Kulturní
dům chystá koncert Evy Henychové a Igora Šeba
K o p ř i v n i c e (dam) - Dvojkoncert písničkářky Evy Henychové a předního
českého šansoniéra Igora Šeba je v kulturním domě připraven na úterní
večer devátého dubna. Oba interpreti posluchačům předvedou samostatný
program, v závěru však možná budou i spolupracovat. „Byl bych velmi rád,
kdyby alespoň jednu dvě písně zazpívali společně,“ nechal se slyšet
dramaturg kulturního domu Jiří Cachnín.
Šebo ani Henychová nebudou vystupovat v Kopřivnici poprvé. Zatímco pražského
zpěváka bylo možno ve městě slyšet před lety, mladá zpěvačka a
kytaristka se vrací v poměrně krátké době již poněkolikáté.
Eva Henychová není jen interpretkou, ale zároveň i autorkou všech svých
písní. Poprvé se dotkla umění v jedenácti letech, kdy si zahrála jednu z
hlavních rolí v televizním seriálu „My holky z městečka“. Kariéra
herečky ji však nechala chladnou, stále více se věnovala kytaře, zpěvu,
poezii a začala psát první vlastní písně. Již během studia konzervatoře
vydala své první dvě CD, ’Svítání’ a ’Za stěnou z papíru’. Písničkářka,
jejíž tvorba balancuje na pomezí folku a šansonu, neuvěřitelně pilně
vystupuje. Jen za minulý rok absolvovala přes dvě stovky koncertů. Hrála třeba
také pro české jednotky SFOR v Bosně a Chorvatsku či pro krajany v Moldávii,
Polsku a na Ukrajině.
Zpěvák Igor Šebo je znám možná více za hranicemi než u nás. Právě
v cizině posluchači oceňují jeho nevšední interpretační um spojený s
osobitým šarmem a přirozenou komediálností. Igor Šebo má na kontě také
spolupráci s mnoha dalšími umělci jako třeba společný pořad s Miroslavem
Horníčkem. Do Kopřivnice Šebo přijede společně s vynikajícím klavíristou
Jiřím Toufarem.
Na
správné adrese se sejde řada známých tváří
K o p ř i v n i c e (dam) - Příznivci typicky francouzského situačního
humoru by jistě neměli ve středu desátého dubna chybět v hledišti velkého
sálu kulturního domu. Především jim je totiž určena hra Marca Camolettiho
Na správné adrese.
Autor před zraky diváků zaplétá příběh, na jehož začátku stárnoucí
varietní umělkyně Georgette pronajímá ve svém pařížském bytě pokoje.
Pod jednou střechou s ní tedy bydlí klavíristka Jeanine, malířka
Jacqueline a služebná Marie - Louisa. Každá z obyvatelek bytu má vlastní a
zcela rozdílné představy o tom, jak by měl život v jejich společném obydlí
vypadat. Nakonec se každá z žen rozhodne bez vědomí ostatních radikálně
změnit svůj život, a to prostřednictvím inzerátu uveřejněného v novinách.
Bytná hledá nové nájemníky, pianistka žáka, malířka model pro svůj
obraz Spartaka a služebná by se ráda vdávala. Čtveřice mužů, kteří na
inzeráty zareagují, se brzy objeví, ovšem na adresu z inzerátu dorazí vždy
ve chvíli, kdy autorka toho jejich není doma. Kolotoč nedorozumění a záměn
navíc podporuje zkratkovité znění inzerátů. Situace mužů, kteří přišli
v reakci na inzerát a místo toho, co čekají, jsou po nich vyžadovány, nebo
naopak jsou jim nabízeny naprosto nečekané věci, jsou zdrojem situačního
humoru a nepřeberného množství gagů a vtipných dialogů.
Ve Francii velmi populární hru do češtiny přeložil Jaromír Janeček a
pro divadelní společnost Háta ji vloni nastudovala režisérka Marie Lorencová.
Jak už je u agenturních představení připravených především pro zájezdy
zvykem, na jevišti se objeví celá řada známých herců. V roli bytné
Georgette se představí Marcela Nohýnková. Malířku Jacqueline hraje Lucie
Zedníčková, klavíristku Ivana Anderlová a služebnou Marii - Louisu Lucie
Svobodová. Jejich mužskými protějšky budou Daniel Rous, Zdeněk Mahdal,
Pavel Vondra a Martin Sobotka.
