Mauglí
’Mladé scény’ zřejmě zaujme nejen děti
K o p ř i v n i c e (dam) - Také na nejmenší diváky mysleli při přípravě
nastávajícího divadlem nabitého víkendu dramaturgové kulturního domu. Zatímco
na dospělé čekají přehlídková představení Kopřivy, především dětem
je určeno nedělní představení Mauglí v podání ústecké Mladé scény.
Zejména výtvarné pojetí a nápaditá scénografie by však na čtvrtou
odpolední do velkého sálu kulturního domu měly přilákat také řadu dospělých.
Mladá scéna vznikla v Ústí nad Labem zhruba před dvaceti lety jako ryze
amatérský soubor. Po zhruba pěti letech existence se soubor začal
specializovat na dětské publikum. Až počátkem devadesátých let se ukázalo,
že tato cesta souboru vyhovuje a ten se stal naprostou tuzemskou špičkou v
oboru. Se svými inscenacemi několikrát vyhrál národní přehlídku, v
devadesátém šestém roce právě s Mauglím, často byla Mladá scéna také
hostem na festivalech u nás i v zahraničí. Jejich hry mohli vidět diváci v
Rakousku, Chorvatsku, na Slovensku a v dalších evropských zemích.
V současnosti asi pětadvacetičlenný soubor funguje jako poloprofesionální.
Z původně ryze amatérského celku se totiž vyčlenila asi desetičlenná
odnož, která si divadlem vydělává.
V Mauglím, kterého Ústečtí v Kopřivnici zahrají v rámci svého turné
po moravských městech, však hraje čtyřiadvacet herců a na jevišti
spolupracují profesionálové i amatéři.
Hru ’Mauglí’ napsala na motivy Kiplingovy Knihy džunglí členka Mladé
scény Kristýna Herzinová. Na jevišti se divák může setkat se všemi
postavami známého příběhu, nechybí dokonce ani velké scény v opičím městě
nebo na sněmovní skále. Na jevišti sice není možné Knihu džunglí
inscenovat do detailů, ale žádná důležitá zápletka prý nechybí.
„V současnosti má Mauglí za sebou asi sto padesát repríz. Snažíme se
vždy dělat výpravné a scénograficky zajímavé inscenace a v tomto duchu je
nastudován také Mauglí,“ tvrdí umělecký šéf Mladé scény Pavel Trdla.
Ten je jako u většiny ostatních představení souboru, mezi kterými je řada
známých pohádkových příběhů světových autorů, také autorem výtvarně
velmi nápadité scény.
Ve
Frenštátě jsou k vidění kresby zlínského malíře
F r e n š t á t p . R . (dam) - Kresby a malby na papíře zlínského malíře
Svatopluka Slovenčíka jsou až do osmého května k vidění ve výstavní síni
frenštátského muzea. To je prezentuje v rámci cyklu galerijních expozic představujících
současné výtvarné umění.
Na výstavě jsou k vidění především díla abstraktního charakteru,
která jsou spíš odrazem autorova nitra než znázorňováním reality. Všechny
exponáty má frenštátské muzeum zapůjčené z pozůstalosti výtvarníka.
Svatopluk Slovenčík celý život působil jako pedagog na uměleckoprůmyslové
škole ve Zlíně a jeho tvorbu zásadním způsobem ovlivnilo přátelství a
obdiv k dílu významného českého malíře Jiřího Johna.
Výstava
na Fojtství ukazuje dětství našich prarodičů
Minulý týden začala ve výstavní síni
muzea Fojtství
výstava ’Dětský svět’.
Expozice mapující život dětí v minulém
a na
začátku tohoto století
je dílem místních muzejníků.
Foto: David Machaček
|
|
|
|
K o p ř i v n i c e (dam) - Po několika putovních výstavách je od minulého
týdne možné ve výstavní síni muzea Fojtství vidět výstavu vytvořenou
jeho pracovníky. Ti se návštěvníkům pokoušejí prezentovat život různě
starých dětí především v devatenáctém a dvacátém století v expozici
nazvané Dětský svět.
Mezi exponáty, které z části pocházejí z depozitářů Fojtství a sbírek
Muzea Těšínska, Ostravského Muzea, Muzea Beskyd a novojičínského Okresního
vlastivědného muzea, dominují pochopitelně hračky. Materiálem k jejich výrobě
bylo hlavně dřevo, plech a kamenina. K vidění jsou především hračky z
konce devatenáctého a první poloviny dvacátého století. K vidění jsou
houpací koně, kočárky pro panenky, dopravní prostředky, stavebnice nebo třeba
ve své době velmi populární loutkové divadlo.
