|
Na
diváky čeká trio Lábus, Poullain, Etzler
Inscenace Divadla Ungelt svedla
dohromady tři populární herce.
Foto: Archiv |
|
|
|
K o p ř i v n i c e (dam) - Po několika agenturních představeních se
kopřivničtí divadelní fanoušci mohou těšit na inscenaci stálého pražského
divadla. Dramaturg místního kulturního domu sáhl po hře Play Strindberg z
repertoáru Divadla Ungelt. Tato malá soukromá scéna pro necelou stovku diváků je
stále populárnější a více ceněná jak kritikou, tak diváky. Už vzhledem ke svým
stavebním dispozicím se Ungelt věnuje výhradně komorním inscenacím a Play
Strindberg v tomto směru není výjimkou.
V kusu dramatika Friedricha Dürrenmatta se diváci mohou těšit na Chantal
Poullain, Miroslava Etzlera a Jiřího Lábuse. Především Lábus, který se v této
hře na prknech Ungeltu objevil poprvé, je hodnocen superlativy. Lábus byl za
svůj výkon dokonce oceněn titulem nejlepší herecký výkon roku vzešlým z ankety
specializovaného serveru i-divadlo. Lábus, kterého má většina diváků
zafixovaného jako komika, se role v Dürrenmattově frašce ujal s nadšením.
„Ačkoliv to tak nevypadá, tato hra je vlastně groteskní, má postava je
tragikomická, i když tam jsou prvky drsné a smutné, a snažil jsem se zúročit vše
z komedie, kterou jsem hrál. Vždycky je radost pro herce, když si může zahrát i
jiné věci než jeden žánr,“ nechal se Lábus slyšet v jednom z rozhovorů. Tématem
inscenace, která měla svou premiéru vloni v lednu, jsou jednoznačně manželské
vztahy. Celé představení se nese v duchu slovního boxerského utkání mezi Alicí (Poullain)
a Edgarem (Lábus), navíc za asistence Kurta (Etzler), který přijede na krátkou
návštěvu. Divák je na jevišti svědkem všech krutostí, zákeřností, ale i
podivného vzájemného spojení vyplývajícího z manželství.
Hra Play Strindberg byla v Čechách uváděna už v sedmdesátých letech v
pražském Komorním divadle a hereckých partů se tehdy ujali Václav Voska,
Jaroslava Adamová a Svatopluk Beneš. Současná inscenace v režii Hany Burešové
představuje hru z poněkud jiného, spíše pitoreskního úhlu. V Kopřivnici se
milovníci divadla mohou na hru inspirovanou Tancem smrti A. Strindberga vydat v
úterý 30. března.
Bratři
Ebenové žánrovou nezařaditelnost své muziky vůbec neřeší
Bratři Ebenové (na snímku Marek a Kryštof)
minulou sobotu
vyprodali kulturní dům.
Jedinečný koncert posluchače nadchl.
Foto: David Macháček
|
|
|
|
K o p ř i v n i c e (dam) - Před téměř vyprodaným kulturním domem
koncertovalo minulou sobotu trio bratří Ebenů. Ještě před vydařeným vystoupením
si lídr originální kapely Marek Eben našel čas na několik otázek.
Mezi vašimi alby jsou mnohaleté časové prodlevy. Je to dáno vaší velkou
vytížeností jinými projekty, a nebo prostě jen čekáte na chvíli, kdy je tvůrčí
přetlak tak velký, aby bylo z čeho vybírat?
Asi obojí. Samozřejmě jedenáctiletá prodleva mezi první a druhou deskou byla
dána také změnou poměrů. Najednou se vlastně úplně změnila úloha folku. Dřív to
byla hudba, která v sobě nesla určité spiklenectví, nebo nějaký takový rys
vzdoru. Když se to pak změnilo a přišly do toho jiné poměry, tak jsem měl pocit,
že folk svou historickou úlohu splnil a že je potřeba jej dělat nějak jinak.
