|
Nezájem publika nutí Váňu uvažovat o tom, že s
festivalem nadobro skončí
Legendární Plastic People of The Universe
byli jedním z lákadel
letošních Šlahounů.
Jejich koncert však nijak neoslnil.
Slabá byla i návštěvnost
festivalu.
Foto: Davic Macháček
|
|
|
|
K o p ř i v n i c e (dam) - Definitivní tečku za osmiletou
historií Šlahounů možná napsal letošní ročník tohoto hudebního open
air festivalu. Ačkoliv po programové a organizační stránce dosáhly letošní
dvoudenní Šlahouny bezesporu svého vrcholu, malý zájem publika je odsoudil
k hlubokému ekonomickému nezdaru.
„Teď mám sto chutí se vším šlehnout. Ale za dva dny,
až se vyspím a budu mít k dispozici definitivní čísla, tak to možná uvidím
jinak,“ dává budoucím Šlahounům alespoň trochu naděje jejich hlavní
organizátor Víťa Váňa. Ten taky tvrdí, že pokud se uskuteční, vrátí
se festival zpět ke své jednodenní podobě.
V pátek do festivalového areálu v horní části letního
stadionu přišlo asi osm set platících diváků, v sobotu pak jejich počet
ještě asi o dvě stovky vzrostl. „Přesná čísla ještě neznám, ale je
to hrozně málo. Je jisté, že proděláme. Jsme zklamaní,“ posteskl si Váňa.
I když zájem o festival byl znatelně nižší, jeho účastníci
se shodovali v tom, že patřil jednoznačně k nejlepším ročníkům,
nebyl-li vůbec nejlepší. Podobně to vidí také ti, co Šlahouny připravovali.
„Mísí se ve mně pocit zklamání z návštěvnosti s naprostým nadšením
z toho, jak festival funguje. Dneska můžu říci, že mám perfektní tým
profesionálů a všechno je tak, jak má být. Myslím, že jsme za ty roky ušli
kus cesty, a letos mám poprvé pocit, že jsme už festival na evropské úrovni.
Je jednotné výtvarné zpracování festivalu, jsou tu myslím velmi dobré
kapely, skvělý zvuk, dostatek jídla a pití. Chybí tu jen lidi,“ hodnotí
festival jeho pořadatel.
Jak se zdá, tak ani neustálý vývoj kopřivnického hudebního
festivalu nedokázal přilákat dostatek publika. Negativní vývoj v návštěvnosti
si přesně nedokáže vysvětlit ani šéf Nory. „Těžko říct, v čem to
je, o tom by se dala napsat diplomová práce. Klesají nejen návštěvy
festivalů, ale míň lidí chodí i na koncerty. Může to být tím, že
festivalů je moc, i když velká část není kvalitní, a lidem to už prostě
není vzácné,“ řekl Váňa s tím, že bude po příčinách kasovního neúspěchu
pátrat.
Tata Bojs předvedli show, jaká tu ještě nebyla
Koncert pražské kapely Tata Bojs
byl určitě největší
show letošních Šlahounů.
Jejich bubeník Milan Cais navíc festivalu
vtiskl
i originální výtvarnou podobu.
Foto: Davic Macháček
|
|
|
|
K o p ř i v n i c e (dam) - Hudební koktejl vytříbené
chuti byl připraven pro návštěvníky Šlahounů. Hlavní organizátor a
dramaturg festivalu Víťa Váňa zůstal věrný hlavnímu krédu, kterým je přivážet
posluchačům hudební alternativu a progresivní muziku někdy sice méně známých,
ale kvalitních interpretů.
Patnáct kapel vystoupilo na hlavní scéně, třináct
skupin zahrálo na menším rockovém Green stage a živo bylo i v tanečním
stanu, kde vinylové desky roztáčelo čtrnáct DJ's doplněných kapelami
Nesselsdorf a Reynok.
Největšími taháky hlavní scény byli jistě zmrtvýchvstalí
Support Lesbiens, Neuropa Mišo Kaščáka, skvělá ostravská novinka Kryštof
či undergroundová legenda Plastic People, kteří splnili slib a svou loňskou
neúčast zapříčiněnou onemocněním Mejly Hlavsy účastníkům Šlahounů
vynahradili letos, i když již bez svého lídra.
Suverénně nejúspěšnějším koncertem festivalu bylo
vystoupení Tata Bojs. Trio muzikantů v sobotu v noci předvedlo show, která předstihla
vše, co bylo v Kopřivnici doposud k vidění. „Bylo to něco jako Pink Floyd,
i když v malých poměrech,“ zhodnotil koncert jeden z účastníků Šlahounů.
