Slovácké
divadlo přiveze Radúze a Mahulenu
K o p ř i v n i c e (dam) - O tečku za letošním divadelním předplatným
v kulturním domě se v úterý šestadvacátého března postarají herci Slováckého
divadla z Uherského Hradiště. Podle prapůvodních plánů se měli předplatitelé
se sezonou rozloučit jevištní zpracováním Tristana a Isoldy, nakonec je však
čeká jiná legenda o velké lásce, Radúz a Mahulena.
Zeyerův notoricky známý příběh o útrapách velké lásky prince Radúze
a éterické princezny Mahuleny v pohádkovém světě, kde nakonec věrná láska
a oběť života zlomí zákeřnou kletbu, se objevil na divadelních prknech již
nesčetněkrát. Na prkna Slováckého divadla pohádku přivedl režisér Igor
Stránský. Ten nepoužil zaběhnuté schéma, kdy příběh doprovází Sukova
hudba, ale ke spolupráci přizval primáše Hradišťanu Jiřího Pavlicu.
„Příběh Radúze a Mahuleny jde až na dřeň lidských vztahů, proto
jsem chtěl, aby hudba byla drsnější, než jsem kdy komponoval. Objevují se
zde syrové zvuky kamenů, dřeva a vůbec základní materie matky země spolu
s dalším výrazným vyjadřovacím prostředkem, kterým je lidský hlas. Ale
inscenace je pro mě ještě v něčem výjimečná. V hudební tvorbě zde
uplatňuji jisté kompoziční postupy, které jsem zatím nepoužíval,“ řekl
o své práci na uherskohradišťské inscenaci Pavlica.
Inspiraci pro svou práci na Radúzovi a Mahuleně hledala v předkřesťanském
pohanském období také choreografka představení Ladislava Košíková: „Obřady,
které na jeviště přivádíme, mají prazáklad v životě primárních
kultur v dobách pohanských, kdy člověk žil v těsném vztahu s přírodou.
Na jejích rozmarech byl závislý jeho život a právě prostřednictvím rituálů
si zajišťoval komunikaci s bohy a s démony přírodních živlů. Navíc si
myslím, že v každém z nás je doposud ukryt alespoň malý kousek této
matky země, která s sebou nese stopy kultur našich předků,“ tvrdí v
propagačních materiálech inscenace autorka choreografie.
Velmi obdobně jako jeho spolupracovníci chápe Zeyerův text a jeho
symboliku i režisér představení. „Je to pohled do drsného úsvitu dějin
k jakési, řekněme trochu s nadsázkou, slovanské antice,“ říká Igor Stránský.
Režisér za stěžejní bod celého představení chápe nejen samotný vztah
titulních hrdinů, ale i konflikt Runy a Nyoly. „Je z toho evidentně vidět,
že při nesmyslných sporech trpí především slušní lidé. Tak tomu bylo před
tisíci lety, tak je tomu i dnes,“ tvrdí režisér. Ten do titulních rolí
obsadil Jakuba Leiera v alternaci s Mírou Zavičárem a Helenu Jarou. Na scéně
vytvořené Miroslavem Malinou a v kostýmech Lucie Kuropatové se dále objeví
Jaroslava Tihelková, Anna Slezáková-Miková, Kamil Pulec, Jiří Juřina a
nebo Lubomír Vraspír. Začátek představení je plánován na půl osmou večer.
Muzikál
Kocourek Modroočko zaujme děti i odrostlejší diváky
K o p ř i v n i c e (dam) - Výpravná muzikálová pohádka, která potěší
nejen děti, ale příjemným zážitkem může být i pro dospělé diváky,
ovládne jeviště kopřivnického kulturního domu v neděli 24. března ve čtyři
hodiny odpoledne. V rámci volného cyklu představení pro děti se publiku představí
Divadelní společnost Petra Bezruče s pohádkou Kocourek Modroočko.
Oblíbenou pohádku Josefa Koláře do divadelní podoby upravil Petr Prchal
a přispěním moderátora, herce a písničkáře Marka Ebena, který je
autorem chytrých, jemně ironických textů písní a hudby, se pak Modroočkův
příběh stal muzikálem. Hlavní kočičí hrdina během své pouti životem
zjišťuje, že ne všechno je jen dobré, v naivním údivu potkává své přátele
a nepřátele, aby nakonec zmoudřel a stal se hrdým rodičem. Na jeviště
ostravského divadla se Kocourek Modroočko dostal na konci sezony 1999 - 2000 v
režii uměleckého šéfa souboru Michala Przebindy a jeho inscenace si vysloužila
pochvalné kritiky. K tomu, že představení má švih, přispívá nejen výtečná
Ebenova hudba, ale v tomto případě také výtvarné zpracování Marty
Roszkopfové, jejíž scéna i masky usnadňují hercům převtělení do kočičích
hrdinů. Role ve vskutku rodinném představení režisér rozdělil především
mezi mladé členy souboru.