Představení začíná tradičně o půl osmé večer.
Lidé se mohou učit
malovat
K o p ř i v n i c e (dam) - Všichni zájemci, toužící osvojit si umění
malování na hedvábí, mají možnost zvládnout tuto atraktivní techniku v rámci
kurzů, které pro dospělé zájemce pořádá místní dům dětí. Jeden kurz
je připraven na zítřejší odpoledne, druhý proběhne v sobotu ráno.
Arnošt diváky
bavil celý večer
K o p ř i v n i c e (dam) - Divadelní odpoledne v režii jednoho jediného
souboru bylo na Zelený čtvrtek k vidění v kopřivnickém domě dětí a mládeže.
Studentský divadelní soubor Arnošt před plným sálem odehrál v podstatě
celý svůj současný repertoár.
„Divadelní sál byl plný. Bylo tady asi devadesát diváků a všichni
vydrželi na všechna tři představení,“ pochvaloval si vedoucí divadelníků
v DDM Dan Brchel. Podle jeho slov je to zatím největší návštěvnost
divadelního představení od přehlídky Kopřivnická bedna.
Divadelní soubor Arnošt nejprve vystoupil se svým největším hitem,
komedií Žloutkový nářez. Následovala autorská hříčka Mezi námi a
dezertem byla úplná novinka nazvaná Agenti. „To byla v podstatě jevištní
improvizace,“ prozradil Brchel. Zítra a v sobotu budou herci souboru Arnošt
vystupovat ve Valašském Meziříčí na přehlídce malých jevištních
forem.
Maškary
a kosmonauti smějí na druhý technoples zdarma
K o p ř i v n i c e (dam) - Recesní akce, jejíž historie se začala psát
počínaje loňským prvním ročníkem, Norácký nezávislý technoples ovládne
zítra večer CO kryt pod kulturním domem. „Stejně jako vloni mají i letos
všichni, kdo přijdou v maškarních kostýmech a stříbrných skafandrech,
vstup zdarma,“ láká na akci, kde budou hrát především místní DJ’s,
šéf klubu Nora Víťa Váňa.
Velikonoční
výstava skončila v žaludcích zlodějů už první den
K o p ř i v n i c e (dam) - Jen několik málo hodin zdobila chodbu ke kinu
neporušená velikonoční výstava místních mateřských škol. Hned během
prvního dne po instalaci se totiž expozice stala terčem nenechavců. „Už v
úterý ze stolů a výstavních panelů zmizely veškeré perníčky a vajíčka
uvařená natvrdo. Na záchodech jsme našli jen drobky a skořápky od
vajec,“ řekl ředitel kulturního domu Lubomír Sazovský. Zlodějíčci však
podle jeho slov nezůstali jen u potravin. Postupně začaly mizet také
velikonoční kraslice a další dětské výrobky. „Chtěl bych poděkovat všem
těm, kdo nejenže zkazili jednu z nejhezčích velikonočních výstav, ale také
ublížili dětem, které se chtěly pochlubit svými výrobky rodičům a na výstavě
je již nenašly,“ ironizoval Sazovský.
Výstava ’Malované Velikonoce’, jež měla chodbu ke kinu zdobit až do
osmého dubna, je tak díky některým jejím návštěvníkům den ode dne chudší.
„Chtěli jsme, aby dětské výrobky vidělo co nejvíce lidí, proto jsme
zvolili frekventovanou chodbu ke kinu. Pochopitelně jsme počítali s tím, že
se něco ztratí, ale že toho zmizí tolik, nás nenapadalo ani v nejdivočejších
snech,“ uzavřel ředitel kulturního domu.
Žáci
z Alšovky se již podruhé vydali po stopách renesančních umělců
K o p ř i v n i c e (dam) - Mezipatro mezi prvním a druhým podlažím místního
kulturního domu ožilo renesanční inspirací. Druhou část svého výtvarného
projektu ’Po stopách renesance’ tam totiž prezentují žáci Základní školy
na ulici Alšově.
Zatímco vloni prezentovaná první část výstavy byla věnována především
fantaskním tvorům z díla Hieronyma Bosche a slavnému Michelangelovi, tentokrát
je ústřední postavou expozice renesanční génius Leonardo da Vinci. „Žáci
se inspirovali listy z Leonardova deníku a podobně, jako on si zaznamenával
své vynálezy, se pokusili zachytit současné předměty běžné denní potřeby,“
přiblížil jednu skupinu vystavených dílek učitel a výtvarník Zdeněk
Babinec. Podle jeho slov je soutěžní výtvarný projekt ’Po stopách
renesance’ dílem žáků sedmých, osmých a především devátých ročníků.