Tata Bojs odehráli svůj koncert na pódiu vytvořeném jejich bubeníkem
Milanem Caisem a tančící dav byl neustále pod bdělým dohledem dvou obrovských
očích, které se otevřely právě ve chvíli, kdy kapela rozjela první píseň.
Koncert s ’Nočním hlídačem’, jak Cais svou mrkající instalaci nazval,
je navíc exkluzivní podívanou, kterou nebude možné vidět nikde jinde.
Obrovský podíl na celkovém dojmu z festivalu měl také
velmi kvalitní zvuk a efektní nasvícení. „Máme tady jeden z nejlepších
aparátů v republice, stejný používal třeba i Jackson, když tady
koncertoval,“ pochlubil se šéf organizátorů Víťa Váňa.
Své publikum si našla také druhá rocková scéna vlevo od
hlavního pódia Šlahounů. Na té dostaly prostor méně známé, většinou
začínající kapely. Ti, kdo netrávili čas křepčením v tanečním stanu,
mohli prodlevy mezi koncerty na hlavní scéně strávit poslechem kapel, jejich
úroveň se velmi lišila. Zatímco někteří by se nemuseli za svou hudbu stydět
ani před větším publikem, objevily se i kapely, které hrály, jako by
vznikly až v průběhu festivalu.
Návštěvník nevnímal pouze ušima, smlsly si taky jeho oči
Šlahouny se letos oblékly do pestrých barev
a po programové
i organizační stránce
dosáhly svého vrcholu. Jediné, co v areálu
festivalu scházelo, byl dostatek návštěvníků.
Foto: Davic Macháček
|
|
|
|
K o p ř i v n i c e (dam) - Návštěvník festivalu nemá
jenom poslouchat, zaměstnán musí být taky jeho zrak a ostatní smysly... S
takovou představou se začínal připravovat letošní ročník Šlahounů.
Touha organizátorů být originální a vytvořit něco, co další tuzemské
festivaly nemají, se dočkala zhmotnění ve výtvarném řešení letošního
festivalu, jehož autorem byl Milan Cais z kapely Tata Bojs.
„Původně jsem měl dělat jen hlavní scénu. Postupem času
se však vyvrbily i ty další a nakonec jsme se dohodli, že by bylo dobré,
aby festival měl jednotnou tvář, a proto jsem dělal i návrhy plakátů a
dalších věcí,“ řekl Cais s tím, že první úvahy proběhly před rokem
a intenzivněji začal s organizátory Šlahounů spolupracovat před šesti měsíci.
Pod Caisovým vedením a taky díky nemalým nákladům se podařilo z bezduchých
festivalových staveb vytvořit skutečnou, i když jen provizorní
architekturu. V tomto ohledu byl zřejmě nejzdařilejší vchod do tanečního
stanu konturovaný dvěma velkými maketami gramofonových desek a perforovanými
trojúhelníky ze zeleného textilu. „Byla to pro mě neobyčejná zkušenost.
Jako výtvarník se věnuji spíš menším instalacím. Největší, co jsem před
Šlahouny dělal, byl Noční hlídač,“ prozradil Cais, který používá
taky umělecký pseudonym p3D-01. Zmiňovaný ’Noční hlídač’, dva několikametrové
nafukovací vaky, na které je promítána videosmyčka se záběry na oči několika
lidí, byl součástí hlavní scény. „Byla to jedna z podmínek, které jsem
si dal, že pokud přijedu na Šlahouny, tak musí Noční hlídač se mnou a
jeho oči se otevřou až při našem koncertu,“ uvedl Cais a dodal, že s
realizací svých nápadů byl maximálně spokojený. Osud dalšího fungování
Caise v součinnosti s kopřivnickým festivalem je zatím nejistý. „Už před
Šlahouny jsme se bavili o tom, že by bylo dobré v tom pokračovat a rozvíjet
to, ale záleží na tom, jestli nějaké další Šlahouny budou,“ uzavřel
Cais narážkou na nízkou návštěvnost.
Šlahouny na dva dny? Dobrý nápad, tvrdí lidé
K o p ř i v n i c e (dam) - Většinou s pozitivní reakcí
na prodloužení Šlahounů se člověk setkal u jejich návštěvníků. Ti, co
přijeli z větší dálky, nelitovali peněz vynaložených za dopravu. Některým
místním zase vyhovovalo, že po skončení pátečního programu mohli jít
domů spát a zbytek festivalového dění si pak vychutnali bez únavy.
Našli se i tací, kterým prostě vyhovuje prodloužení
festivalu jako další z řady změn, kterými Šlahouny od svého vzniku prošly.
„Rád vidím, když pořadatelé neustrnou na jednom místě a snaží se
festival neustále vylepšovat a posunovat někam dál,“ pochvaloval si například
jeden z hostů.
