Katolický dům bude v sobotu hostit pět sborů
K o p ř i v n i c e (dam) - Sborový zpěv se v sobotu odpoledne ponese velkým
sálem Katolického domu v Kopřivnici. Právě tam totiž v patnáct hodin startuje
již sedmý ročník přehlídky pěveckých sborů. Pořádající Pěvecké sdružení
Kopřivnice si letos pozvalo další čtyři vokální tělesa ze severní Moravy.
Víc jak dvouhodinový program, ve kterém se každý sbor představí v přibližně
dvacetiminutovém bloku, zahájí právě domácí PSK. Druhý by měl přijít na řadu
Jesenický komorní sbor. Tento oktet existuje sice pouhé tři roky, ale jeho
repertoár je již poměrně rozsáhlý a zahrnuje skladby od šestnáctého století až
po dnešek. Pod vedením Anny Beťákové sbor spolupracuje také s jinými uměleckými
soubory v Jeseníku. Třetí v pořadí by se měl publiku představit první čistě
dámský soubor, a to Krnovský ženský sbor.
Po pauze dostane prostor Pěvecké sdružení Klimkovice. Sbor s víc jak
pětatřicetiletou tradicí má dnes asi čtyři desítky členů a rozsáhlý záběr. Na
jeho koncertech je možné slyšet téměř vše od vokální polyfonie až po světskou a
duchovní muziku. Repertoár souboru čítá na sto padesát skladeb včetně lidových
písní a hudby z pera současných autorů.
Co největší žánrová pestrost je konec konců také jedním z cílů pořadatelů.
„Snažíme se, aby byl program co nejzajímavější, bude v něm stará muzika, lidové
písně, spirituály, ale třeba i písně Jaroslava Ježka pro Osvobozené divadlo,“
slíbila sbormistryně místních pěvců Eva Pajdlová.
Uzavírat celý program bude opět čistě ženský zpěv v podání sboru Martinů z
nedalekého Frýdku-Místku.
Organizátoři přehlídky doufají v co největší zájem publika, na rozdíl od
předešlých let se jim totiž nepodařilo na akci sehnat žádnou finanční podporu.
„Žádali jsme o grant Moravskoslezský kraj, ale naše žádost byla pro formální
nedostatky zamítnuta. Budeme tedy vše muset platit z prostředků sboru, a těch
není mnoho,“ posteskla si Pajdlová.
Dusilová hraje v Happy
Endu
N o v ý J i č í n (dam) - Lenka Dusilová s pětičlennou kapelou Secretion
bude zítra večer hostovat v novojičínském klubu Happy End. Zpěvačka, která se na
hudební scéně objevila po boku muzikantů z Lucie v projektu Pusa a v poslední
době o sobě dala slyšet například velmi populární spoluprací s kapelou Čechomor,
zahraje v Novém Jičíně v rámci podzimního Světlo tour 2003 a prezentovat bude
především hudbu z poslední desky Spatřit světlo světa. Koncert začíná ve dvacet
hodin.
Dřevěná píšťalka zahajuje
K o p ř i v n i c e (dam) - Třetí ročník kurzu Dřevěná píšťalka startuje
zítra odpoledne v Katolickém domě. Anna Vafková bude skupinku předškolních dětí
v doprovodu jednoho z rodičů nebo prarodičů zasvěcovat do základů hry na
zobcovou flétnu. Kurz se řídí metodikou profesora Žilky, a kromě hry si tedy
jeho účastníci osvojí i správné dýchání.
Visací zámek přivedl Noru do varu, zdejší koncert prý patřil k těm nejlepším
v roce
Visací zámek nažhavil svým pátečním
koncertem Noru do běla. Sami členové
punkové skupiny si kopřivnický koncert
pochvalovali.
Foto: David Macháček |
|
|
|
K o p ř i v n i c e (dam) - V ostrém kontrastu s předcházející hardcorovou
seancí byl koncert Visacího zámku. Vystoupení české punkové legendy přivedlo
minulý pátek večer do CO krytu pod kulturním domem přibližně tři stovky
posluchačů.