Na vaši další desku by podle informace z vašich webových stránek neměli
posluchači čekat tak dlouho. Jaké jsou plány pro další nahrávání?
Na podzim to budou už dva roky od předchozího alba a já bych byl docela rád,
kdybychom další desku dali dohromady do pěti let, že bychom tu prodlevu zase o
dva roky zkrátili. Pětiletá periodicita mi v tomhle směru připadá skoro
nejlepší. Možná mě k tomu dožene také ten provoz, když hrajeme s kapelou tak,
aby se lidé nenudili, bude třeba přinášet nějaké nové věci a doplňovat tím ten
již zažitý program.
Vystupujete jako Bratři Ebenové, jaký je vliv jednoho každého z vás na
celkový výsledek, vládne v kapele demokracie?
Pokud jde o autorství, tak to mám vždycky na hrbu všechno já, ale jinak
myslím, že v kapele demokracie vládne, ale musel byste se zeptat taky ostatních,
jak to vnímají. Třeba při výběru písní na desku se některé věci zamítly rovnou a
u některých bratři řekli, že by to chtělo třeba přearanžovat. To už je pak
vždycky kolektivní práce. Taky se stane, že řeknou, že tu a tu písničku prostě
hrát nebudeme. Takové právo tam je a i při výběru věcí na tu poslední desku tomu
nebylo jinak.
Hudební kritici mají vaši hudbu velký problém zaškatulkovat. Za kapelu jakého
stylu se považujete vy sami. A je ona nezařaditelnost úmyslná?
My to popravdě řečeno vůbec neřešíme. Jsme rádi, když na nás přijdou lidi, a
myslím, že posluchači nás nepotřebují zařadit. To je jistá česká specialita, že
každý se musí někam zařadit. Podle mě plujeme někde uprostřed. Má to v sobě kus
folku, určitě to má taky něco z rockové muziky, zejména teď, když hrajeme s ETC.
Ale není to tak tvrdé jako ETC a není to tak měkké, jako byli staří Ebeni.
Ačkoliv každý umělec se snaží být originální, vždycky čerpá z něčeho, co zná
- co je těmi inspiračními zdroji u vás?
Já myslím, že je to především souběh toho, co jsme poslouchali ať už v
dětství nebo v dobách studií, to jsem měl na poslouchání muziky nejvíc času. Teď
už bohužel je moje jediná diskotéka auto. Trávím spoustu času za volantem a tam
je ještě tak nejvíc klidu na to, poslouchat muziku. Vychází to samozřejmě také z
toho genetického základu. Od dětství jsme vyrůstali obklopeni jednak tátovou
muzikou, jednak spoustou moderní vážné muziky nebo tím, co hrál Ilja Hurník,
který byl specialista na Janáčka, Debussyho a Ravela. Do toho jsme samozřejmě
poslouchali rock, folkovou muziku, bluegrass nebo jazz. To, co z toho pak
vzniká, je syntéza rozmanitých vlivů, které se pak snažíte zpracovat svojí
původní cestou.
Pominu-li vás samotné, ve vaší rodině jsou významná hudební jména. Mluvíte
někdy s otcem nebo strýcem o muzice, kterou s bratry děláte, znají ji a jaké
jsou jejich reakce?
Bavili jsme se o tom mockrát. My jsme se ptali táty na názor, ne že bychom
chtěli nějakou konkrétní radu, ta muzika je tak daleko od sebe, že se tam ani
radit nedá. Táta je velmi tolerantní člověk, nikdy jsem od něj neslyšel žádné
výhrady třeba k žánru nebo to, proč neděláme vážnou muziku. I on sám, když
vyučoval kompozici, tak dával na rozbory písničky od Beatles. Byl prostě vždycky
otevřený všem hudebním vlivům. Že by s námi nějak spolupracoval, tak to ne, ale
posluchač byl velmi tolerantní.