Kinokavárna slavila úspěch
K o p ř i v n i c e (dam) - Velmi úspěšnou novinkou letošních
Šlahounů byla improvizovaná kinokavárna zřízená v tribuně letního
stadionu. Návštěvníci v ní mohli kromě úkrytu před pálícím sluncem
najít také sedm filmů. „Původně se mělo promítat dvanáct snímků, ale
museli jsme se dělit o videoprojektor s hlavní scénou festivalu, a proto byl
počet produkcí snížen,“ prozradila Radka Korená, která měla kinokavárnu
na starosti. Podle jejích slov průměrná návštěva na jeden film přesahovala
padesát lidí. Vůbec nejúspěšnější byla Záhada Blair Witch, kterou vidělo
sto dva účastníků akce. „To bylo skutečně maximum. Už tam nebylo k hnutí,“
dodala Korená.
Kulturní dům bude odpočívat téměř celé prázdniny,
kino ne
K o p ř i v n i c e (dam) - Velká bílá místa nechávají
prázdninové měsíce na programu kulturního domu. Na konci června se kulturní
dům uložil k ’zimnímu spánku’ a z letargie se probere až na konci srpna
o pouťovém víkendu. Oslavy Bartolomějské pouti začnou již v pátek 24.
srpna večer, kdy by měl zahrát příborský Elvis Presley Revival Band.
Sobotní program bude bohatší a na své si přijdou jak milovníci hudby, tak
i vyznavači tance a divadla. V hudební části programu vystoupí kapely
Musica da Gamba a Krless hrající historický folk, Dixi orchestr z MIS music a
zřejmě i kapela Pouličníci. Tančit budou žáci ZUŠ Zdeňka Buriana a místní
Step klub. Celý večer pak uzavře divadlo Studna představením Kozlí muž. V
neděli dopoledne je pak připraveno loutkové divadlo V Batohu a zahraje i Městský
dechový orchestr. O něco živěji bude během prázdnin v kině, které promítá
pouze s týdenní přestávkou.
Krylonoce vypuknou již zítra
N o v ý J i č í n (dam) - Patnáct
účinkujících, jejichž morální kredit během čtyřiceti let komunismu
neutrpěl újmu, by se mělo zítra sejít na druhém ročníku Krylonocí pořádaných
v amfiteátru na novojičínských Skalkách. Festival, který je pořádán na
počest Karla Kryla, zahájí ve čtyři hodiny odpoledne skupina Oboroh. Během
následujících zhruba desíti hodin se na pódiu vystřídají kromě jiných
také Vladimír Mišík se svou kapelou ETC, bratr Karla Kryla Jan, šansoniérka
Eva Henychová, Pepa Nos, evangelický farář Svatopluk Karásek se svou
rockovou kapelou nebo třeba Wabi Daněk, jehož koncert by měl letošní
Krylonoce uzavírat.
Hukvaldy budou patřit sokolníkům
H u k v a l d y (dam) - Možnost vidět sokolníky při práci
s dravci nabídne během obou víkendových dnů svým návštěvníkům
hukvaldský hrad. Celodenní program, jehož začátek je stanoven na devátou a
konec na osmnáctou hodinu by měl mapovat jak historii, tak současnost
sokolnictví. Návštěvníci budou mít možnost vidět, jak probíhá výcvik
ptáků či ukázky lovu.
Přibližně bude mít premiéru pohádky a odjede na turné
P ř í b o r (dam) - Svou adaptaci klasické Erbenovy pohádky
’O Zlatovlásce’ s podtitulem ’Velice viskózní představení’ premiérově
uvedou herci místní divadelní skupiny Přibližně v pondělí šestnáctého
července na náměstí v Příboře. Po dvou inscenacích určených dospělým
se mladí divadelníci obracejí také k dětem.
„Hra vychází z klasické předlohy, do které jsem občas
něco přidal. Myslím, že by se představení mělo líbit jak dětem, tak
dospělým,“ řekl autor scénáře a herec Přibližně Michal Raška.
Divadelníci z Přibližně mají za sebou již pohádku o Horodějovi a jevištní
zpracování Medvídka Pú, ale až Zlatovláska by měla být pohádkovým představením
se vším všudy. „Ty předešlé dvě hry byly částečně improvizované.
Tentokrát jde o seriózně připravené výpravné představení,“ tvrdí Raška,
který je zároveň i režisérem Zlatovlásky.
Představení v Příboře také zahájí týdenní letní
turné divadelníků po jihu Moravy a Čech. Přesto, že ještě není přesně
známa trasa, měla by být Zlatovláska k vidění na ulicích několika měst
v těchto oblastech. „Podobnou šňůru představení jsme dělali i vloni, je
to příjemné spojení dovolené s uměleckým zájezdem,“ pochvaluje si Raška.
|
|