Na
příznivce klasiky tentokrát čeká bas zpěváka Hrachovce
K o p ř i v n i c e (dam) - V poměrně rychlém sledu za úvodním
koncertem Kruhu přátel hudby následuje další podnik této předplatitelské
série. Ve středu čtrnáctého listopadu vystoupí v kině Puls zpěvák Ivo
Hrachovec společně s klavíristou Pavlem Motlochem.
Původem novojičínský Ivo Hrachovec debutoval v dubnu 1996 v inscenaci
Boris Godunov M. P. Musorgského na scéně Státní opery Praha. Již o dva
roky později úspěšně absolvoval konkurz do Národního divadla v Praze pro
inscenaci barokní opery Castor et Polux J. B. Lullyho. Jeho doménou jsou basové
party oratorních děl, komické i vážené postavy barokních oper, árie
italských autorů či staré ruské romansy a černošské spirituály. Klavírní
doprovod bude Hrachovcovi v Kopřivnici zajišťovat Pavel Motloch, absolvent
ostravské konzervatoře a brněnské JAMU, který působí jako vyhledávaný
korepetitor a současně vyučuje na Ostravské univerzitě.
V programu koncertu by měla zaznít díla Giuseppe Verdiho, árie Petra Iljiče
Čajkovského, Modesta Petroviče Musorgského nebo staré ruské romansy Labutí
píseň či Leťte rychleji, koně.
Kulturní
dům chystá koncertní verzi Hair
Koncertní verze slavného muzikálu
Hair by
v kopřivnickém
kulturním domě
měla navodit
atmosféru šedesátých let.
Foto: Fajn rock Music
|
|
|
|
K o p ř i v n i c e (dam) - Atmosféra šedesátých let a hnutí hippies by
společně s koncertní verzí muzikálu Hair, jedním ze symbolů zmiňované
doby, měly dorazit do kopřivnického kulturního domu v pondělí dvanáctého
listopadu. Koncertní verze slavného muzikálu existuje již víc jak tři roky
a desítka interpretů zainteresovaných do tohoto projektu s ním vystupuje již
od doby, kdy kus přestalo uvádět divadlo Pyramida na pražském výstavišti.
V jedenapůlhodinovém programu zazní všechny nejznámější písně muzikálu.
„Jsou to vlastně všechny skladby, které byly součástí pražské divadelní
verze Vlasů,“ tvrdí Petr Kůsa z agentury produkující koncert.
Dušan Kollár, David Uličník, Petr Stárek, Petr Urbánek, Jiří Urbánek,
Pavla Kapitánová, Jana Chaloupková, Ina Urbanová, Ilona Vozničková a Míša
Glagoličová, kteří v koncertní verzi Hair vystupují, se podíleli i na scénické
verzi muzikálu v Pyramidě. „Někteří z nich alternovali i hlavní role,“
dodává Kůsa. Podle něj je koncertní verze Vlasů plnohodnotnou show.
„Zpěváci jsou oblečení do dobových kostýmů a koncert se odehrává
na pódiu se speciální dekorací. I když jde o koncertní verzi, je tam taky
trošku divadla a divák o nic nepřijde,“ slibuje manažer skupiny zpěváků.
S programem po republice jezdí pouze oněch zmiňovaných deset lidí, a tak v
programu chybí živý hudební doprovod.
Muzikál Hair, který kromě inscenací v desítkách zemí světa proslavil
také stejnojmenný film Miloše Formana, nebude v Kopřivnici možné slyšet v
anglickém originále, nýbrž v české verzi. Začátek koncertu je stanoven
na půl osmou.
Kino
Puls promítne Ostře sledované vlaky a Bergmanovu Nevěru
K o p ř i v n i c e (dam) - Ostře sledované vlaky středoškolákům a členům
místního Filmového klubu Bergmanovo psychologické drama Nevěra nabídne v
úterý třináctého listopadu kopřivnické kino Puls.
Menzelovy oscarové Ostře sledované vlaky natočené podle scénáře
Bohumila Hrabala bude kino promítat v rámci cyklu nejen pro středoškoláky
již v šest hodin večer.
Ve dvacet hodin pak plátno ovládne psychologické drama Ingmara Bergmana,
ve kterém režisér ve svých dvaaosmdesáti letech zachytil střípky svého
vlastního života.
Atomic
Rave nabídne i DJ’s ze Slovenska
K o p ř i v n i c e (dam) - Zítřejší večer bude v CO krytu pod kulturním
domem znovu patřit taneční hudbě. Nora na nezvyklou dvacátou hodinu připravila
další pokračování série Atomic Rave. Kromě domácích se příznivci
techna mohou těšit na jednoho z předních českých DJ’s Bluea, který je
součástí projektu Lazy Jimi a kde spolu s Janem P. Muchowem vystupuje spíše
na větších akcích. Blue je rovněž členem kapely Extasy Of Saint Theresa,
s kterou právě nahrává nové album. Ze Slovenska dorazí jeho kolegové Čára
a Luho, kteří působí v celé řadě klubů na Slovensku a podílejí se i na
velkých festivalech.
Warhonka zpestří
tradiční trh
F r e n š t á t p . R . (dam) - Koutkem pro mladé lidi, kteří v sobotu
zamíří na tradiční Martinské trhy do Frenštátu pod Radhoštěm, by měla
být akce Warhonka Sound System. Kromě experimentální taneční hudby, o
kterou se kousek za náměstím postarají DJ’s Blue, Sandoz, Forest, Teslik,
Qwak a Ma-ta-sa-mi, už druhý ročník Warhonky nabídne třeba výstavu
fotografií. „Je to nezvyklé, když podobná akce začíná v devět ráno,
ale vloni byla atmosféra vynikající,“ tvrdí jeden z organizátorů. V sedm
večer pak bude akce pokračovat párty v tamní restauraci Lubina.
