Ve Štramberku
zítra startuje další ochotnická přehlídka
Š t r a m b e r k (dam) - Počínaje zítřkem bude Kulturní dům ve Štramberku po
pět pátečních večerů patřit divadlu, konkrétně ochotnickým souborům. První hrou,
kterou návštěvníci přehlídky uvidí, je Talisman Johanna Nepomuka Nestroye v
podání Lidové scény Bernartice nad Odrou.
Zatímco v minulých letech se organizátoři přehlídky zaměřovali výhradně na
soubory z novojičínského okresu, letos okruh výběru značně rozšířili. „Omezení
hranicemi okresu souviselo s dotací okresního úřadu. Vzhledem k tomu, že již od
okresu žádné prostředky nezískáváme, mohli jsme vybírat i ze vzdálenějších
souborů,“ tvrdí Jiří Navrátil, jeden z týmu organizátorů. Důkazem jeho slov je
hned druhé představení, kterým bude Wernerovo Právo na hřích v podání divadla
Vicena z Ústí nad Orlicí.
Stejně jako v předcházejících ročnících i tentokrát bude štramberská
přehlídka soutěžní. O ocenění ve všech kategoriích se, jak je zvykem, postarají
samotní diváci svým hlasováním. Vyhlášení výsledků stejně jako představení
domácího souboru je naplánováno až na 25. dubna a s největší pravděpodobností by
se jej měla zúčastnit také herečka Helena Růžičková, která vloni svou účast
odřekla.
Pražané
sehrají v kulturním domě Velkou melu
K o p ř i v n i c e (dam) - Poslední březnová středa bude v kulturním domě
patřit opět divadlu. Pražské Švandovo divadlo přijede šestadvacátého večer
sehrát francouzskou komedii Velká mela. Hru, která má všechny základní atributy
klasické francouzské komedie, napsal P. A. Bréal před čtvrt stoletím a zápletku
postavil na manželském trojúhelníku, osobě Napoleona Bonaparta a v neposlední
řadě také na vyhlášené francouzské kuchyni.
Děj hry je zasazen do období na sklonku napoleonských válek, přesto jsou však
podle inscenátorů situace v ní obsažené na výsost aktuální a v komediální
nadsázce přesně vystihují mnohé z rysů české společnosti posledních několika
let. Na počátku devatenáctého století se ve Francii mění jedna vládnoucí strana
za druhou, druhá za třetí a třetí zase za první. Na provensálském venkově však
nikdo nerozumí tomu, proč k tomu dochází a jaký je mezi republikány, královskými
a bonapartisty vlastně rozdíl. Autor hry těží humor z toho, že své obyčejné
lidské hrdiny neustále staví do mezních životních situací - odhalením nevěry
počínaje a odsouzením k trestu smrti konče, oni však všemi nástrahami osudu
proplouvají snadno a vycházejí z nich téměř nepoznamenáni na duchu i na těle a
především naprosto nepoučeni. Přestože postavy Bréalovy hry jsou velmi
charakterově odlišné, existuje něco, na čem jsou schopny se shodnout, a to jsou
speciality francouzské kuchyně. Velká mela je na repertoáru Švandova divadla
ještě stále novinkou, svou premiéru si odbyla v polovině ledna letošního roku.
Se souborem divadla i hostujícími herci ji nastudoval ředitel a režisér Švandova
divadla Daniel Hrbek. Absolvent DAMU, který působil v Severomoravském divadle v
Šumperku, Moravském divadle v Olomouci, Divadle Na Zábradlí a vlastním
divadelním sdružení CD 94, stál u zrodu Švandova divadla a Velká mela je jedna
ze dvou her, které již na jeho scéně inscenoval. Mezi herci, na které se mohou
diváci Velké mely těšit, je i řada známých tváří z filmů a televizních
obrazovek. Hostující Michal Dlouhý si zahraje četníka Césara, jeho bratra
Ferdinanda ztvární Vasil Fridrich. Jedinou ženou v obsazení hry je Klára
Cibulková, které patří role Josefíny, Césarovy manželky a Ferdinandovy milenky.
Postavu policejního komisaře si zahraje Kamil Halbich a do role plukovníka
režisér obsadil Zdeňka Velena. Představení začíná v tradičním čase o půl osmé
večer ve velkém sále kulturního domu.
Na
filmová představení se chodí stále víc načerno
K o p ř i v n i c e (dam) - Fenomén navštěvovat filmová představení bez
zaplacení vstupenky se v posledních týdnech nebývale rozbujel v místním kině
Puls, podle pracovníků kina navíc roste drzost ’černých diváků’. Minulý týden
při promítání kasovního trháku Pán prstenů: Dvě věže se do celé záležitosti
vložila i městská policie, která byla dokonce nucena jednoho z neplatících
diváků ze sálu vyvést s použitím donucovacích prostředků.