Kromě projektu s renesanční tematikou žáci ZŠ Alšovy pracovali společně
se zdejší ZUŠ Zdeňka Buriana na výstavě, která své návštěvníky
zavedla do světa ilustrátora Zdeňka Buriana. Dokumentace o vytvoření a následné
prezentaci obou projektů by měla být nejpozději do konce dubna odeslána do
Prahy a oba zdejší výtvarné projekty budou s napětím čekat na verdikt
poroty, jež určí celostátního vítěze. Naposledy se v soutěži, která se
opakuje v dvouleté periodě, podařilo zvítězit právě Alšovce, která si
za svá Strašidla na Hukvaldech odnesla titul laureáta soutěže.
Alena
Schäferová: Práce na seriálu pro mě byla obrovská příležitost
Kostýmní výtvarnice Alena Schäferová
společně s představitelkou čarodějnice
Chantal Poullain, kterou stejně jako další
herce v seriálu O ztracené lásce oblékala.
Foto: Archiv
|
|
|
|
Š t r a m b e r k - Za zatím největší a zároveň také nejpříjemnější
projekt, na kterém se kdy podílela, označuje kostýmní výtvarnice a malířka
Alena Schäferová svou práci na pohádkovém televizním seriálu O ztracené
lásce. Mnohé návrhy kostýmů pro pohádkově laděný devítidílný cyklus
natočený podle předlohy Evy Hudečkové vznikly v ateliéru Aleny Schäferové
ve Štramberku, odkud pochází.
Pohádkové a fantastické bytosti dominují i vaší malířské tvorbě. Scénář
seriálu se proto zdá být pro vás jako stvořený. Jaké byly vaše pocity,
když jste se dozvěděla, že na něm budete pracovat?
Já jsem z toho měla úžasnou radost a moc jsem se na tu práci těšila.
Celý ten příběh je nabitý spoustou zajímavých postav a mnoha fantaskními
prvky. To jsou všechno věci, které jsem na svých obrazech měla dávno před
tím, než jsem příběh O ztracené lásce četla. Všimli si toho také tvůrci
seriálu v čele se scenáristkou Evou Hudečkovou, když mě v ateliéru navštívili
v době přípravy projektu, a možná i proto jsem tu práci nakonec dostala.
Bylo to nejen obrovsky příjemné, ale beru to i jako důležitou životní příležitost.
Účastnit se takového projektu je pro výtvarníka výzva. Když jsem si přečetla
scénář a představila si, o jak náročný projekt jde, kolik si vyžádá
kostýmů a jak bude hvězdně obsazen, byla jsem opravdu nadšená.
O ztracené lásce je velmi výpravný počin. Kolik kostýmů jste pro
jeho protagonisty navrhla?
Ušilo se přibližně tři sta kompletních kostýmů a další asi dvě
stovky různých drobnějších oděvů a doplňků. Nikdy jsem nic tak velkého
nedělala. Moje práce jsou návrhy veškerých kostýmů, které se v seriálu
objevily, od těch nejnáročnějších až po obyčejné selské oděvy
komparsistů. Práce na mnoha kostýmech navíc neskončila jen vytvořením návrhu.
Mnohé materiály jsem sama barvila nebo na ně malovala. Všechno bych to nikdy
nedokázala, kdybych se nemohla spolehnout na tým zkušených švadlen, jejichž
práce je mnohdy opomíjena.
Kvůli zájmu o práci na pohádkovém televizním seriálu jste údajně přišla
o možnost pracovat na poměrně úspěšném celovečerním filmu?
To je pravda. Měla jsem pracovat na snímku Der Lebensborn - Pramen života,
vše ale dopadlo úplně jinak. Nejdříve jsem dostala nabídku na film, ale vzápětí
se objevila možnost pracovat na seriálu a na mně bylo, abych zvolila jednu z
možností. Teoreticky jsem mohla dělat obojí, ale to by bylo asi nad lidské
síly. Natáčení obou věcí se částečně časově krylo a každý z
projektů vznikal úplně někde jinde. Nakonec to u mě vyhrál seriál, jenže
jeho natáčení se odložilo a já nakonec nedělala celý rok nic.