Vášovo
komorní bigbeatové trio znovu zamířilo do Nory
K o p ř i v n i c e (dam) - Nevšední zážitek čeká všechny, kdo zítra
večer vyrazí do CO krytu klubu Nora. V čele brněnské komorně bigbeatové
kapely TySyčáci totiž do Nory dorazí zpěvák a herec Petr Váša.
Váša, který je mimo jiné také držitelem ceny z místní divadelní přehlídky
Kopřiva, proslul vytvořením tak zvaného fyzického básnictví. Tento
specifický dramaticko-literární žánr se odráží také v projevu TySyčáků.
Charizmatický Váša nejen, že zpívá, ale také hraje celým svým tělem.
Zatímco na minulém koncertě v Noře kapela předváděla své debutové album
Máj v dubnu, tentokrát bude program tvořen zhruba z poloviny staršími
skladbami a druhou polovinu koncertu TySyčáci vyberou ze své loňské desky Lék
a jed.
Historie TySyčáků není dlouhá. Kapela vznikla na jaře roku 2000. Petr Váša,
který měl za sebou působení v legendárních kapelách osmdesátých let Z
kopce a Ošklid, zhudebnil část svých básnických textů společně se dvěma
bývalými členy Pluta baskytaristou Tomášem Fröhlichem a kytaristou Petrem
Zavadilem. Spojením těchto tří brněnských umělců vzniklo originální
seskupení, které nemá na naší nezávislé scéně obdoby. To také ocenili
hudební kritici, kteří TySyčákům udělili Periskop - Žlutá ponorka 2000.
Kapela
Sága na plese obhájila svou loňskou grammy
K o p ř i v n i c e (dam) - Plný kulturní dům na sobotním muzikantském
plese rozhodl o novém držiteli Kopřivnické grammy. O udělení ceny svým
hlasováním rozhodovali výhradně posluchači.
Přízeň diváků se pro sebe snažilo získat hned pět místních kapel a
navíc také hostující cimbálovka Šajtar z Ostravy. O půlnoci si pak pro
recesní cenu a obří láhev šampusu mohla přijít kapela Sága, která tak
obhájila své loňské prvenství. Stříbrná pozice patřila rockovému
Sunaru a třetí skončili countrymani ze skupiny Cizinci. „Přízeň posluchačů
byla poměrně vyrovnaná a každá z kapel včetně OP Jazz bandu či skupiny
L&P měla velký počet hlasů,“ tvrdila po sečtení hlasovacích lístků
Dagmar Rysová z kulturního domu.
Moravská
a indická hudba mají prý mnoho společného
Cimbálistka Zuzana Lapčíková byla jedním
z aktérů
koncertu, při němž se protly
dvě zdánlivě zcela odlišné hudební
tradice.
Foto: David Macháček
|
|
|
|
K o p ř i v n i c e - Daleko víc společného, než by se mohlo na první
poslech zdát, mají indická hudba s moravským folklórem. Společným
koncertem na půdě hudebního sálu Kulturního domu v Kopřivnici to minulý týden
dokázala cimbálistka Zuzana Lapčíková a hráč na indický citar Jiří
Dohnal.
Spojení těchto dvou muzikantů do jednoho koncertu a na konci dokonce v
netradiční duet, je dílem dramaturga Jiřího Cachnína a bylo neobyčejně
šťastným tahem. Nejen oba nástroje, ale také interpreti, kteří se sešli
vůbec poprvé, si totiž neobyčejně padli do noty.
Před koncertem jste oba svorně tvrdili, že se na společné hraní neobyčejně
těšíte. Jaké jsou vaše pocity po vystoupení?
Lapčíková: Pro mne to bylo velice příjemné, i když jsme byli v hraní
možná trošku opatrnější.