David Macháček
Herci z domu
dětí odehráli tři premiéry
K o p ř i v n i c e (dam) - Tři ze souborů fungujících pod hlavičkou v lednu
založeného Údivadla místního domu dětí se sešly na třetím divadelním podvečeru.
Kroužek a Proužek minulý pátek měly tu čest uvést hned tři premiéry.
Nejmladší soubor Quitko přišel s černou komedií plnou magie a tajemna nazvanou
Čarodějka. Také Arnošti sáhli po komediálním žánru, když na jevišti ztvárnili
socialistický komiks Modrá pětka. Soubor Vendelín zahrál na vážnější notu, když
uvedl svou verzi známého Wildova příběhu Obraz Dorina Graye přizpůsobenou na
míru ryze dámské herecké skupině.
-123 minut
nechali v krytu vybuchnout gejzír energie
Kapela -123 minut naplnila CO kryt
hutnou muzikou a
elektrizující atmosférou,
jejímu vystoupení předcházeli
dva předskokani.
Foto: David Macháček
|
|
|
|
K o p ř i v n i c e (dam) - Na výsost spokojení návštěvníci klubu, ale také
dobře naladěná kapela, takový byl výsledek sobotního koncertu tria -123 minut v
kopřivnické Noře. Ještě než se ke slovu dostaly samotné minuty, navodily v klubu
tu správnou atmosféru dvě předkapely, kromě ohlášených novojičínských Once’s se
do programu na poslední chvíli dostala taky opavská formace Psychonaut. Když
vstoupilo na pódium trio Bína, Janáček, Vajgel, podařilo se jim publikum přivést
do varu hned během první skladby. Ke skvělému dojmu z koncertu přispěla nejen
tradiční velká dávka improvizace a hráčské mistrovství, ale i to, že kapelu
samotnou koncert evidentně hodně bavil. Zdrojem dobré nálady byl pravděpodobně i
fakt, že bubeník Martin Vajgel, který se za svou soupravou celý večer doslova
překonával, se jen pár hodin před koncertem stal otcem.
Kapelu během následujících měsíců čeká série velkých koncertů, na kterých má
vzniknout živá deska a také DVD se záznamem vystoupení. „Na té desce bude jako
překvapení pro naše fanoušky několik úplně nových věcí a písničky z předchozích
tří desek budeme hrát ve zcela jiných aranžích,“ slíbil frontman minut Zdeněk
Bína. Na záznamech navíc kapela bude posílena o další hudebníky. „Hrát v sestavě
XL je pochopitelně něco zcela jiného než v triu. Zvuk kapely je naprosto
odlišný, a když s námi hrají tak vynikající muzikanti, je to obrovsky příjemný
zážitek,“ nechal se slyšet Bína.
Pořadatelé
Schodů hledají vystupující
K o p ř i v n i c e (dam) - Přehlídkou toho, co všechno se v Kopřivnici děje,
by měl být první ročník přehlídky Schody. Novinková akce, kterou grantem
podpořila také radnice, proběhne sice až 12. června, ale právě v těchto dnech se
pořadatelům mohou hlásit všichni, kteří by chtěli do programu Schodů přispět.
„Chceme připravit akci, na které se budou bavit jak účinkující, tak diváci. Má
to být příjemně strávené odpoledne a zároveň možnost poznat aktivity, které v
Kopřivnici fungují,“ tvrdí hlavní pořadatel Schodů David Monsport. Přestože již
nyní organizátoři vědí, že program Schodů bude z velké části tvořit tanec,
chtějí, aby program nabídl co nejširší spektrum podívané. „Kromě tance by tam
mělo být divadlo, hudba, ale třeba i lidé, kteří umějí někoho imitovat a
podobně. Chybět by neměl ani sport, předvést by se mohli například bojová umění
nebo in-line bruslaři. Spektrum je široké, jde jen o to, aby to, co budou chtít
lidé předvádět, byla show,“ vysvětlil Monsport. Také věková omezení nejsou
stanovena, i když organizátoři počítají spíš s tím, že se do akce zapojí děti a
mladí lidé.
