|
Cimrmani
opět zahájí sezonu, tentokrát Blaníkem
Ladislav Smoljak v jedné z rolí hry Blaník
povede soubor Divadla Járy Cimrmana,
které ve středu zahájí novou divadelní sezonu.
Foto: Archiv Divadla Járy Cimrmana
|
|
|
|
K o p ř i v n i c e (dam) - Již několik let v řadě je tradicí, že první
divadelní představení sezony v kopřivnickém kulturním domě je zcela
vyprodáno a ani letos se na tom, jak se zdá, nic nezmění. Ačkoliv by tento
fakt mohl být připisován vyhladovělosti místní kulturní veřejnosti po prázdninové
pauze, pravděpodobnější variantou je, že ji do hlediště přivádí
specifický humor Divadla Járy Cimrmana.
„Jsem opravdu rád, že se nám podařilo Cimrmany získat i letos,“
pochvaluje si start do nové sezony dramaturg Jiří Cachnín. Populární
soubor se po srpnové pauze vrací na jeviště právě na severní Moravě.
Dnes večer zahájí šňůru v Havířově a přes Karvinou, Kroměříž, Valašské
Meziříčí, Opavu a Frýdek-Místek dorazí až do Kopřivnice, kde je bude možné
vidět ve středu 12. září od půl osmé večer.
Z repertoáru čítajícího třináct her byla pro Kopřivnici a vlastně
celou druhou polovinu severomoravského turné vybrána jedenáctá v pořadí -
Blaník. Cimrmanovo jevištní zpracování známého českého mýtu o rytířích
spících v nitru hory mělo premiéru již v polovině května roku 1990 a od té
doby má na svém kontě několik stovek repríz v divadlech a sálech po celé
republice.
Jevištnímu ztvárnění života blanických rytířů uvnitř hory v době
národního obrození předchází jako u dalších cimrmanovských her odborná
přednáška na jedno z mnoha témat, kterými se fiktivní český génius zabýval.
Před Blaníkem, který je v podstatě historickou hrou, se logicky našlo pro připomenutí
mnoho zažitých dějinných omylů objevených právě Járou Cimrmanem.
Stejně jako pod většinou ostatních her z repertoáru divadla jsou i pod
Blaníkem autorsky podepsáni Zdeněk Svěrák a Ladislav Smoljak, který je
rovněž jeho režisérem. Ti, kdo viděli Blaník v Kopřivnici před čtyřmi
lety, se mohou těšit na jiné obsazení hry. Zatímco posledně souboru vévodil
Zdeněk Svěrák, tentokrát jeho text převezme Ladislav Smoljak a spolu s ním
se na jevišti objeví Bořivoj Penc, Jan Kašpar, Pavel Vondruška, Václav
Kotek a Michal Weigel.
Déšť
zahnal ochotníky pod střechu
Š t r a m b e r k (dam) - Místo plánovaného amfiteátru Pod Starou věží
se museli amatérští divadelníci ze spolku Kotouč Štramberk spokojit s
prkny kulturního domu. Od záměru uvést hru Truchlící pozůstalí pod širým
nebem je odradila nepřízeň počasí. „Obávala jsem se, že pokud hra
nebude uváděna venku, v novém prostředí, lidi už tento titul nezaujme.
Nakonec jich však dorazilo zhruba šedesát,“ řekla režisérka představení
Pavla Jurková. Novou hru by měl soubor začít zkoušet zřejmě na konci září,
či na začátku října. „Půjde zřejmě o pohádku, konkrétní titul jsme
ale prozatím nevybrali,“ prozradila režisérka ochotníků z Kotouče.
Konvička
vystavuje ve Frenštátě
F r e n š t á t p . R . (dam) - Výstava malíře a kreslíře Richarda
Konvičky startuje dnes v pět hodin odpoledne ve výstavní síni frenštátského
muzea. Expozice je poněkud zkrácenou reprízou autorovy prezentace z pražského
Muzea českého umění. Obrazy vystavené ve Frenšťátě jsou podle kurátora
výstavy Jiřího Klučky viditelně ovlivněny malířovým pobytem v New
Yorku. „Z jeho energické malby doslova čiší hektický život velkoměsta,“
láká potencionální návštěvníky Klučka.
Novojičínské
slavnosti se letos točí kolem radničního výročí
N o v ý J i č í n (dam) - V duchu oslav pěti set let
existence novojičínské radnice se letos ponesou tamní městské slavnosti.
Oslavy radničního výročí sice začnou již zítra večer, ale samotné
slavnosti odstartují až v sobotu o půl desáté dopoledne, kdy se na cestu městem
vydá průvod vystupujících a zahájen bude taky dobový jarmark. Během
dopoledne by na různých místech náměstí měla probíhat vystoupení několika
šermířských skupin, kejklířů či koncerty kapel. „Součástí dopoledního
programu bude také otevření výstavy věnované sídlu novojičínských konšelů,
naplánované na deset hodin do rytířského sálu zámku,“ připomněl šéf
organizátorů slavností Petr Orság.
Odpolední část programu bude patřit především novojičínským souborům.
