Nora obohatí menu tanečních akcí o Found Sound
K o p ř i v n i c e (dam) - Od doby, co se z kopřivnické Nory stal klub,
který nepreferuje pouze rock, ale dává poměrně velký prostor také nezávislým
proudům taneční hudby, nabídl CO kryt pod kulturním domem již řadu zajímavých
akcí pro fanoušky tohoto hudebního směru. Již tak dost šťavnaté menu by
měla zítra večer rozšířit akce nazvaná Found Sound. Podle šéfa Nora Café
Víti Váni jde o projekt zaměřený především na zajímavé a progresivní
odnože současné taneční hudby, jehož autorem je rezident Nory D. J. Tall.
Ten také vybíral hosty premiérového vydání Found Soundu.
„Chtěli bychom, aby se z toho stala akce, která by v nepravidelných
intervalech propagovala zajímavé taneční projekty, a to nejen v Kopřivnici,
ale i na jiných místech Čech nebo třeba i na Slovensku,“ tvrdí Váňa s tím,
že projekt není zaměřen pouze na tuzemskou scénu a v některém z dalších
pokračování by se mohli objevit i zahraniční hosté.
Celý večer by měl již krátce po osmé odstartovat svým hodinovým
blokem D. J. Forest. Následovat bude o něco delší blok dalšího stálého
spolupracovníka Nory a autora myšlenky večera D. J. Talla. Jeho specialitou
jsou zlámané beaty a nejrůznější složité smyčky, ve kterých využívá
různé hudební vlivy.
Největším lákadlem večera bude bezesporu projekt s mnohoslibujícím názvem
Lazzy Jimmy. Za tímto tanečním projektem se skrývají jména Jan P. Muchow a
D. J. Blue. První jmenovaný je jednou z největších a nejznámějších
osobností taneční muziky u nás. Je šéfem kapely Ecstasy of the St. Theresa,
věnuje se produkování a skládání. Je autorem hudby k několika filmům,
naposledy spolupracoval na Samotářích. D. J. Blue hraje po klubech už víc
jak pět let. Dnes se věnuje hlavně abstraktnímu hip-hopu, breakbeatu a taneční
formě moderního jazzu. Je stálým členem koncertní sestavy skupiny Ecstasy
of the St. Theresa a projektu Lazzy Jimmy.
Kolem půl dvanácté by měl začít druhý, poněkud agresivnější blok D.
J. Talla a po něm zhruba hodinu po půlnoci přijde řada na druhý live act večera
- projekt Reynok. Ten je dílem dua PH Zero a D. J. Forest, jež zaujala absence
jakéhokoliv omezení v podobě předem nachystaných sekvencí osvobozujících
jejich hraní natolik, že mohou reagovat na jakýkoli podnět a již tak někdy
velmi těžko rozlišitelné hranice jednotlivých druhů taneční muziky se
zcela smývají. Celou akci zakončí u gramofonů opět D. J. Forest.
Radnice musí najít nového provozovatele ’kulturáku’
K o p ř i v n i c e (dam) - Nového provozovatele kulturního domu bude
muset do poloviny roku najít kopřivnická radnice. V červnu totiž vyprší
čtyři roky platný soubor tří smluv upravujících pronájem nebytových
prostor v kulturním domě, jejich údržbu a provozování kultury, kterou s
radnicí uzavřela firma Ludvík Moravia. „Čekáme nabídky zájemců o tuto
činnost a pak budou následovat další jednání o podrobnostech,“ řekla
vedoucí odboru školství, kultury a sportu kopřivnické radnice Radomíra
Michálková s tím, že zatím ještě žádné oficiální nabídky na stole
nemá. Stávající nájemce svou nabídku připravuje a podle zákulisních
informací je možné, že se objeví i další zájemce.
Koncert noneta slibuje skvělý zážitek
K o p ř i v n i c e (dam) - Skvělá pověst předcházející České
noneto - únorového hosta kopřivnického Kruhu přátel hudby - je zárukou,
že koncert naplánovaný na středu jednadvacátého února bude jedním z největších
zážitků sezony.
České noneto se řadí nejen k nejuznávanějším komorním souborům, zároveň
se ale se svou již tři čtvrtě století dlouhou historií řadí k nejstarším
ansámblům, a to dokonce v širším horizontu, než jakým je Česká
republika. Komorní těleso s originálním nástrojovým složením vzniklo v
roce 1924 na pražské konzervatoři. Již krátce po založení se České
noneto stalo terčem pozornosti publika i odborné kritiky a ten trvá dodnes.