Už během prvních několika písní dokázala kapela přivést do varu nejen kotel
pod pódiem, ale doslova celý klub. Zastávka v Kopřivnici byla pro ’Visáče’
jednou z posledních štací už téměř rok trvajícího turné John Debil tour, kterým
skupina oslavuje dvacet let existence.
Visací zámek od začátku loňského prosince v rámci turné odehrál přes šedesát
koncertů, a ten kopřivnický prý patřil k nejlepším. „Když to pod bubeníkem
začíná vypadat jako v zavedeném dřevařském krámě, znamená to, že je koncert
vydařený,“ prohlásil zpěvák skupiny Jan Hubert, když už se pod bicí soupravou
vršila slušná hromádka třísek z polámaných paliček.
Během víc jak dvouhodinového programu Visací zámek odehrál kompletní kolekci
svých hitů, jako jsou Traktor, Dopravní značky nebo Domovnice. To, že mnohé
jejich skladby jsou nesmírně populární, kapela sama demonstrovala caraoke show,
během níž si fanoušek z publika s Visacím zámkem zazpíval song Kanárek. Již tak
dost hutnou atmosféru koncertu kapela umocňoval svou pódiovou show. Kytarista
hrál přímo mezi rozdováděným publikem, zpěvák přidal k písničkám také jednu ze
svých básní, a na závěr dokonce kapela mezi sebe na pódium přilákala dvě
amatérské striptérky z publika.
Turné k dvaceti letům kapely Visací zámek definitivně uzavřou koncerty ve
Zlíně a Brně a pak by své aktivity měl přenést z pódií do studia, kde vznikne
další deska.
„Materiál už máme připravený a cédéčko by mohlo vyjít už na jaře, ale
vydavatel chce jeho vydání načasovat až na podzim příštího roku, takže máme
spoustu času,“ tvrdí Hubert. Podle jeho slov kapela bude nahrávat beze spěchu
během zimy a jarních měsíců. Fanoušci Visacího zámku se prý mohou těšit na
cédéčko s víc jak hodinou nových písniček.
Kino Puls
připravuje trio Felliniho filmů
K o p ř i v n i c e (dam) - Po ozvěnách karlovarského festivalu čeká na členy
kopřivnického Filmového klubu další tematicky zaměřená série filmů. Trio
říjnových snímků bude sondou do filmografie Federica Felliniho.
Minipřehlídka je připravena u příležitosti obnovené premiéry Felliniho snímku
Sladký život v českých kinech. Jeden z nejvyzdvihovanějších filmů italského
filmaře se do distribuce dostal v září a bude se v republice promítat jen jeden
rok, navíc jednání o nákupu promítacích práv se táhla takřka deset let.
„Je to jedinečná příležitost tento snímek zhlédnout. K němu jsme přidali
ještě dva filmy, které sice už Puls promítal, ale rozhodně patří mezi ty, na něž
se dá jít několikrát,“ řekla šéfka Filmového klubu Radka Korená.
Jako první tedy diváci 7. října uvidí Silnici. Film z roku 1954 je prvním
velkým Felliniho úspěchem, přesně o týden později dojde na Sladký život s
Marcellem Mastroianim a jednadvacátého října bude Puls promítat nejslavnější
Felliniho film Amarcord. „Na všech třech snímcích je díky jejich časové
posloupnosti krásně vidět vývoj Felliniho filmařské ruky, to, jak se měnil jeho
postoj k režii nebo kameře,“ tvrdí Korená. Poslední říjnový termín Filmového
klubu odpadne, ale místo něj se mohou filmoví fajnšmekři na přelomu října a
listopadu těšit na třetí ročník dvoudenní přehlídky Kopřivnické kraťasy, jejichž
hostem by měl být animátor Jiří Bárta.