Kromě městské dechovky zazpívá sbor Ondrášek a další. Oficiální část
programu spojená s průvodem ’Ve znamení lva’ proběhne zhruba ve čtyři
hodiny odpoledne. Vrcholem slavností však mají být večerní představení.
Od osmi hodin by na efektu většině vystoupení mělo přidat použití ohně.
Ohňové tance a Ohňová show Gryff pak plynně přejde ve slavnostní ohňostroj
a speciální videoprojekci. Chybět bude tradiční studentský happening.
„Letos nemají slavnosti žádné pevné téma, ale točí se okolo výročí
založení radnice, což je téma, které by studenty zřejmě příliš nezajímalo,“
vysvětlil Orság. V deset hodin večer by měl celé slavnosti ukončit koncert
slovenské kapely Vidiek.
Kulturní
dům již pozítří ovládne soutěžní tanec
K o p ř i v n i c e (dam) - Taneční soutěž Tatra v sobotu oslaví pětatřicáté
narozeniny. Akce, která má v místním kulturním kalendáři jednu z nejdelších
tradic, se uskuteční v nezvykle brzkém termínu, to však nic neubere na
kvalitě soutěže. „Právě abychom udrželi nejvyšší soutěž, kterou je
taneční liga třídy ’M’, jsme přistoupili na zářijový termín,“
uvedla Dagmar Rysová z kulturního domu s tím, že pořadatelé očekávají
účast tuzemské špičky v latinsko-amerických i standardních tancích. Večerní,
již beznadějně vyprodanou, i odpolední část programu zpestří i letos
doprovodná taneční vystoupení.
Fojtík:
Nefotit úplně všecko bylo ze začátku těžké
F r e n š t á t , K o p ř i v n i c e (dam) - Dvěma výstavami ve zhruba
stejném termínu se může pochlubit frenštátský fotograf Libor Fojtík. Zatímco
stěny čajovny Múza ve Frenštátě zdobí soubor zhruba třiceti černobílých
zvětšenin pořízených během jeho sedmiměsíční cesty do východních zemí,
v kopřivnické Noře je možné vidět fotografie pořízené na druhé straně
planety na festivalu v Nevadské poušti.
Frenštátská výstava je výběrem nejlepších záběrů pořízených především
v Indii. „Cestou jsme s mou přítelkyní projeli i jiné země, kde jsem taky
fotil, ale ty nejsou ve výstavě tak hojně zastoupeny. Bylo třeba zachovat nějakou
kontinuitu,“ tvrdí autor výstavy s tím, že si z cest přivezl samozřejmě
mnohem větší množství materiálu než využil. „Fotil jsem taky na
diapozitivy a z těch vznikl takový audiovizuální program, kdy diaprojekci
doprovází muzika mých bratranců z kapely Reynok. Taky uvažuju o tom, že by
mohla vzniknout fotografická publikace, kde by bylo možné umístit víc
fotek, než bylo na výstavě,“ plánuje Fojtík, jehož cesta po exotických
zemích byla z poloviny zapříčiněna touhou je spatřit a z druhé poloviny přáním
v těchto krajích fotografovat, což znamenalo vláčet s sebou zhruba dvanáct
kilogramů vybavení. Největším Fojtíkovým problémem bylo, jak přiznává,
ubránit se pokušení cvakat spouští fotoaparátu neustále a vyplýtvat tak
omezenou zásobu filmů. „Věděl jsem, že jedu na dlouhou dobu a že nemůžu
fotit všechno, co uvidím. Je to ale strašně těžké, hlavně ze začátku.
To totiž člověku v Asii připadá zajímavé a jiné úplně všechno. Až
když tam pak stráví delší dobu, tak začne odlišovat to, co stojí za zmáčknutí
spouště a co ne,“ uvedl fotograf s tím, že jako námět svých snímků
jasně preferoval tamní obyvatele. „Je tam toho k vidění a focení opravdu
hodně. Úžasné památky nebo hory, mě ale nejvíc upoutali tamní lidé a
jejich život, což je, myslím, na těch fotkách také vidět,“ řekl Libor
Fojtík.
Fotograf, jehož první výstavy byly zaměřeny spíš na akty a ateliérovou
fotografii, teď stále více tíhne k dokumentu. „V poslední době mě, myslím,
víc zajímá dokument. Snažím se ale věci fotit tak, jak je vidím já. Foťák
je jen krabička, která zaznamenává, co bude na fotce, záleží jen na tom,
kdo jej drží v rukou. Je možné totiž zachytit nejen to, co je reálné, ale
taky náladu a atmosféru,“ řekl Fojtík s tím, že rozhodně na výtvarnou
fotografii nezanevřel. „To, že tyhle věci nedělám, je taky tím, že
momentálně nemám ateliér. Mám ale vyhlídnutý jeden vhodný prostor, a
dokonce mám v hlavě i jeden projekt,“ takže uvidíme. Podle Fojtíkových
slov je možné, že výstava ’Cesta na východ’ se z Frenštátu přesune
do Kopřivnice. Bude to ještě třeba dohodnout, ale to by neměl být problém,“
uzavřel Fojtík.