Bez zajímavosti není ani fakt, že soubor se může jako jeden z mála na
světě pochlubit velkým repertoárem napsaným takříkajíc na míru. České
noneto totiž svou hrou inspirovalo vznik celé řady skladeb. Dnes se jejich počet
pohybuje kolem tří set. V archivu souboru tak leží partitury věnované i
takovými komponisty, jakými byl J. B. Foerster, Bohuslav Martinů nebo Sergej
Prokofjev.
Členové souboru v celé jeho dlouhé historii byli vždy vynikající
hudebníci, známí jako sólisté z koncertních pódií i studiových nahrávek.
Není tedy divu, že soubor procestoval doslova celý svět a hrál na nejprestižnějších
festivalech. Mistrovství Českého noneta je navíc zaznamenáno na desítkách
hudebních nosičů. Neobvyklé nástrojové složení souboru skýtá obrovskou
škálu barevných kombinací. Na koncertech však zní nejen skladby pro
kompletní obsazení, ale i virtuózní skladby pro jednotlivé nástroje a
doprovod. Jindy se naopak obsazení rozšiřuje o další nástroje, jako je
harfa, klavír, cembalo nebo třeba bicí nástroje, které pak umožňují uvádět
velmi širokou škálu skladeb. V současné době tvoří základ souboru Jiří
Hurník (housle), Jan Nykrýn (viola), Simona Hečová (violoncello), Radovan Heč
(kontrabas), Jiří Skuhra (flétna), Aleš Hustoles (klarinet), Jiří Krejčí
(hoboj), Pavel Langpaul (fagot) a uměleckou šéfkou Českého noneta je Vladimíra
Klánská, hrající na lesní roh.
V rámci kopřivnického koncertu, jehož patronem je MěDO, by měly zaznít
skladby Josefa Myslivečka či Johannese Brahmse.
Předplatitelský cyklus má pokračovat muzikálem
Slezské divadlo uvede na prknech
kulturního domu muzikál
Balada pro banditu.
V roli velitele četníků se představí
Zdeněk Pavlíček
a Derbaka zahraje Petr Houska.
Foto: Archiv
|
|
|
|
K o p ř i v n i c e (dam) - V pondělí devatenáctého února uvede Slezské
divadlo Opava na prknech zdejšího kulturního domu svou inscenaci Baladu pro
banditu. Opavští herci tak zdejším předplatitelům oplatí jejich lednovou
návštěvu slezské metropole, kdy přímo na jejich domovské scéně zhlédli
Straussovu operetu Netopýr.
Také tentokrát si na své přijdou především milovníci lehké múzy, i
když v její modernější podobě, Balada pro banditu je totiž muzikál. U
jeho vzniku se sešli spisovatel Milan Uhde a skladatel Miloš Štědroň. Na
motivy Olbrachtovy ságy o neohroženém zbojníkovi z podkarpatské Rusi vznikl
muzikál původně určený pro brněnské divadlo Husa na provázku. Populární
divadlo plné výrazných osobností z něj udělalo jednu ze svých
nejproslulejších her a nakonec jej převedlo i na filmové plátno. Původně
lidová balada o Nikolovi Šuhajovi a jeho milé Eržice byla přepracována v
hru s velmi rozsáhlou písňovou složkou. Při tvorbě hudebních motivů a
textů vycházel Štědroň z lidových písní, které přetavil do moderní
folkové podoby. Možná právě jednoduchá melodika a poutavý příběh jsou
tím, co muzikálu i po letech získává nové a nové diváky. Zdařilá
opavská inscenace je dílem režiséra Bedřicha Jansy. Hlavní role Nikoly
byla svěřena Martinu Valouchovi. O roli Eržiky se dělí alternující Petra
Váňová z ostravské konzervatoře a opavská rodačka Petra Domžalová ze Zlínské
vyšší odborné školy umění. Vzhledem k množství postav se však na jevišti
objeví téměř celý činoherní soubor. Hudební stránku inscenace obstará
ostravská folková skupina Benedikta, která má být živou součástí představení.
Podle dramaturga předplatitelské série by právě Balada pro banditu měla být
jedním z představení, které do hlediště přitáhnou také mladší
publikum.