Způsobů, jak se neplatící diváci dostávají na filmová představení, je prý
několik. „Jeden divák se vstupenkou asi čtvrt hodiny po začátku promítání odejde
ze sálu a zpět se vrátí třeba tři. Pokud si toho uvaděčka nevšimne, vidí film
zadarmo,“ řekla vedoucí kina Radka Korená. Druhý způsob je podle jejích slov
ještě neomalenější. V tomto případě dokonce vychytralci ani nečekají na komplice
ze sálu a naprosto bezostyšně několik minut po zahájení projekce vklouznou do
kina a usadí se ve tmě sálu. Pracovníky kina rozčiluje nejen to, že tito lidé za
služby kina neplatí, ale také fakt, že svým počínáním ruší všechny ostatní
návštěvníky kina.
Podle Korené je nutné, aby uvaděčka během promítání občas sál opustila, a tak
se zatím hledají způsoby, jak neplatícím pobyt v kině načerno znemožnit. „Jednou
z variant, kterou zvažujeme, je dvojí kontrola vstupenek. Každý divák je totiž
povinen ji mít během celého promítání u sebe a tím pádem by ji musel předložit
nejen při vstupu, ale i při odchodu z kina,“ nechala se slyšet Korená.
Spirituál kvartet zazpívá v divadle již dnes večer
N o v ý J i č í n (dam) - Na půdě Beskydského divadla v Novém Jičíně bude
dnes večer vystupovat dívčí Spirituál kvartet. Celou jednu polovinu pěveckého
ansámblu vzniklého před dvěma lety na půdě novojičínského gymnázia tvoří
Kopřivničanky, jmenovitě Barbora Chaloupková a Kateřina Rysová. Spolu s Evou
Zbořilovou a Zuzanou Bárovou publiku přednesou především spirituály a gospely. V
rámci komponovaného hudebního večera však zazní i populární evergreeny či
dokonce autorské skladby.
Celá akce má navíc charitativní pozadí a výtěžek ze vstupného bude věnován
dětskému oddělení nemocnice.
Představení
Rychlých šípů zrušeno pro nezájem diváků
K o p ř i v n i c e (ili) - Divadelní představení určené bez nadsázky všem
generacím, chystané na tuto sobotu do místního kulturního domu, na jehož jevišti
měly v podvečer ožít legendární Foglarovy Rychlé šípy, bylo na poslední chvíli
zrušeno. „Je nám to upřímně líto, ale zájem o představení byl opravdu minimální,
proto jsme museli představení stáhnout z programu,“ uvedl dramaturg kulturního
domu Jiří Cachnín.
O účinkování slavné literární pětice Mirka Dušína, Jarky Metelky, Jindry
Hojera, Červenáčka a Rychlonožky, masivně zpopularizované komiksovým zpracováním
jejich napínavých i humorných příběhů, nebude možná nakonec kopřivnické publikum
ochuzeno. „Uvažujeme, že představení nabídneme na podzim místním školám,“ dodal
Cachnín, který by jen nerad úspěšné divadelní zpracování v podání souboru
Slováckého divadla z Uherského Hradiště zcela vypustil.
Divadelní inscenace Rychlých šípů se totiž ihned po premiéře v říjnu 2000
stala velkým hitem. Dnes už má představení za sebou víc jak sto třicet repríz
nejen na domovské scéně, ale i na pódiích mnoha českých měst a stalo se také
nejúspěšnější inscenací v dosavadní historii uherskohradišťské scény. Rychlé
šípy se staly jedním z nejvyhledávanějších titulů na Moravě a mají za sebou také
úspěchy na festivalových jevištích. V dubnu 2001 Rychlé šípy suverénně zvítězily
na přehlídce Dítě v Dlouhé a v únoru 2002 byly jak kritikou, tak diváky
vyhlášeny druhou nejlepší komedií republiky na Festivalu smíchu v Pardubicích.
Z výše uvedených důvodů by bylo škoda představení v Kopřivnici neuvést
alespoň v náhradním termínu.
Grammy si z muzikantského plesu opět odnesla Sága
K o p ř i v n i c e (dam) - Potřetí v řadě si kapela Sága odnesla z
muzikantského plesu kopřivnickou Grammy. O vítězi tradičně rozhodli účastníci
této poslední akce plesové sezony.
O přízeň diváků se kromě Ságy ucházely ještě další čtyři místní kapely,
rockový Sunar, country skupina Cizinci, taneční L&P a swingující O. P. Jazz
Band. Pátá skupina Šajtar, která rovněž bavila účastníky plesu, do bojů
nezasáhla, neboť není součástí místní scény.
Stivín a Šindler rozpoutali v kině jazzovou seanci
Legendární jazzman Jiří Stivín
se připravuje na své vystoupení
v Kopřivnici.
