Hradišťan doveze muziku z posledních tří desek
K o p ř i v n i c e (dam) - Po roce se Kopřivnice může opět těšit na
populární Hradišťan v čele s primášem Jiřím Pavlicou. Na rozdíl od loňska nebude
mít koncert plánovaný na zítřejší večer 21. listopadu charakter vánočního
vystoupení. V programu se mají objevit skladby, které se vážou ke všem čtyřem
ročním obdobím. „Na koncertě budou použity skladby vydané na posledních třech CD
- O slunovratu, Mys dobré naděje a Zpívání o lásce. Část programu budou mít
možnost svými přáními ovlivnit také sami posluchači,“ slíbil manažer Hradišťanu
David Burda.
Dramaturg kulturního domu Jiří Cachnín chtěl mít letošní návštěvu Pavlici s
kapelou ozvláštněnu. „Snažil jsem se zajistit koncert, na kterém by se kromě
Hradišťanu představil také Pavlicův projekt Talant a jihoafrický
multiinstrumentalista Dizu Plaatjies,“ prozradil Cachnín. Záměr ovšem nevyšel,
neboť koncertů s tímto hostem se letos uskutečnilo jen několik. Worldmusic v
podání Pavlici a Plaatjiese tak do našeho města zavítá pravděpodobně až v
příštím roce. Cimbálová muzika Hradišťan patří k nejstarším a je rozhodně také
nejznámější moravskou cimbálovou kapelou. Vznikla společně s tanečním souborem v
roce 1950 v Uherském Hradišti. Letos je to pětadvacet let, co v čele Hradišťanu
stojí Jiří Pavlica. Pod jeho vedením se kapela stala nejen špičkovým interpretem
folkloru, ale její záběr je natolik široký, že zasahuje do oblasti jazzu,
worldmusic či klasické hudby. Koncert začíná v půl osmé večer ve velkém sále
kulturního domu.
Krátce
K o p ř i v n i c e (hod) - Za týden v sobotu 29. listopadu se uskuteční v
Kulturním domě v Kopřivnici tradiční taneční soutěž v latinskoamerických a
standardních tancích Tatra 2003. Program soutěže nejvyšší mezinárodní třídy je
rozdělen do dvou částí, odpolední část začíná ve čtrnáct a večerní v devatenáct
hodin. Celou soutěž bude doplňovat bohatý doprovodný program. Vstupenky je možné
zakoupit v předprodeji.
P ř í b o r (hod) - Chlapecký pěvecký sbor Boni pueri vystoupí v neděli 30.
listopadu v sedmnáct hodin v Katolickém domě v Příboře.
Kulturním domem budou znít novinkové skladby
K o p ř i v n i c e (dam) - Špičková koncertní dechová hudba bude dnes večer
znít Kulturním domem v Kopřivnici. Ústřední hudba České armády bude totiž právě
tam hrát čtrnáct novinek z per tuzemských komponistů. „Na Novinkovém koncertě
jsou každoročně premiérově uváděny skladby, které si následně orchestry zařazují
do svých repertoárů,“ vysvětlil dirigent kopřivnického orchestru Alois Hrnčárek,
který se o uskutečnění koncertu v Kopřivnici zasloužil.
Doposud se tyto akce konaly většinou v Praze či Brně, ovšem malý zájem
publika přiměl Sdružení dechových hudeb, které je organizuje, přesunout je právě
na severní Moravu, která je regionem s největší koncentrací dechových orchestrů.
„Pokud bude návštěvnost slušná, je možné, že Novinkový koncert se v našem městě
zabydlí a stane se tradicí,“ tvrdí Hrnčárek.
Dramaturgická komise koncertu v čele s uznávaným skladatelem Evženem
Zámečníkem vybírala asi ze tří desítek zaslaných partitur. Nakonec se v programu
koncertu objeví již zmíněných čtrnáct nejlepších skladeb a celou polovinu z nich
by měly tvořit transkripce známých melodií světových skladatelů klasické hudby.
Šéfdirigent Ústřední hudby České armády Viliam Bereš program zahájí o půl
sedmé večer.
Fanoušky Mig 21 zmátly plakáty
Kapela MIG 21 předvedla v pátek
kopřivnickému kulturnímu domu
svou narozeninovou show, na kterou
přišlo zhruba tři sta padesát lidí.
Foto: David Macháček |
|
|
|
K o p ř i v n i c e (dam) - Zhruba tři sta padesát lidí přilákal do
Kulturního domu v Kopřivnici páteční koncert smíchovské chlapecké a taneční
kapely MIG 21. Populární skupina se v Kopřivnici zastavila v rámci svého
podzimního turné oslavujícího pět let existence kapely.
Energií nabitá show, ve které na sebe strhávala pozornost celá kapela a ne
pouze mediálně notně propraná tvář zpěváka Jiřího Macháčka, začala krátce po půl
deváté večer. Právě čas zahájení koncertu se přitom stal jeho hlavním zádrhelem.