Letošní štramberská ochotnická přehlídka přivítá i tři nováčky
Š t r a m b e r k (dam) - Pět ochotnických souborů se letos vystřídá
na prknech Kulturního domu ve Štramberku v rámci dalšího ročníku tamní přehlídky
amatérských divadelníků. Čtvrtý ročník akce, která navazuje na
dlouholetou tradici Štramberských divadelních úterků, odstartuje devátého
března. Po následujících pět pátků bude na diváky čekat vždy jedno představení.
Kromě pořádajícího divadelního spolku Kotouč Štramberk a tradičních
hostů z Drahotuš se publiku poprvé představí ochotníci z Oder, Kozlovic a
Bernartic. „Chtěli jsme to trošku oživit, a proto jsme letos pozvali jiná
divadla,“ prozradila členka týmu organizátorů Pavla Jurková s tím, že
tradiční hosté přehlídky z Tísku a Starého Jičína budou zřejmě hrát
v amfiteátru Pod Věží v rámci Štramberského kulturního léta.
Projekt 100 se přehoupl do druhé půle - diváky čeká ještě šest filmů
K o p ř i v n i c e (red) - Zítřejším představením v kině Puls se do
druhé poloviny přehoupne letošní ročník přehlídky Projekt 100. Fanoušky
kvalitní kinematografie čeká ještě šest snímků, které podle autorů
dramaturgie patří do elitní skupiny Zlatého fondu světové kinematografie.
Pokud plán přehlídky nenaruší další neočekávaná programová změna,
měl by zítřek patřit americké satirické komedii z roku 1964 Dr. Divnoláska
aneb jak jsem naučil nedělat si starosti a mít rád bombu. Jde o jednu z
nejslavnějších satir, jaké kdy na světě vznikly. Útočí proti válečnické
mánii, která vyhrocena za hranici únosnosti může přivést svět ke
katastrofě. Zvláště když americký generál propadne obavám, že za jeho
impotenci mohou komunistické pikle. Režisér Stanley Kubrick sice zůstal věrný
své zálibě v protokolárně přesné kresbě prostředí, ale kontexty zde
odkrývané rozehrál do polohy až jakéhosi surreálného třeštění. Čerpá
ze zdánlivě protikladných poloh téhož tématu jak z němých grotesek, tak
orwellovsky děsivých manipulací lidským vědomím. Jedním z hlavních
tahounů filmu je vynikající Peter Sellers v trojroli prezidenta USA, smolařského
důstojníka letectva, který se snaží zabránit hrozící zhoubě, ale marně
shání potřebnou minci na telefon, aby mohl zavolat na velitelství, a navíc
jako démonický vojenský poradce dr. Divnoláska. Některé výjevy, třeba
dadaistická telefonní rozmluva s podnapilým ruským představitelem, jsou ukázkou
špičkové inscenační dovednosti podepřené maximální sdělností i trochu
zobecňující nadsázkou. Film získal čtyři nominace na Oskara a srdce
filmových kritiků na celém světě. Stal se filmem roku v Anglii i v Itálii.
O týden později v pátek 23. února je na programu experimentální snímek
Sny Akiry Kurosawy (USA/Japonsko 1990). Slavný japonský režisér Akira
Kurosawa se rozhodl na filmovém plátně zhmotnit své sny a natočil niterně
osobní výpověď i experimentální film zároveň. Jeho snové krajiny jsou
budovány s mimořádnou výtvarnou péčí, které odpovídá i mimořádně
zpomalený rytmus vyprávění. Režisér načrtává v širokém tématickém
spektru své snové příběhy (celkem osm snů), které neomezuje jen na
japonské reálie. Díky počítačové technice dokonce oživí prostředí,
jaké maloval Vincent van Gogh, včetně malíře samotného, kterého ztělesnil
americký režisér Martin Scorsese. Ostatně tento netradiční projekt by stěží
vznikl, kdyby nebylo podpory Kurosawových amerických obdivovatelů se Stevenem
Spielbergem v čele.
Následující večer bude přehlídka pokračovat americkou parodií The
Rocky Horror Picture Show z roku 1975. Snímek režiséra Jima Sharmana je nejen
kuriózní parodií na druhořadé horory, ale vyznačuje se další zvláštností
- vznikl podle úspěšného britského muzikálu. Divadlo i film se záhy staly
kultovním hitem a dodnes se hraje s velkým úspěchem v anglických i amerických
kinech. Mezi nápaditě charakterizovanými postavami vyniká zejména obskurní
doktor Frank-N-Furter (Tim Curry), transsexuál z Transylvánie, svérázná
obdoba barona Frankensteina.