Kruh
přátel hudby zahájí klavír a klarinet
K o p ř i v n i c e (dam) - Ve středu 8. října se příznivci klasické hudby
dočkají zahájení další předplatitelské sezony Kruhu přátel hudby. V programu
prvního koncertu na ně čeká spojení klavíru a klarinetu. K většímu nástroji
usedne Eliška Novotná a na klarinet bude hrát Igor Františák. Tito interpreti
mají, zdá se, společného daleko více než jen vystupování podobné tomu v
Kopřivnici.
Oba umělci zahájili svou dráhu studiem na Ostravské konzervatoři a oba dnes
také působí na Institutu pro umělecká studia Ostravské univerzity. Novotná a
Františák se navzájem znají také z působení v souboru Ensemble Moravia, se
kterým natočili sérii komorních skladeb Bohuslava Martinů. Jak klavíristka, tak
klarinetista za sebou mají také zahraniční studijní stáže. Novotná své umění
pilovala ve švýcarském Lucernu, Františák se zdokonaloval na mistrovských
kurzech rovněž ve Švýcarsku a také ve Francii. Každý z nich má na svém kontě
také několik ocenění z interpretačních soutěží u nás i v zahraničí.
Kopřivnický koncert zahájí Eliška Novotná a Igor Františák Sonatinou pro
klarinet a klavír Bohuslava Martinů, následovat bude Janáčkova Klavírní sonáta
I.X. 1905 a Zbojnická sonatina O. Flosmana. Po přestávce pak zahrají sonátu P.
Hindemitha a Fantazijní kusy op.73 pro klarinet a klavír Roberta Schumanna.
Začátek koncertu je plánován tradičně na 19.30 hodin v kinosále.
„Slovo komediant nejlépe vystihuje, co jsem,“ tvrdí herec a zpěvák Krajčo
K o p ř i v n i c e - Povoláním je herec, ale populárním se stal díky úspěchu
své kapely Kryštof. Kritikou je Richard Krajčo chválen a nejen na koncerty, ale
i do divadelních hledišť láká své mladé fanynky. O této umělecké schizofrenii je
také následující rozhovor.
Představení Skleněného zvěřince bylo v Kopřivnici propagováno s tím, že v něm
hraje Richard ‘Kryštof’ Krajčo. Setkáváte se se směšováním herecké a muzikantské
kariéry často?
Nevadí vám to?
Nevadí mi to, obě ty věci ke mně patří a takhle prostě funguje tento byznys.
Divadlo je třeba prodat jako každý jiný výrobek. Jestli bych to ještě před třemi
měsíci řešil trošku víc, tak dnes to řeším trošku míň. O prázdninách jsem byl s
kapelou v USA a viděl jsem, jak to funguje tam. Byl jsem na Broadwayi a viděl
jsem, jak se tamní představení musí prodat. Takže je to asi v pořádku a zrovna
ta vsuvka Kryštofa do jména mi rozhodně nevadí. Naopak myslím, že to tu věc může
podpořit v dobrém.
A stává se vám to tedy často?
Stává se mi to. Samozřejmě, že lidi si tu tvář vybaví rychleji. Když jim nic
neřekne Richard Krajčo, tak už jim něco řekne kapela Kryštof, tu už většinou
lidé znají. Neberu to nijak tragicky, naopak vždycky mě to rozesměje. Uvědomím
si totiž, že bych mohl se svým jménem ještě žít jako úplně normální osoba mimo
zář ramp, ale když už se vyzradí jméno kapely, tak to lidi trkne.
Tvrdíte, že herectví i muzika je vaší součástí. Cítíte se víc hercem nebo
muzikantem?
Já jsem spíš komediant, to slovo mě vystihuje nejpřesněji. Pokud bych se to
měl pokusit dělit, tak na divadlo mám papír, jsem vystudovaný herec. Naopak
muzikant jsem vlastně amatér. Písničkář, který si skládal muziku a psal si k
tomu texty. Nebavilo mě hrát samotného, tak jsem našel partu lidí, založil
kapelu a měli jsme štěstí, že si nás všimli a dali nám šanci. Je ovšem fakt, že
muzika je více o mně, protože skládám podle toho, co sám prožiji.