Obrazy
Otty Plachta opět poputují za moře
K o p ř i v n i c e (dam) - Nakonec přímo v CO krytu místo v původně plánovaném
vestibulu kina visely exotické malby malíře Otto Plachta, a tvořily tak přitažlivou
kulisu promítání téměř hodinového dokumentu Alice Růžičkové a Martina
Čiháka o tomto malíři. „Je to poměrně unikátní záležitost. Podobné
věci jako tady vystavoval Placht v Praze jen jednou. Jednak má ke svým obrazům
se svou rodinou zvláštní vztah a navíc má jiné občanství, a tak se jeho
obrazy musí po výstavě zase vracet do Peru. Mají na ně něco jako licenční
práva,“ řekla Radka Korená s tím, že v brzké době asi nebude další možnost
Plachtova díla u nás vidět.
Tomáš
Vorel: Naše celovečerní filmy by byly v Indii krátké, délka nerozhoduje
K o p ř i v n i c e (dam) - Tvůrce by se neměl zajímat o to, jestli je
jeho film dlouhý nebo krátký. Tvrdí režisér Tomáš Vorel, jehož filmy
tvořily většinu odpoledního programu druhého dne Kopřivnických Kraťasů,
jichž byl hostem.
„My děláme a kritici a novináři definují. Takže definují žánry,
definují metráže, zkoumají, o čem ten film je. To je jejich práce,“ tvrdí
režisér, který do Kopřivnice dorazil z olšanské farmy Bolka Polívky, s nímž
právě dokončuje dokument.
„Filmy mohou trvat od desíti vteřin do desíti hodin a mohou být stejně
dobré,“ tvrdí Vorel a jedním dechem dodává, že snem každého filmaře
je natočit dvouhodinový celovečerní film.
„To je metou pro každého tvůrce, ale než se k celovečernímu filmu
dostane, tak natočí spoustu kraťasů. Krátký film se dá udělat poměrně
snadno, jednak není tak finančně náročný a navíc kratší čas snadno
zaplní. Převyprávět anekdotu je jednodušší než natočit dvouhodinový příběh.
To už vyžaduje energii a vytrvalost,“ tvrdí Vorel.
Mluvit o krátkém filmu je podle Tomáše Vorla velmi zavádějící. Běžný
celovečerní snímek české produkce by totiž třeba v Indii mohl být považován
za krátkou povídku. „Indické filmy trvají třeba šest hodin a promítají
se v jednom kuse,“ vysvětlil Vorel. Podle jeho slov patří krátké filmy do
kin stejně jako celovečerní snímky. „Za komunistů byl před filmem ještě
předfilm, takže byla větší šance film do kina dostat. Ale i teď, když někdo
chce, tak krátké filmy na plátno dostane,“ řekl Vorel s tím, že právě
teď dokončuje sérii pěti krátkých dokumentů. „V kinech mají větší
šanci vždycky slepence několika kraťasů, jako byla Pražská pětka nebo třeba
Perličky na dně, a když se tomu tvůrce přizpůsobí, tak to jde,“ uzavřel
Vorel.
Koubkovo
filmování zastavila revoluce
Všeuměl Václav Koubek byl hostem
Kopřivnických Kraťasů.
Jejich návštěvníci
si mohli vychutnat nejen jeho koncert,
ale i čtyři krátké
filmy.
Foto: David Machaček
|
|
|
|
K o p ř i v n i c e (dam) - Nejen jako muzikant, jehož koncert byl příjemným
zakončením prvního festivalového dne, ale také jako filmař se účastníkům
Kopřivnických Kraťasů představil Václav Koubek. Kvarteto krátkých filmů,
které byla v rámci Kraťasů promítnuto, bylo přitom zřejmě jeho posledním
filmovým počinem.
„Ne, že by mě to nelákalo, ale už asi nikdy žádný film nenatočím.
Chci co nejmenšími prostředky uchopit co největší témata a k tomu mi připadá
harmonika jako úplně skvělý prostředek,“ tvrdí Koubek. Jeho vůbec první
film Odjezd jej přitom téměř předurčil pro filmařskou dráhu. „Natočil
jsem to v době, kdy jsem studoval techniku. Ta škola mě strašně nebavila a
uvažoval jsem o přechodu na FAMU, kde ale bylo u přijímaček na režii nutné
mít natočený film, no, a tak jsem ho udělal,“ vzpomíná kumštýř. Jeho
snímek se zřejmě výběrové komisi líbil a Koubek postoupil do užšího
kola výběru, ze kterého jej nakonec vyřadil kádrový profil.
„Strašně mě to bavilo. Film je takový slepenec, do kterého dostanete všechno.
Příběh, obrázky, muziku. Mohl jsem obsadit svoje kamarády herce,“ řekl
Koubek. Svůj poslední film Kára Václav Koubek točil v roce 1988 a 89. „Stálo
to padesát tisíc a rodina si o mně myslela, že jsem blázen, když jsem místo
koupě auta vzal peníze a vrazil je do filmu,“ směje se Koubek. Konec
komunismu znamenal pro Koubka jako nezávislého filmaře paradoxně konec kariéry.
Nejenže, jak sám říká, byli všichni v šoku z toho, co se stalo, ale natáčet
filmy začalo být i velmi nákladné. „Za komunistů se materiál dal vždycky
někde levně koupit, nebo ho někdo ulil a pak za flašku v laboratořích
vyvolal. To najednou nešlo. Kupovat šestnáctimilimetrový film, na který
jsem točil, bylo najednou téměř nemožné, protože ze dne na den stál metr
filmu ne jednu korunu, ale jeden dolar,“ vylíčil konec své ’kariéry’ u
filmu Václav Koubek.
|