Pódium kinosálu sdílel
s kytaristou
Jaroslavem Šindlerem.
Foto: David Macháček |
|
|
|
K o p ř i v n i c e (dam) - Společný koncert dvou předních českých jazzových
muzikantů si mohli na začátku minulého týdne vychutnat návštěvníci sálu kina
Puls, právě tam totiž koncertovali Jiří Stivín a Jaroslav Šindler.
Stivín se svými třemi saxofony a čtyřmi flétnami společně s kytaristou
Šindlerem vedli své posluchače na malý výlet do říše hudby inspirované jazzem,
folklorem a dalšími vlivy. V několika skladbách dokonce oba muzikanty doprovodil
také celý swingový big band, který si s sebou přivezli na kompaktním disku.
Od prvního společného vystoupení obou hráčů uběhlo již mnoho let a shodou
okolností, stejně jako v Kopřivnici, i tehdy se setkali v kině. „Bylo to v
takovém malém filmovém klubu, kde jsme ještě společně s Mirkou Skřivánkovou a
Alanem Vitoušem doprovázeli němé filmy. Odehráli jsme všechny ty Upíry z
Nosferatu, Metropolis či Chaplinovu Carmen,“ vzpomíná Stivín. To, zda je důvěrná
znalost spoluhráče v jazzovém muzicírování výhodou, není podle Stivína
jednoznačné.
„Je to vždy jiný druh muziky. Dá se hrát i s někým, koho jste nikdy v životě
neviděli, ale když se s Jardou známe tak dlouho, můžeme si domluvit jiné věci,
například nemusíme improvizovat z patra, ale hrajeme třeba známé písničky, což s
někým, koho vidíte poprvé, nejde,“ tvrdí muzikantská legenda s typickou čapkou
na hlavě.
V
Pulsu tentokrát převládne evropská produkce
K o p ř i v n i c e (dam) - Další promítací cyklus startuje dnes a zítra
odpoledne francouzskou bláznivou komedií Blbec na krku. Hlavním hrdinou příběhu
je trestanec Frank Moltés, který si za katrem odpykává poslední týdny trestu. Na
svobodu se může těšit o to víc, že se stal výhercem 15 milionů euro, bohužel
sumu je třeba vyzvednout dříve, než opustí brány věznice, a tak svůj los svěří
potrhlému dozorci, ten však druhý den do práce nedorazí, a tak Moltéz musí
utéct, aby zachránil své peníze. Na svobodě zjistí, že los je v rukou dozorcovy
ženy, která od něj utekla na Rallye Paříž - Dakar. Nesourodá dvojice se tak
vydává s policií i gangstery v patách na šílený závod pouští. Blbec na krku není
nikterak originální, ovšem příznivce bláznivých komedií francouzské produkce by
zklamat neměl. Také druhý film, který tento týden Puls promítne, je dílem
francouzských filmařů. Ve velmi pomalém tempu plynoucí romantické drama Kůže
anděla je debutem herce a nyní i režiséra Vincenta Pereze. Ten hrdinou příběhu,
který napsal společně se svou manželkou, udělal dívku Angelu, která se skutečně
andělskou pokorou přijímá ty nejobyčejnější radosti života, i když od něj
dostává jednu ránu za druhou. Kůže anděla je v Pulsu na programu dnes a zítra
večer a také v sobotu v osmnáct hodin.
I třetí film udrží diváka na evropském kontinentu. Dobrodružný válečný film
Tak daleko, kam mě nohy ponesou totiž vznikl v Německu. Snímek je natočen podle
skutečného příběhu německého vojáka Clemense Forella, který byl zajat a odvezen
do tábora v nejvýchodnějším cípu Sovětského svazu. Z nelidského vězení muž po
nějaké době unikne a vydává se na neskutečnou, víc jak čtrnáct tisíc kilometrů
dlouhou cestu domů. Působivý snímek by si podle některých kritiků zasloužil
ještě rozsáhlejší stopáž a vyšší rozpočet, minimálně jeho první polovinu však
všichni hodnotí velmi vysoko. Film bude možné vidět v sobotu i v neděli večer.
Nedělní odpoledne a obě pondělní představení budou patřit repríze Mojí tlusté
řecké svatby, americké komedie, která vznikla jako nezávislý nízkorozpočtový
snímek a dokázala strhnout miliony diváků na celém světě a stát se nejúspěšnější
komedií roku.
V úterý 25. března pokračuje Filmový klub promítáním série tuzemských snímků.
Tentokrát se diváci dočkají prosté lovestory Láska shora. Film, který je prvním
celovečerním dílem amatérského filmaře Petra Marka, boří zaběhnuté filmařské
stereotypy a celý byl nasnímán šestnáctimilimetrovou kamerou poháněnou
mechanickým pérem.
|