Součástí představení bude také promítání krátkého filmu Powers (Německo/ČR
2000), který je dílem Zdeňka Zelenky a je považován za předchůdce veleúspěšných
Samotářů. Hlavní hrdina Zelenkova absolventského filmu je mladý muž Petr.
Je populárním kouzelníkem v pražském nóbl nočním klubu, jeho vystoupení
sklízí větší aplaus než striptérky. Má půvabnou asistentku, která je připravena
ochotně uklidnit jeho pocuchané nervy, kdykoli je třeba. Ale kromě toho má
na krku ještě Sylvii: sestru, popletenou zmatkářku, která zapomíná, že
cenou za válení se v seně by mohl být i snubní prsten. Věci se obrací k
lepšímu, když Petr zjistí, že má zvláštní, nadpřirozené schopnosti,
které mu umožňují vidět do budoucnosti, poslouchat hudbu tak, že tře
prstem CD, a bůhví co ještě. Petr však není schopen ovládat a kontrolovat
věci tak, jako dosud - ať už jde o kouzelnické výstupy nebo jeho milostný
život či poslední erotické představy jeho sestry.
Jediným filmem letošního Projektu 100 uvedeným v neděli bude Solaris
ruského režiséra Andreje Tarkovského. Ten v roce 1972 natočil i po letech působivou
sci-fi odehrávající se v blíže nespecifikované budoucnosti a líčí příběh
kosmonautů, kroužících na vesmírné stanici kolem záhadné planety Solaris.
Ta však není jen obyčejnou planetou, jakých jsou ve vesmíru miliony, ale představuje
dosud neznámou formu vědomí. Je totiž schopna zhmotňovat lidská přání,
představy i vzpomínky. Kosmonauty tyto přeludy natolik stresují, že se
ocitají na pokraji psychického selhání. Ušetřen není ani psycholog, jenž
byl vyslán celý podivný případ vyšetřit. Ten se setkává s přízrakem
své zemřelé ženy, kterou nesmírně miloval. Tarkovského ovšem nezajímají
napínavé vizuální efekty či nenadálé zvraty, chce dospět k podobenství
o hranicích lidského poznání. Film získal velkou cenu kritiky na MFF v
Cannes.
Předposledním snímkem, který letošní Projekt 100 do Kopřivnice přivede,
je známá komedie Vše, co jste kdy chtěli vědět o sexu, ale báli jste se
zeptat. Kino Puls jej má na programu 1. března. Z rané, převážně
parodicky zaměřené tvorby Woodyho Allena patří tato povídková komedie k
nejúspěšnějším titulům. Režisér si vybral jeden sexuologický
bestseller a soustředil se na celkem sedm hojně diskutovaných okruhů. Třebaže
sex prostupuje snad všechny Allenovy filmy (ale zpravidla jen verbálně a jako
zdroj hrdinových frustrací), zde je přímo rozebírán a popisován. Allenovo
nazírání na nejrůznější potíže a poruchy je neodolatelně zábavné, ovšem
nesporným vrcholem se stává závěrečná epizoda, která se odehrává mezi
spermiemi a dění v těle připodobňuje řízení vesmírného letu.
O závěrečné představení přehlídky, které připadá na pátek 2. března,
se postará režisérská legenda Federico Fellini. Původně měl být uveden
jeho film Amarcord. Ten se pořadatelům přehlídky však nakonec nepodařilo získat,
a tak sáhli po jiném jeho díle a na plátna kin se dostal snímek Silnice.
Film je celý natočený převážně v exteriérech a několika málo reálech,
obrazový styl je zcela v intencích neorealistické vizuální estetiky. Rovněž
Felliniho režijní vedení herců k výrazně civilnímu projevu spoluvytváří
dojem naprosté autentičnosti výjimečného příběhu. Celý děj je dělen
do mnoha různě silně provázaných epizod. Oproti předešlým Felliniho filmům
se konečná podoba Silnice výrazně odchyluje od scénáře a režisér zde možná
poprvé v plné šíři prezentoval své tvůrčí uvažování a improvizační
schopnosti. Právě Silnice Felliniho udělala světoznámým umělcem.
V Benátkách sice získal film pouze Stříbrného lva. Skutečná cesta za
úspěchem filmu začala až ve Francii a poté ve Spojených státech, kde
vzbudila obrovské nadšení. Její tvůrce byl prohlášen za nejlepšího poválečného
režiséra a získal svého prvního Oscara.
|