Kdy tedy nakonec začaly přípravy seriálu?
Točit se začalo 2. května 2000, ale již v srpnu 1999 byly hotovy kresby většiny
návrhů. Skoro rok dopředu se vše začalo připravovat. To ale neznamená, že
do prvního natáčecího dne byly hotovy všechny kostýmy. Ty vznikaly podle
natáčecího plánu postupně. Nebylo by ani dobré mít všechno hotové dopředu,
protože názory tvůrců se mění i v průběhu natáčení a je třeba na ně
reagovat. Je navíc dobré vědět, pro koho kostým šijete a v jakém prostředí
se bude natáčet.
Vznikaly ve Ztracené lásce kostýmy hercům přímo na tělo?
Určitě. Například postavu čarodějnice měla původně hrát Ljuba Skořepová,
ale nakonec roli získala Chantal Poullain - tedy zcela jiný typ herečky.
Ljubu jsem si představovala jako klasickou babu Jagu, ale ze Chantal jsem se
rozhodla udělat noblesní čarodějnici. Z toho je vidět, jak moc obsazení
ovlivňuje kostým.
Pracovala jste jako autorka kostýmů i přímo na place?
To je běžné. Především postavy, které vystupují v průběhu celého děje,
nemají pouze jediný kostým, ale celou garderobu, a ta se podle potřeby
kombinuje a mění přímo v místě natáčení. Je spousta detailů, které výrazně
ovlivní celkový dojem a na to si jako výtvarník kostýmů přímo na place
dohlížím. Nedovolím si tam nebýt. Kostymérky by sice mohly tuhle činnost
zvládnou také, ale nikdy nebudou mít moje oči a vidět to stejně jako já.
Jak moc ostatní tvůrčí složky zasahovaly do vašich představ a návrhů?
Režisér i scenáristka po mně chtěli, abych nijak neexhibovala a nesnažila
se za každou cenu vymyslet nějaké úžasné fantasmagorie. Všechny kostýmy
měly působit lidsky. Vzhledem k nadčasovosti příběhu jsme si také řekli,
že to nebudeme zasazovat do nějakého konkrétního dějinného období. Můžu
ale říct, že jsem měla opravdu velkou volnost. Především v průběhu
realizace, kdy ve mně spolupracovníci získali ještě větší důvěru.
Hledali jsme rovnováhu mezi tím, aby pohádka působila mile, ale zároveň v
sobě měla i jistou surovost.
Zhotovení tak obrovského počtu kostýmů musí být velmi finančně náročné.
S jakým rozpočtem jste musela vystačit?
Do dneška to nevím. Nikdo nám konkrétní částku neřekl, ale produkce nás
neustále nabádala k tomu, abychom šetřili. Z práce na jiných projektech
jsem ale tak vycepovaná, že šetřím neustále. Snažím se sehnat levně
materiál i lidi, kteří kostýmy zrealizují. Nějaká omezení byla, ale myslím,
že to ve výsledku na kostýmech ani výpravě vidět není. Větší spor s
produkcí jsem vedla třeba v případě, kdy jsem chtěla nechat vyrobit brnění
pro některé postavy, ale i to se nakonec podařilo.
Máte nějaký vysloveně oblíbený kostým z těch, co jste připravila
pro pohádku?
Těch je víc. Velmi ráda mám třeba Pavoučnici. Líbí se mi pavoučí šaty,
které Pavoučnice daruje hlavní hrdince Honze, nebo kostýmy krále Skrčka a
královny Běluny. Moc ráda mám i ty lidové oděvy.
Otevřela vám práce na Ztracené lásce cestu k jiným filmovým nebo
televizním projektům?
V to jsem doufala, a jak se zdá, tak se to i daří. Viktor Polesný mi nabídl
spolupráci na filmu Hodina tance a lásky, komorním příběhu z válečného
období. Bude to zcela něco jiného. Zatímco tady jsem spoléhala na svou
fantazii, teď se ze mě stane tak trošku detektiv a budu pátrat po tom, jak
vypadaly tehdejší uniformy a také jak v té době vypadaly běžné šaty.
Spolupracuji také s ostravským operetním souborem a připravuji se na
televizní verzi pověsti O králi Ječmínkovi.
David Macháček
|