Hrad Starý
Jičín otevřou šermíři
S t a r ý J i č í n (dam) - Týden poté, co
se historickým mumrajem na náměstí turistům otevřelo město Štramberk a
jeho věž Trúba, se schyluje k podobné akci také na dalším hradě. Tentokrát
se šermíři, hudební skupiny a tanečníci sejdou, aby spolu s milovníky
tohoto druhu zábavy otevřeli hrad Starý Jičín. V sobotu 5. května začne
program v deset hodin průvodem z náměstí na hrad, kde pak od jedenácti do pěti
hodin proběhne maraton vystoupení zakončený večerním společným programem
’Bílá paní na hradě’, který startuje v devět večer. Podobný program
je naplánován také na neděli.
Ludvík
Moravia bude provozovatelem kultury i nadále
K o p ř i v n i c e (dam) - Jednomyslným schválením rámcové smlouvy o
poskytování účelového příspěvku města firmě Ludvík Moravia, s .r o.,
zastupitelé potvrdili její postavení hlavního poskytovatele kultury v Kopřivnici
na další čtyři roky dopředu. Tato varianta byla vybrána jako nejlepší, ačkoliv
byly zvažovány i jiné a existoval dokonce i další zájemce na pronájem
kulturního domu, ten však neuvažoval o tom, že by sám zajišťoval také
kulturní programy.
Na rozdíl od stávající smlouvy mezi Ludvík Moravia a městem, jejíž
platnost vyprší na konci června, bude ta aktuální o poskytnutí ročního pětimilionového
účelového příspěvku podle obou stran průhlednější. Způsob využití
peněz bude doložen účetními doklady namísto pouhé zprávy o činnosti, čímž
bude umožněna důslednější kontrola jejich účelného vynakládání.
Hlavní změnou oproti minulosti je fakt, že peníze z městské pokladny
poputují na zvláštní účet, odkud je bude jejich příjemce dále čerpat.
„Bude tak existovat doklad, který obstojí při kontrolách hospodaření,
auditech a podobně,“ pochvaluje si vedoucí odboru školství, kultury a
sportu kopřivnické radnice Radomíra Michálková, která se na přípravě
smluv podílela.
„V rámcové smlouvě je vyjmenováno, ke kterým účelům je možné
prostředky použít. Většinou peníze půjdou na honoráře a cestovné pro
umělce, pokrytí části provozních nákladů a nákladů na energie, které
by se jinak musely výrazně promítnout v cenách vstupného,“ řekl šéf
firmy Ludvík Moravia Lubomír Sazovský a neopomenul zdůraznit, že peníze od
města jsou jen příspěvkem, část potřebných peněz si také jeho společnost
musí vydělat.
Od letošních prázdnin platící vztahy mezi městem a provozovatelem
kulturního domu jsou výsledkem řady složitých jednání, která se táhnou
již od začátku roku 1999. Zvláštní pracovní skupina zjišťovala, jak je
provozování kultury zajišťováno v jiných městech a jestli není podobný
model uplatnitelný také v Kopřivnici. „Zjistilo se, že každý případ je
třeba posuzovat individuálně a vycházet z místních poměrů. Výsledkem
bylo zjištění, že za průměrný příspěvek města je v Kopřivnici k
dispozici nadstandardní kulturní nabídka,“ prohlásila Michálková s tím,
že komise nehodnotila jen poznatky z okolních měst, ale i ze vzdálenějších
míst.
Vztah města, kromě zmiňované rámcové smlouvy, bude upravovat také
smlouva o pronájmu nebytových prostor v kulturním domě a mandátní smlouva,
které již odsouhlasili kopřivničtí radní (zastupitelé).
Rámcovou smlouvu o příspěvku budou ještě doplňovat podrobnější
smlouvy na každé jednotlivé roční období. Touto smlouvou by se zastupitelé
měli zabývat na svém dalším zasedání.
„Roční smlouvy upřesní využití příspěvku do konkrétnější
roviny. Není totiž možné domluvit všechno na čtyři roky dopředu,“
uvedl Sazovský s tím, že teď jeho lidé pracují na smlouvě upravující
období od prvního července do konce letošního roku. Roční smlouvy by měly
také zajistit větší pružnost a operativnost vztahu, což shodně vítají
obě zainteresované strany.
„Pokud by třeba došlo k výraznému zvýšení nákladů a pětimilionový
příspěvek by nestačil, dává nám to prostor k dalšímu jednání,“ tvrdí
Lubomír Sazovský s tím, že neochota obou stran se dohodnout by tak mohla
ohrozit osud kultury ve městě z nedostatku finančních zdrojů.
Taneční
koncert umělecké školy zaplnil kulturní dům až do posledního místa
Tanec se stuhou na hudbu klavíristy
Richarda Claydermanna v podání žákyň
pátého ročníku byl také součástí
tradičního Jarního koncertu
v kulturním domě.