Muzikantem jste ale déle.
Vlastně to začalo téměř současně. Konzervatoř jsem sice začal studovat někdy
v devatenácti a s muzikou jsem začal někdy v šestnácti, ale zrovna v té době
jsem přišel do amatérského divadla v Havířově. Takže obě ty činnosti se u mě
vždycky prolínaly. Asi bych nedokázal říct, co mám radši. Když hrajeme s
kapelou, tak se tam to divadlo snažím přenášet. Opačným směrem to jde trošku
hůř, ale občas se objevují kritiky, jako že můj styl je rockerský způsob hraní.
Nemá to s muzikou sice nic společného, ale i ti divadelní kritici si tyto mé dvě
poloviny spojují.
Myslíte, že vám popularita Kryštofa pomohla v poslední době k televizním a
filmovým rolím, nebo dokonce k angažmá v Národním divadle v Praze?
Těžko říct. O mých divadelních aktivitách z dob před tím, než se Kryštof stal
známým, lidé z branže věděli. Možná, že mi mohla televize trošku pomoci, ovšem
ta nikdy nezaručí úspěch. My jsme desku nepropagovali jako desku moderátora ČT,
ale jako desku sedm let fungující kapely. To, že jsem mezi tím vyhrál konkurz do
Medúzy, byla náhoda, přitom ale netvrdím, že nám to nepomohlo. Co se týká
divadla, do Národního vás nikdo nevezme proto, že hrajete v nějaké skupině. Je
to možná o tom prvním kontaktu, ale pokud vám svěří nějakou roli, tak musí vědět
proč a být přesvědčení, že na ni máte. Od září jsem členem činohry Národního
divadla a pochybuji, že si mě Michal Dočekal vybral proto, že zpívám v Kryštofu.
On se samozřejmě netají tím, že touží do Národního divadla přilákat mladé
publikum, a proto taky do souboru vzal Davida Matáska, Sašu Rašilova, Davida
Prachaře nebo Jana Dolanského. Přivedl prostě mladší generaci, která může
přitáhnout mladší lidi do hlediště. To, že jsem mezi nimi, nemá s kapelou nic
společného. Lidi z Národního poctivě jezdili na Hamleta, byli tam asi třikrát a
rozhodovali se, jestli jim vyhovuji, a nabídka přišla až potom.
Co pro vás angažmá ve ‘Zlaté kapličce’ znamená?
Moc si toho považuji. Je to naše první scéna, jsou tam skvělí herci. Já jsem
se tam rozhodl jít také proto, že přišel nový šéf Michal Dočekal. V něm cítím
oheň, který teď znovu hoří v Národním divadle, tak jako jsem ho cítil u Janusze
Klimszi, který mě učil na škole a režíroval Skleněný zvěřinec. Díky tomu jsem si
řekl, že má smysl do toho jít a že tam určitě zažiji to, co bych chtěl na
divadle zažívat. Už jsem si to vlastně vyzkoušel při projektu Bouda, kde jsem
hrál Hamleta. Dočekal má představu, jak divadlo vést a vedle klasiky uvádět i
alternativu. Myslím, že první scéna může být první opravdu ve všem a může
nabízet mainstream a taky něco menšinového. Každopádně jsem strašně rád, že můžu
zkoušet s Ivou Janžurovou, Mirkem Donutilem nebo Borisem Rösnerem. Já jsem na ty
lidi vždycky koukal v televizi a nikdy mě nenapadlo, že bych s nimi mohl hrát na
jedné scéně nebo si s nimi tykat a teď tohle všechno přichází. Trávím s nimi
spoustu času a oni mi udělují takové ty životně-divadelní rady. Vždycky pak s
úsměvem poznamenají, že si vychovávají další generaci. Jsem nadšený, že to mohu
absolvovat.
David Macháček
|