Nedopatřením se totiž na veřejnosti objevily plakáty uvádějící začátek ve dvacet
a v jednadvacet hodin.
„Byla to chyba, která vznikla několikerou změnou termínu. Snažili jsme se to
napravit posunem začátku na půl devátou a také prodloužením koncertu oproti
původnímu plánu,“ omluvil se návštěvníkům ředitel kulturního domu Lubomír
Sazovský. Po koncertě akce pokračovala v CO krytu vystoupením skupiny Uhlí.
Porota musela vybrat nejlepší z víc jak tisíce prací
K o p ř i v n i c e (dam) - První ročník výtvarné soutěže Svět dobrodružství
a fantazie už zná své vítěze. Ti byli vyhlášeni a odměněni v rámci vernisáže
výstavy nejlepších prací minulý pátek.
Přestože šlo teprve o první ročník, soutěž narostla do gigantických rozměrů.
Čtyřčlenná porota tvořená akademickým malířem Břetislavem Janovským,
kopřivnickou grafičkou Vladislavou Slovákovou, odborníkem na tvorbu Zdeňka
Buriana Alešem Durčákem a ředitelem pořádající ZUŠ Zdeňka Buriana Zdeňkem
Babincem musela vybírat z víc jak tisíce přihlášených prací. Původně byla přitom
soutěž zaměřena jen na Kopřivnici a nejbližší okolí, ovšem informace o ní
prosákla do médií, a tak se na škole začaly objevovat práce například z Opavy,
Vítkova, Nového Jičína, Fulneku, Kunčic pod Ondřejníkem nebo třeba Roztok u
Prahy. „Zájem byl opravdu nečekaný, a kdybych část zájemců o účast, kteří se
ohlásili telefonicky, neodmítl, mohli jsme hodnotit dvakrát tolik prací,“ řekl
Zdeněk Babinec, který je autorem myšlenky soutěže věnované výtvarnému odkazu
slavného kopřivnického rodáka Zdeňka Buriana. Svým dílem přispěla také čtveřice
dospělých výtvarníků, kteří přihlásili jednak kopie Burianových děl nebo
dřevořezbu.
Do soutěže měla být zapojena také partnerská města Kopřivnice v zahraničí, ta
se však bez výjimky z účasti omluvila. „Všichni žádali podrobnější informace o
tom, kdo to ten Burian vlastně byl. Nám připadá samozřejmé, že to každý ví, ale
není to tak,“ uvedl Babinec. Mezi technikami přihlášených prací dominovala
kresba tužkou a perokresby. Hodně však bylo také prací vytvořených kombinací
více technik. „Přiznám se, že některé věci jsem viděl vůbec poprvé. Spektrum
použitých technik bylo velice široké. Každá škola se snažila přijít s něčím
originálním. Zdařilých prací bylo nakonec tolik, že výběr toho nejlepšího byl
vystaven nejen ve školní galerii ve vestibulu, ale také ve třídě hudební nauky.
Při výběru nejlepší práce se čtyřčlenná porota jednomyslně shodla na rozměrném
kolektivním díle žáků 6. A třídy z fulnecké Základní školy T.G.M. „Trošku
zklamáním pro mě byla volba témat. Možná formulace při vyhlašování byla
nešťastná, a tak dominoval pravěk ve všech jeho podobách. Cílem této soutěže ale
nebylo kopírovat Burianova životní témata, jako je pravěk či indiánky,“ posteskl
si Babinec.
Ti, kdo nestihli zhlédnout výstavu přímo ve školní galerii ZUŠ Zdeňka
Buriana, budou mít zřejmě možnost některé práce vidět v kulturním domě. Termín
přesunu výstavy ale zatím není dohodnut.
V novém pokračování se vrací světově oblíbená blondýnka
K o p ř i v n i c e (ili) - Dnešní dvě představení jsou určena milovníkům sci-fi,
kteří mají možnost zhlédnout americký film Pavučina snů v režii Lawrence Kasdana.
O víkendu filmové plátno ovládne americká komedie Pravá blondýnka II. Elle
Woods dobyla Harvard a nyní začíná právnickou dráhu u jedné velké firmy.
Balancuje mezi náročnou kariérou a přípravami na svatbu s mužem svých snů. Když
ale zjistí, že klienti její zaměstnavatelské firmy zneužili matku jejího
milovaného psa Bruisera, stane se odhodlanou bojovnicí za psí práva. Dostane
padáka, ale to jí nezabrání v tom, aby vzala věci do svých vlastních rukou,
zdobených francouzskou manikúrou. Elle svým neodolatelným šarmem, inteligencí a
neomylným smyslem pro módu nakonec dobyde i Washington, D. C.