Foto: David Macháček
|
|
|
|
K o p ř i v n i c e (dam) - Plno v hledišti stejně jako na jevišti hlavního
sálu Kulturního domu v Kopřivnici bylo minulou středu, kdy se stal dějištěm
tradičního Jarního koncertu tanečního oboru zdejší Základní umělecké
školy Zdeňka Buriana.
Jak se stalo dobrým zvykem, na koncertě se vždy představí tanečníci všech
věkových skupin, a tak si v programu tvořeným dvaadvaceti tanečními čísly
našli své místo jak prvňáčci, tak šestadvacet dívek, které předvedly
absolventské vystoupení.
Koncert zahájily směsicí pochodů pod názvem ’Přehlídka evergreenů’
mažoretky ze třídy Ivety Czáranové a na pódium se ještě v průběhu téměř
dvouhodinového koncertu několikrát vrátily. Stejně jako v minulých letech
i letos patřila první polovina koncertu žačkám nižších ročníků školy.
Péče o nejmladší tanečnice byla letos svěřena učitelce, jejíž jméno
je mezi kopřivnickými tanečníky pojmem - Zdeňce Havlové. Pod jejím vedením
si svou premiéru na tanečních pódiích odbyl 1. A i 1. B ročník školy.
Zatímco prvně jmenovaní tančili na Jarní písně současného skladatele
Petra Ebena, děvčata z ’béčka’ pohybově ztvárnila několik známých
lidových písniček.
Z řady vystoupení první poloviny koncertu stojí za to zmínit mimo jiné
také tanec ’Školníkovy myši’, ten shodou okolností také ve třídě
paní učitelky Havlové nazkoušeli žáci třetích a čtvrtých ročníků a
pouze v tomto tanci se objevili také dva chlapci, jinak byl koncert čistě dámskou
záležitostí, a to přesto, že se na něm podílelo více jak sto sedmdesát
pět tanečníků místní umělecké školy.
Druhá polovina koncertu patřila starším a zkušenějším tanečnicím.
Mezi nejpoutavější choreografie patřilo ’Poděkování’ žákyň sedmého
ročníku ze třídy Drahomíry Vraspírové, ’Krátký popis léta’, ve
kterém se představila děvčata hned tří ročníků, a nebo neortodoxní
’Orient’ absolventek čtvrtého ročníku druhého stupně. Část programu
Jarního tanečního koncertu byla včera reprízována jako výchovný koncert
pro žáky místních základních škol.
Libor
Knězek vydal dvě knížky o umělcích z okolí Radhoště
F r e n š t á t p . R . (dam)
- Dvě útlé brožurky z pera frenštátského rodáka Libora Knězka spatřily
nedávno světlo světa v brněnském nakladatelství Doplněk.
V první z nich nazvané ’Spisovatelé a výtvarníci zpod Radhoště’ se
literární vědec Knězek věnuje v krátkých vzpomínkách mnoha literátům
z Frenštátu a nejbližšího okolí. Ve druhé, méně rozsáhlé části
publikace se pak zmiňuje o několika výtvarnících, včetně svých rodičů,
Marie Parmové - Knězkové a Leopolda Parmy. Publikace autora, který se již
dlouho věnuje uměleckému životu ve Frenštátě, byla vydána u příležitosti
prezentace publikací Muzejní a vlastivědné společnosti ve Frenštátě pod
Radhoštěm a obce Trojanovice.
Druhá ze zmiňovaných knížek nese název ’Život v práci i tužbách’
a přesto, že je o něco rozsáhlejší než první zmiňovaná, je celá věnována
životní pouti autorovy matky, akademické malířky Marie Parmové. Stejně
jako předešlou publikaci i tuto zdobí reprodukce jejich obrazů.
Štramberkem
bude o víkendu znít klasická kytara
Š t r a m b e r k (dam) - V pátek, v sobotu, a dokonce i v neděli budou zřejmě
kroky milovníků klasické kytarové hudby mířit do Štramberka. Právě tam
se totiž již podruhé uskuteční ’Dny klasické kytary’. Během tří
festivalových dnů je pro laickou veřejnost připraveno pět koncertů, samotní
kytaristé se pak mohou zúčastnit několika odborných seminářů.
Na svém čtvrtém ročníku nabídne festival poměrně bohatý koncertní
program s mnoha skutečně velmi zajímavými vystoupeními. „Určitě velmi
zajímavý bude bulharský orchestr ’Kjustendil’ složený ze třinácti
kytaristů. Tak obsáhlé těleso, složené pouze z kytar, se nevidí často a
jeho zvuk je velmi bohatý. Své publikum si najde jistě také koncert Rudolfa
Měřinského, který bude na loutnu interpretovat především českou barokní
hudbu,“ vybíral s programu Kytarových dnů jejich organizátor Vladislav
Petrášek, který svým vlastním koncertem v pátek v osmnáct hodin večer
festival zahájí. V sobotu v pět odpoledne bude koncertní část festivalu
pokračovat koncertem, na kterém se představí účastníci odborných seminářů
z řad studentů hry na kytaru. V sedm večer pak proběhne již zmiňovaný
loutnový koncert. Nedělní program začne dříve. Již ve čtrnáct hodin
vystoupí bulharský orchestr. Ve čtyři odpoledne pak festival vyvrcholí
vystoupením Pražského kytarového kvarteta, které je odborníky řazeno mezi
absolutní světovou špičku. Všechny koncerty by v případě ideálních povětrnostních
podmínek měly být situovány do amfiteátru Pod Starou věží. V případě
nepřízně počasí se přesouvají do kulturního domu, kde se také uskuteční
přednášková část Kytarových dnů.