O tom, čím by Schody měly být, budou pořadatelé Kopřivničany informovat z
letáků, které by se ve městě měly objevovat v těchto dnech. Každý, kdo bude mít
chuť se zapojit, si pak může v městském informačním centru vyzvednout přihlášku
a ozvat se produkčnímu týmu. Během zhruba dvou měsíců by měl z přihlášených
čísel vzniknout několikahodinový pořad. „Nebudeme nikomu zasahovat do jeho
čísel, ale chceme tomu dát zajímavou formu. Dění se bude odehrávat na dvou
pódiích a chceme, aby se diváci aktivně zapojili. Budou pro ně proto připraveny
různé soutěže a hry,“ slíbil Monsport.
První ročník přehlídky Schody je plánován do kulturního domu, ale v budoucnu
uvažují její organizátoři o možnosti stěhování do různých lokalit města.
Kino
ovládne druhý díl Troškova Kameňáku
K o p ř i v n i c e (dam) - Komediím, respektive jedné jediné veselohře bude
patřit celý promítací cyklus kina Puls. K pokračování Troškovy anekdotické
smršti Kameňáku 2 se na pouze jedno jediné odpolední představení vmáčkne německá
tragikomedie Goodbye, Lenin.
Německou komedii a celoevropský hit loňského roku Goodbye, Lenin bude Puls
uvádět v rámci svého Filmového klubu pro seniory dnes od patnácti hodin. Film
oslňuje především originálním námětem. Východoněmecká neúplná rodina žije
poměrně normálním životem na východní straně berlínské zdi. Paní Kernerová chce
ze svých dětí vychovat dobré komunisty, a tak není divu, že když svého syna
Alexe vidí na protistátní demonstraci, málem ji to zabije. Žena upadá do kómatu
a během jejího osmiměsíčního hlubokého bezvědomí se ledy pohnou, NDR přestává
existovat a nové jednotné Německo začíná cestu ke kapitalistické budoucnosti.
Právě v tom okamžiku se paní Kernerová probírá z kómatu, ovšem jakékoliv
vzrušení by jí mohlo zase přitížit, a tak se Alex rozhodne vzkřísit v jejich
bytě socialistické Německo včetně pravidelných zpráv v televizi a skutečnost
tržní ekonomiky za okny matce zatajit. Režiséru Wolfgangu Beckerovi se podařilo
nenásilně namíchat koktejl originální komedie, historické výpovědi a dramatu,
která si své diváky našla v řadě zemí celého světa a posbírala mnoho cen.
Komedii Kameňák 2 bude kino promítat ode dneška až do pondělka v obou časech,
pouze pondělní večerní představení bude chybět. Stejně jako první Kameňák i jeho
volné pokračování kritika bez milosti a nutno říci po zásluze strhala, ovšem
český filmový divák má evidentně Troškovy filmy rád, a tak plní ztemnělé sály i
tak. Modrý pramen se zázračným vlivem na potenci, který se objevil v závěru
prvního dílu, v druhém pokračování Kameňáku vyschl, ale děj konec konců není u
tohoto filmu vůbec podstatný. I Kameňák 2 je totiž tvořen výhradně oživlými
anekdotami. Příběh vlastně pouze chatrně rámuje smršť více či méně známých
vtipů, které si Troška vybíral mimo jiné z těch, které mu poslali jeho diváci.
Také herci ve filmu nemají mnoho příležitostí se projevit, jsou totiž jen
loutkami ilustrujícími pointy jednotlivých vtipů. K již známým postavičkám
přibylo několik nových a mezi obsazenými se objevila například Helena
Vondráčková nebo Martin Maxa. Na rozdíl od prvního dílu se může Kameňák 2
pochlubit kvalitnější kamerou.
|
|