantů, kteří hrají vynikajícím způsobem a
nikdo je nezná,“ řekl Laco Deczi.
|