Pavlicova hudba dominovala ve
hře Maryša
K o p ř i v n i c e (ili) - Umělecký soubor činohry
Slezského divadla Opava přivezl poslední listopadový den do Kopřivnice klasické
dílo Aloise a Viléma Mrštíkových Maryšu. Sedmnáctičlenný soubor divadelníků
předvedl svěží a moderní nastudování, které se v ničem nezpronevěřilo tradici.
Herecký výkon nádherně doplňovala hudba Jiřího Pavlici. Ten je především znám
jako umělecký vedoucí komorního hudebního tělesa Hradišťan, které se zabývá
tradiční, alternativní, historickou i současnou hudbou. Na domovské scéně měla
Maryša premiéru 16. listopadu loňského roku.
Acoustic Impact
přivezou spojení flamenca a jazzu
N o v ý J i č í n (dam) - Temperamentní jazz bude zítra
večer znít novojičínským klubem Galerka. Od 20 hodin v něm bude koncertovat
táborská kapela Acoustic Impact. Skupinu hrající atraktivní syntézu jazzu, rocku
a temperamentního flamenca založil Jiří Blafka, který právě flamencovou kytaru
studoval přímo ve španělské Seville. Dnes sestavu kapely tvoří spolu s ním
kytarista David Juráň, klávesista Josef Čechtický a perkusionista Martin Máca.
Na koncertě zazní také nové autorské skladby tohoto příjemného kvarteta. Právě
na začátku roku se totiž kapela chystá nahrávat své první řadové album For John.
Camerata nahrála CD koled
K o p ř i v n i c e (dam) - V pořadí třetí CD před
letošními Vánoci vydává kapela Camerata. Jedna z nástupnických skupin
kopřivnického Devětsilu vydává desku vánočních koled. „Chtěli jsme je natočit
již delší dobu, ale až letos se to povedlo,“ tvrdí kapelník Cameraty Zdeněk
Demel. Muzikanti nahrávali koledy během celého uplynulého roku. Posluchač jich
na desce najde celkem šestnáct a jsou mezi nimi známé i méně známé české i
evropské koledy. Specifický zvuk kytar a fléten Cameraty tradičně dotváří také
užívání replik tradičních středověkých nástrojů.
J. Švejdík: Umakart chce příjemně překvapovat a zdá se, že se nám to daří
Zpěvák Jaromír Švejdík a kopřivnický
Dušan Neuwerth při koncertě v Noře,
na kterém zdejšímu publiku předvedli
nový hudební projekt Umakart.
FOTO: DAVID MACHÁČEK |
|
|
K o p ř i v n i c e (dam) - Příjemná muzika zněla minulou
sobotu kopřivnickou Norou. Hudební projekt Umakart ústřední trojice Švejdík -
Neuwerth - Muchow se v rámci premiérového koncertního turné zastavil také tam,
kde před dvěma lety začal vznikat. O historii, současnosti a taky plánech
Umakartu mluvil zpěvák Jaroslav Švejdík, známý díky vystupování s Priessnitz.
Jak se dají tři osobnosti tuzemské hudební scény do
služeb společného projektu?
Celé to začalo vznikat asi před třemi lety, kdy jsem si
koupil kytaru a začal se na ni učit hrát. Nebavilo mě učit se nějaké písničky,
takže jsem se naučil pár akordů a začaly vznikat mé vlastní songy. Pro
Priessnitz se ale nehodily, takže jsem se začal rozhlížet po někom, s kým bych
je mohl udělat. Dodal jsem si kuráž a přehrál jsem své věci Dušanovi Neuwerthovi.
Toho to zaujalo a rozhodli jsme se to tady v Kopřivnici nahrát a začít s tím
pracovat. Pak jsme to nechali ležet, a když jsme se k tomu po půl roce vrátili,
bavilo nás to ještě víc než předtím. Následně jsme potřebovali další nástroje,
takže nám pomohli kluci z Kopřivnice, a pak jsme potřebovali basu a tehdy mě
hodně překvapil Honza Muchow, který do toho projektu taky vstoupil. Všechno
vzniklo na přátelské bázi, od začátku na to nebyly žádné peníze. Nijak jsme
nespěchali a taky není snadné, abychom se dali dohromady, proto to nějaký čas
trvalo.
Jak vznikl název kapely?
Ten je dílem Honzy Muchowa. Asi po týdnu přišel s tímhle
nápadem a musím říct, že nás hodně šokoval. Opravdu těžko jsme to vydýchávali,
ale když jsem si to nechal projít, došlo mi, že ten název vlastně splňuje
všechno, co má. Dostatečně šokuje a zaujme, je zapamatovatelný. Název Umakart je
velmi důležitý také pro zvuk kapely. Některé písničky byly už hodně pompézní a
pak jsme je sráželi zpátky do těch ‘kuchyňských’ poměrů, což tomu myslím
prospělo.
Máte za sebou první čtyři vystoupení před publikem. Jak
je Umakart přijímán?
Jsem příjemně překvapený. S Priessnitz je to úplně jiné
hraní, tam lidi naše písničky znají a třeba i zpívají s námi. Tuhle desku
většina lidí nezná, jednak je poměrně nová a pak má natolik specifický obal, že
je k sehnání jen v opravdu dobrých obchodech s muzikou nebo na internetu. Takže
koncerty Umakartu jsou pro lidi vždycky trošičku překvapením. Snažíme se je
překvapovat příjemně a asi se nám to daří, protože se ty desky taky poměrně
dobře prodávají. Na koncertech se prodává cédéček několikanásobně víc, než je
běžné, a to je asi důkaz toho, že to lidi zaujalo.
Liší se nějak zvuk Umakartu na albu Manuál a na živo?
Je to pochopitelně odlišné. Deska vznikla v počítači, který
jsme ovšem používali jen jako nahrávací nástroj. Koncertní verze je zahraná bez
jakýchkoliv minidisků a dalších věcí, které řada kapel běžně používá. Od začátku
jsem tohle nechtěl, nejsem na to zvyklý a nemám to rád. Hrát živě je fér vůči
divákům. Na koncertech to zní živěji, tvrději a má to silný ‘tah na branku’.
Umakart byl od začátku plánován jako projekt, který
nebude stát jen na hudbě. Podařilo se to?
Máme výtvarnou buňku, která jezdí s námi, dělají projekce
na koncertech, design webu a také obaly. Deska Manuál má velmi zajímavý obal
pojatý jako vzorník. Obal je natolik specifický, že s ním máme problém při
distribuci, a budeme muset udělat ještě jednu verzi CD v klasickém plastikovém
obalu. Už singl byl velmi zajímavě pojatý a i díky jeho vzhledu jsme
nepotřebovali žádnou velkou reklamu, všichni si ho prostě hned všimli. Výtvarná
stránka je velmi důležitá, mnozí ji podceňují, ale my se na ni snažíme dbát.
Teď na podzim odehrajete jen několik koncertů. Kdy se do
klubů vrátíte?
Po Kopřivnici nás čeká ještě Ostrava, Bratislava a pak
ještě tři další vystoupení. Rádi bychom ale v březnu vyrazili znovu, jsme dobrá
parta a baví nás to. Navíc máme nějaké tajné plány s druhou deskou. Vznikají
nějaké písničky k připravovanému filmu Davida Ondříčka Grand Hotel, ale rozhodně
to není jediná věc, kterou připravujeme.
|