Sál
obsadí děti a plátno kina ovládnou pokémoni
K o p ř i v n i c e (dam) - Pouze dva filmy se v tomto promítacím týdnu
vystřídají na plátně kopřivnického kina Puls, přesto však lze předpokládat,
že minimálně jeden z nich nebude mít o diváky nouzi, a zatímco rodiče
budou nechápavě kroutit hlavami a vytahovat z kapes další peníze, které
spolkne prapodivný japonský fenomén, děti se budou těšit na první celovečerní
dobrodružství pokémonů.
Celosvětové a díky televizi Nova také tuzemské popularitě pestrobarevných
příšerek se pochopitelně přizpůsobilo i místní kino a Pokémon - první
film se bude promítat třetího, čtvrtého a sedmého května hned dvakrát
denně a začátky představení jsou v šestnáct hodin a o půl šesté večer.
Mladí trenéři pokémonů Ash, Misty a Brock dostávají pozvánku na velké
utkání na neznámém ostrově. Neodolají dobrodružství a vydají se na
ostrov, kde objeví hrad ovládaný nejsilnějším pokémonem, geneticky vytvořeným
Mewtwem. Cílem jeho nemocné mysli je dobýt svět, zotročit lidi a naklonovat
všechny pokémony, se kterými by páchal další špatnosti.
První pokémonový film je určen pouze zasvěceným a člověk, který o
tomto celosvětovém fenoménu nic neví, nepochopí zhola nic, tvůrci se totiž
ani nesnaží vysvětlovat vztahy postav a základní mechanismy boje a
existence pokémonů, které musí divák znát již ze seriálu.
Komedie a drama se mísí ve francouzském snímku Každý to rád jinak,
který se na platně kina objeví dnes a zítra vždy v osm večer. Těmi, kdo
se v tomto případě objeví na plátně, nejsou žádní superhrdinové, ale
zcela obyčejní lidé, jejichž osudy budou divákovi skutečně blízké.
Vzájemně se proplétající příběhy lidí z malého městečka, které
se všechny točí kolem tématu sexu, natočila vloni dvojice Agnés Jaouiová
(režie, scénář) a Jean-Pierre Bacri (scénář), přičemž oba si ve filmu
také zahráli. Tím, že si vlastní scénář sami převedli do filmové
podoby, se Jaouiová a Bacri nedostali do konfliktu s dalšími filmařskými
profesemi a na konečném výsledku je to vidět. Silnou stránkou filmu je totiž
právě příjemně obyčejný scénář, který zaujal i filmové odborníky
natolik, že si jeho autoři odnesli Evropskou filmovou cenu za nejlepší scénář
roku 2000.
Recenze
Mauglí byl především pěknou podívanou
K o p ř i v n i c e (dam) - Ideální načasování zvolili dramaturgové v
případě divadelního představení Mauglí, které mělo dětské diváky do
kulturního domu přitáhnout v neděli dvaadvacátého dubna. Ve velkém sále
totiž stále ještě visely maskovací sítě dotvářející tradiční
charakter přehlídky Kopřiva a stejný materiál využili i scénografové ústecké
Mladé scény, a tak možná cíleně, možná mimoděk došlo k propojení jeviště
i hlediště v jednu imaginární džungli.
Poloprofesionální, zhruba dvacetičlenný soubor Mladé scény z Ústí nad
Labem v programu kulturního domu zaujal asi osmdesát příchozích, což na dětské
představení není málo, ale jejich adaptace Kiplingovy Knihy džunglí by si
možná zasloužila větší pozornost.
Mauglí je v podstatě autorským divadlem, do dramatické podoby totiž známou
předlohu převedla členka Mladé scény Kristýna Herzinová. Autorka, jejímž
dílem je také většina kostýmů, se ve hře zaměřila jen na první část
literární předlohy a příběh se na jevišti odehrával pouze do chvíle,
kdy již dospělý Mauglí opouští džungli a vrací se k lidem. Největší předností
však nebyl samotný příběh a ani herectví nebylo nikterak oslnivé, to vše
však kompenzovala vynikající výprava, která nejen že dětem pomohla příběh,
odehrávající se na pódiu, lépe strávit, ale svým výtvarným pojetím
mohla zaujmout i dospělé a stát se inspirací pro nejedno profesionální
divadlo.
|