Dohnal: I mně se to moc líbilo. Cimbál jako nástroj má v sobě obrovský
potenciál a styčná plocha s citarem je, myslím, taky dost velká. Navíc,
když za cimbálem sedí někdo tak atmosférotvorný, jako je Zuzka, tak je půl
úspěchu zaručeno. Problém byl jen v hodně krátkém čase na přípravu.
Kdybychom se mohli déle sehrávat, mohli jsme se potom do improvizace před
publikem pustit o něco dravěji.
Během vystupování jste se zmínili o tom, že vaše nástroje, ač tak
odlišné, pocházejí vlastně ze stejné oblasti.
Lapčíková: Naprostá většina nástrojů do Evropy přišla z východu. Předchůdce
cimbálu santur pochází z Persie a až dnes jsem se dozvěděla od Jirky, že
z tamního dvora přišel do Indie i citar. Oba nástroje mají velmi podobný původ
a poté, co byly v úplně jiných kulturních tradicích zdokonalovány, opět
se spolu sešly.
Dohnal: V Indii se dokonce používají duety citaru a santur.
Myslíte si, že se najdou styčné body i mezi samotnou indickou hudbou a
moravskou lidovou muzikou?
Dohnal: Indická hudba není založená na harmonii, nýbrž na velmi
propracované melodice. A mně osobně přijde, že slovanská hudba je tady do
Evropy jakoby násilně vklíněná. Právě tím, že ona tu harmonii také
nepotřebuje a její melodika je samonosná. Hrát společně s jazzmanem
Borisem Urbánkem pro mě bylo mnohem složitější. To totiž bylo melodické
hraní na jazzovou rytmiku. A ačkoliv je tam samozřejmě šance hrát spolu,
tak ty možnosti se rychle vyčerpají. Spojení s cimbálem nabízí mnohem víc
možností.
Lapčíková: Příbuznost pojetí melodiky je tady opravdu velká. To, že někdy
je v hudbě podstatný třeba jen jediný tón, je taky to, co objevil třeba
Janáček.
Podobné je prý také ladění citaru a cimbálu.
Lapčíková: Já říkám, že každý cimbálista valnou většinu života
prostěhuje nábytek a proladí. Já mám pocit, že dvě třetiny času ladím
a jednu třetinu hraju. Cimbál velmi citlivě reaguje na každou změnu atmosféry.
Každá změna teploty tlaku, vlhkosti je na nástroji neuvěřitelně znát. I
během koncertu, když přijdou lidé a zadýchají místnost, změní se
teplota a vlhkost, je to okamžitě poznat. Podobnost s citarem je v tom, že je
lépe ladit cimbál citem než ladičkou. A díky tomu, že neladím podle ladičky,
jsme spolu taky mohli hrát.
Dohnal: Ladička je na ladění citaru hluchá. Mně se dokonce jednou stalo,
že jsem vyladil citar naprosto přesně podle ladičky a přišel za mnou zpěvák,
který chtěl abych si pořádně naladil. Je to nástroj, který se musí ladit
citem. Když je citar hodně dobře naladěný a zahraje se základní tón,
rozezní se dvanáct strun, to se mi nikdy nepovedlo.
David Macháček
Přehlídka
Kafka změnila termín, bude až na podzim
K o p ř i v n i c e (dam) - Kafka, přehlídka filmové a televizní tvorby
vznikající v malých televizních studiích, se neuskuteční v tradičním
jarním termínu, ale v kině Puls se uhnízdí až v polovině října.
Dvoudenní soutěžní akce, která si v průběhu pěti minulých ročníků
mezi televizními profesionály získala značnou prestiž a v jejíž porotě
zasedla řada známých osobností, prodělala také další změny. Tou nejdůležitější
je výměna pořadatelů. Místo dosavadní Kabelové televize Kopřivnice vezme
pořadatelské opratě do rukou firma Ludvík Moravia provozující kulturní dům.
„Vzhledem k přetíženosti televize, přípravy vysílače na Bílé hoře
a dalšími akcemi, které považujeme ze důležitější, jsme se rozhodli
letošní ročník vynechat,“ vysvětlil ředitel KTK Jan Bittner důvody,
které kabelovku vedly k tomu, aby se pořadatelství vzdala. Podle nového pořadatele
Lubomíra Sazovského, ředitele Ludvík Moravia, je však přerušení zavedené
tradice velmi zrádné. „Máme zkušenosti, že pokud se s pořádáním nějaké
akce přestane byť jen na jediný rok, je veškerá její dlouhodobě budovaná
pověst ztracena a při obnovování tradice je třeba začít zcela od nuly,“
řekl Sazovský s tím, že právě tomu chtěli v případě Kafky zabránit.