Večerní představení od pátku do pondělí je určeno opakování koprodukčního
dramatu Česka, Slovenska a Rakouska Želary. Odpolední představení v neděli a
pondělí ovládne jedinečný Eddie Murphy v nové americké komedii pro celou rodinu
v titulu Bláznivá školka.
Hurník: Jako dítě to zkusil se sochařinou, ale osud jej posadil ke klavíru
Ilija Hurník svým vyprávěním v Kopřivnici
zaujal nejen
dospělé. Zvídavé otázky
dostával i od přítomných dětí.
Foto: David Macháček
|
|
|
|
K o p ř i v n i c e - Proslavil se sice jako klavírní virtuos a komponista,
ale vypravěčské schopnosti, které prokázal i během své kratičké návštěvy
Kopřivnice v závěru října, jej předurčily také k úspěchu na poli literatury a
dramatických umění - řeč je o ostravském rodáku Iljovi Hurníkovi.
I ve svých jednaosmdesáti letech doslova záříte energií. Přesto koncertní
činnost je i fyzicky velmi náročná, hrajete stále před publikem?
Před sedmi lety jsme byli ve Spojených státech a Kanadě. Měli jsme obrovsky
nabitý program. Měl jsem tam předpremiéru jedné své skladby, s manželkou jsme
koncertovali na dvou klavírech. Měl jsem tam také autorský večer, na kterém se
zpívaly mé písně v češtině a v neposlední řadě jsme absolvovali koncert pro
krajany. Všechno to bylo zhuštěno dohromady do nějakých desíti dnů. To znamená,
že jsme nevyšli z napětí, ale také z údivu, protože jsme viděli, že to lidé
opravdu berou a ta obrovská vzdálenost nehraje žádnou roli. Když jsme jeli
zpátky domů, tak jsme si říkali, že nic lepšího už asi nezažijeme, no, a protože
mi bylo čtyřiasedmdesát, tak jsem si řekl, že budu muset konečně obstát i v
umění posledním, totiž včas odejít.
Nebylo vám to líto?
Ten věk přece jenom velí k odchodu. Rozhodně bych se nechtěl podobat některým
svým kolegům, kteří to tak milují, a tak lpí na vystupování, že i když už jim to
moc nejde a jen si kazí svou pověst, tak se na pódiích drží zuby nehty. Proto
jsem pověsil frak do šatníku a občas, když v hloubi skříně najdu tu lesklou
čerň, tak se mě dotkne stesk. Je to marná věc, okamžiky na pódiu jsou jedinečné.
Když to člověku jde a klavír se stane něčím víc než jen sluhou, který poslouchá
moje rozkazy, když je diskutérem, který jako by sám od sebe nabídl hudbě nějakou
skrytou nuanci. To je pak nejzajímavější, to i divák vycítí, že se cosi děje
poprvé a naposled, a to člověku pochopitelně chybí.
Už jako malého kluka vás to prý táhlo k umění. Jaký byl váš první kontakt s
kumštem?
Už v raném dětství jsem začal pociťovat touhu tvořit. Někdy v pěti letech
jsem se rozhodl stát se sochařem a prvním dílem měl být autoportrét vytesaný na
zahradě do staré cihly. Když jsem ale poprvé udeřil, cihla se rozsypala na
prach, a to byl signál, že v tomhle oboru to nepůjde. Osud mě tedy přivedl ke
klavíru, na který jsem se začal učit hrát bez cizí pomoci, a už v devíti jsem
zkomponoval sérii několika drobných dětských skladeb, které byla taky vydány. Od
té doby na mě všichni hleděli už jako na skladatele. Až poté, co jsme s rodiči
museli odejít z rodné Ostravy Poruby do Prahy, se mi hra na klavír stala dřinou.
Tady jsem totiž začal studovat u tehdejších nejvěhlasnějších pedagogů.
O mnoho let později jste přičichl také k literatuře a jste autorem řady
povídkových textů. Jaká byla vaše první témata?
Když se člověk dá na literaturu, tak by měl psát o tom, co důvěrně zná, a to
mě připoutalo k hudbě i jako literáta. Tak vznikly třeba populární muzikantské
pohádky, které vysvětlují dětem některé zákonitosti muziky, aniž by měly pocit,
že jsou poučovány.
Vášeň pro hudbu a literaturu jste spojil ve tvorbě oper, kterých máte na svém
kontě několik. Je právě opera pro vás ideálním tvarem?
Je to vždycky těžké operu napsat a nikdo neví, jak dopadnete. Je to
nepřehledné, každý tam chce dát něco svého. Každopádně výsledek je nádherný. Pro
mě jako člověka, který si píše libreto i muziku, je někdy těžké obě věci
skloubit, ale opera je hudební žánr, a tím pádem má vždy přednost. Výhodou je,
že mi to jako autorovi při psaní textů myslí i hudebně.
David Macháček
|