Šustalova
vnučka v knížce vzpomíná na odsun Němců
K o p ř i v n i c e (dam) - Nenápadná bílá brožura nazvaná Hořké loučení
s Kopřivnicí se nedávno objevila mezi zbožím nabízeným v muzeu Fojtství.
„Považuji to za mimořádně zajímavou věc. V publikaci jsou zapsány vzpomínky
vnučky zakladatele místní kočárovky Gertrude Schustala na roky 1945 a 1946,
kdy došlo k odsunu Němců z Kopřivnice,“ řekla ředitelka muzea Lenka
Hodslavská s tím, že unikátní je na publikaci především pohled na věc
ze strany odsunutého. „Myslím, že by to mohlo vyvolat zvláštní polemiku
mezi lidmi, kteří zmíněnou dobu zažili,“ uvedla Hodslavská.
Společně s Hořkým loučením s Kopřivnicí se na Fojtství i v Technickému
muzeu objevil také dotisk knihy Jiřího Tichánka Stará Kopřivnice v
dokumentech a fotografiích. O tu byl v době její první edice velký zájem a
po několika měsících již nebyla na pultech k dostání.
Kino
nabídne celou škálu filmových žánrů
K o p ř i v n i c e (dam) - Kompletní menu nabízí v tomto promítacím týdnu
kopřivnické kino Puls. Na jeho programu je možné vybrat si mezi romantickou
komedií, hudebním filmem, hororem a psychologickým thrillerem.
Dnes a zítra v podvečer bude kino opakovat film Rebelové. Ti, kdo ještě
neviděli hudební film, jehož děj zasadil režisér Filip Renč do pohnutého
léta roku 1968, tak mají šanci.
Zcela jiný žánr bude čekat ve čtvrtek a v pátek ty, kdo vyrazí do kina
na osmou večerní. To totiž bude plátno patřit kultovnímu americkému
hororu Vymítač ďábla. Jeden z nejznámějších hororů filmové historie
byl sice natočen již v roce 1973, ale přesto je uváděn mezi premiérovými
filmy, a to ze dvou důvodů. Verze Vymítače ďábla, která do českých kin
přišla letos v létě, je doplněna několika původně vystřiženými scénami
a navíc v českých kinech ještě tento film promítán nebyl. Vidět ho bylo
možné pouze na videu, a to ještě pěknou řádku let po jeho premiéře. Vymítače
ďábla natočil režisér William Friedkin podle scénáře spisovatele
Williama Petera Blattyho. Film po svém uvedení v kinech trhal návštěvnostní
rekordy a ve své době se stal po mafiánské sáze Kmotr druhým nejnavštěvovanějším
titulem hollywoodské historie. Značnou zásluhu na úspěchu filmu měly také
protesty mravokárců před jeho uvedením či výroky kritiků, kteří film
označovali za ’náboženskou pornografii či ’divošský a brutální’. Z
desíti nominací na cenu akademie si film nakonec odnesl pouze dvě sošky
Oscarů za scénář a zvuk. Příběh dvanáctileté dívky Regan posedlé démonem
Pazuzu a boje jezuity Karrase a zkušeného vymítače, otce Merrina, o záchranu
její duše má však stále velký počet příznivců a velmi dobře obstojí
v konkurenci dnešního hororů.
Pod názvem Animální přitažlivost se poněkud překvapivě skrývá
hollywoodská romantická komedie, kterou bude Puls promítat v neděli a v pondělí
odpoledne i večer. Film vypráví příběh Jane Goodale (Ashley Judd), mladé
Newyorčanky, která chce získat úspěch jak na obrazovce televize, ve které
pracuje, tak ve svém osobním životě. Když však slibný vztah s jejím
kolegou skončí v troskách, pátrá po vysvětlení a domnívá se, že ho našla
v animálním světě. Jane, která objevila záhadnou souvztažnost mezi lidmi
a jejich zvířecími druhy, začne zkoumat animální společenské zvyky. O
svou teorii se Jane podělí se svou přítelkyní Liz (Marisa Tomei),
redaktorkou v pánském časopise, která ji přesvědčí, aby psala pod
pseudonymem do sloupku o sexu. Janin sloupek se brzy stane senzací a ona se
bezděky stane ženou, o které se nejvíc mluví. Přes veškeré pokusy
odhalit tajemství romantického vztahu Jane přece jen nakonec zjistí, že
lidské srdce - dokonce i mužské - je komplikovanější než pouhý instinkt.
Třetí film Anthony Goldwina je svěží, ale nijak objevnou komedií o různých
pohledech žen a mužů na vzájemné vztahy.
Filmový klub nabídne v úterý 11. září Lost Highway režiséra Davida
Lynche. Režisér, který má po celém světě početnou skupinu fanoušků,
natočil zřejmě nejpodivnější film od svého surreálného debutu Mazací
hlava. Psychologický thriller Lost Highway je především záznamem emocí a
nepříliš jasných příběhů. I samotní herci z filmu v rozhovorech přiznávají,
že si sami nejsou jistí, o čem vlastně hráli. Lynch sám přirovnává
stavbu svého filmu k hudebnímu tvaru fugy.
|
|