Změna termínu z jarního na podzimní je pak podle pořadatelů vynucena
organizačními a technickými problémy, které je třeba ještě vyřešit.
Přihlášená televizní a filmová studia budou i na Kafce 2002 soutěžit
v obvyklých kategoriích. Porotci budou hodnotit zpravodajství, dokument,
reklamu a další audiovizuální dílka.
Na
plátno kina Puls se vrátí Čokoláda a Amélie
K o p ř i v n i c e (dam) - Osladit si dnešní odpoledne mají možnost všichni,
kdo vyrazí ve tři hodiny do kina Puls. V rámci seniorského filmového klubu
se totiž na plátno vrací poetická komedie o cukrářce, jejíž čokoláda
dokonale převrátila rádoby ctnostný život v jednom zapadlém francouzském
městečku. Do hlavních rolí cenami ověnčeného snímku jeho režisér Lasse
Halström obsadil Juliette Binoche a Johnny Deppa.
Zcela jiné publikum zřejmě do kina přitáhne americko - německý
koprodukční film Kdo s koho. Ten bude programu vévodit ode dneška do soboty
odpoledne a navíc se pak bude hrát i v neděli a v pondělí večer.
Kdo s koho je klasický zlodějský film. Divák tady nesympatizuje s hrdinnými
strážci zákona, ale s chlápkem, který všechen svůj um a inteligenci využívá
k tomu, aby si nezákonně přivlastnil něco většinou opravdu velmi cenného.
Tentokrát se lupič - sympaťák jmenuje Nick Wells (Robert de Niro), a zatímco
v Montrealu, kde žije a provozuje jazzový klub, platí za ctihodného občana,
lidé od fochu dobře vědí, že on je ten nejlepší. Nick se však rozhodne
své řemeslo pověsit na hřebíček, což po něm vyžaduje také jeho přítelkyně
Diane. Pak se však objeví starý kamarád Max (Marlon Brando) s nabídkou na
poslední kšeft: z celního skladiště by mohl být odcizen cenný umělecký
artefakt ze 17. století. Nick se nakonec rozhodne porušit snad všechna svá
pravidla, pustí se do plánování své poslední akce, se kterou mu má pomoci
mladík Jackie (Edward Norton). Svižná podívaná natočená režisérem
Frankem Ozem hlavně díky svému scénáři nijak neoslní, ale je vynikající
ukázkou dobře odvedeného filmařského řemesla.
Nejen z Montrealu do horské oblasti centrální Francie, ale také v čase přenese
návštěvníky kina historicko-dobrodružný snímek Bratrstvo vlků - Hon na
bestii. Ten se bude promítat dneska, zítra a také v sobotu od čtvrt na devět
večer. Příběh filmu vychází ze známé francouzské pověsti opírající
se o historickou skutečnost. Do oblasti sužované neznámým fantomem, oficiálně
jde o zvlášť nebezpečného vlka, který má na svědomí již víc jak sto
obětí, kromě vojska, jehož účelem je vybít všechny vlky v širokém okolí,
vyslal král mladého přírodovědce Grégoira de Fronsac. Spolu s vědcem přichází
i jeho indiánský pokrevní bratr Mani, který nejen ovládá různé druhy
tradičních bojových umění, ale dokáže i komunikovat s přírodou. Oba se
pak snaží vypátrat, co je skutečným postrachem vesničanů, což vzhledem k
intrikám místní šlechty není nijak snadné. Francouzský velkofilm, kde
nechybí akce, napětí a výpravné kostýmy, natočil režisér Christophe
Gans.
V neděli a v pondělí v šest večer se na plátno Pulsu nakrátko vrátí
Amélie z Montmartru. Poetická francouzská komedie vyprávějící příběh dívky,
která se jednoho dne prostě rozhodne konat dobro, si získal obrovské množství
příznivců. Nadšeni jím nejsou jen kritici (snímek je i žhavým kandidátem
na zisk Oscara), kteří film ověnčili řadou cen, ale také diváci, díky
kterým se Amélie stala i komerčně úspěšnou.
Filmový klub nabídne v úterý 26. března mexický film Amores Perros - láska
je kurva. Na filmových festivalech ceněný film Alejandra Gonzáleze Iňárritua
je povídkovou studií tří lidí, kterým se v jednom okamžiku zhroutil svět.
|