Cílem autorů výstavy však bylo představit život dětí co nejkompletněji
a tak jsou na výstavě k vidění vzorky dobového oblečení pro děti různého
věku nebo hygienické potřeby. Samostatná kapitola je pak věnovaná škole.
Lidé, kteří na výstavu přijdou, si mohou prohlédnout školní pomůcky od
učebnic, přes břidlicovou tabulku na psaní a dřevěné penály až po vysvědčení.
Děti si mohou také vyzkoušet, v jakých lavicích sedávali jejich pradědové
a prababičky. Výstava je doplněna rovněž písemnými materiály a v podkroví
na Fojtství ji bude možné vidět až do poloviny června.
Projekt Sluníčko
začal úspěchem
K o p ř i v n i c e (dam) - Úspěchem se dá nazvat start charitativního
projektu Sluníčko, který byl časově sladěn s kopřivnickou premiérou Troškovy
pohádky Z pekla štěstí 2. Právě premiéru kasovního trháku si autoři
projektu, jehož cílem je vybavení zahrady Dětského centra, vybrali k zahájení
sbírky. „Lidé měli zájem přispět a kupovali si jak obrázky dětí z
filmového klubu Vláček, tak reklamní předměty k pohádce,“ prozradila
vedoucí kina Puls Radka Korená. Úspěch z premiéry dokonce autory přesvědčil
prodloužit sbírku i na další promítací dny. Akce podobného charakteru
budou podle Korené pokračovat až do doby, než se podaří sehnat potřebnou
částku.
Již
zítra vypukne maraton patnácté Kopřivy
Pojízdný teátr a herec Víťa Marčík
budou jedním z hostů
letošního ročníku
Kopřivy. Patnáctý ročník přehlídky
netradičního
divadla vypukne
již zítra odpoledne.
Foto: David Macháček
|
|
|
|
K o p ř i v n i c e (dam) - Po patnácté se zítra do Kopřivnice sjedou příznivci
alternativního divadla. Během dvou dní je čeká devět představení a řada
doprovodných programů.
Úkol zahájit půlkulatý ročník přehlídky připadl Činohernímu studiu
z Ústí nad Labem. To zahájilo pod tímto názvem svou činnost v roce začátku
sezony 1972. Během let jeho existence se v souboru vystřídala celá řada známých
jmen počínaje Josefem Dvořákem, přes Jiřího Bartošku, Karla Heřmánka,
Pavla Zedníčka až Ondřeje Vetchého, Ivanu Chýlkovou nebo Karla Rodena. V
letech 1995 - 96 se herecký soubor výrazně obměnil a od roku 1997 mu šéfuje
David Czesany. Činoherní studio přijede do Kopřivnice se svou hrou
’Plechovka’, která originálním způsobem zpracovává téma bídy, ze
které není úniku.
S druhým představením dorazí nesourodá dvojice: herec David Prachař a
hudebník Pavel Fajt. Ty dva svedla dohromady údajně náhodně vzniklá
inscenace ’Hamlet - part 2’. David Prachař si opakoval titulní roli pro
jedno z nastudování Hamleta. Přitom jej napadlo, že části hry by mohly
sloužit jako základ jeho vlastního autorského představení. Spojil se s brněnským
hráčem na bicí Pavlem Fajtem a ve spolupráci s režisérem Janem Nebeským
začali na podzim roku 1997 chystat osobité monodrama. David Prachař je po celý
čas představení na scéně sám. Pohybuje se v kostýmech Hamleta, tančí,
recituje monology i části dialogů ze Shakespearovy hry i dalších textů.
Na prvního zahraničního účastníka, slovenské divadlo Teatro Tatro, by
podle orientačního časového harmonogramu Kopřivy mělo přijít zhruba ve
čtvrt na osm. Víc jak deset let fungující volné sdružení herců, výtvarníků
a režisérů z Nitry před časem přišlo o domovskou scénu, a tak vystupuje
především na přehlídkách a festivalech. Svou inscenaci ’Bianka Braselli,
dáma s dvoma hlavami’ odehrají v pojízdné maringotce před kulturním
domem. Jejich dramatizace povídky Jana Weisse navazuje na zapomenuté tradice
kočovného komediantství, potulného herectví a cirkusáctví. Představení
je jevištní podobou Weissovy povídky o snech a touhách občana Celerína Počuchova
a jejich naplnění při magickém představení v panoptiku mága Giakoma.
Páteční večer pak zakončí retrovečer protagonistů minulých ročníků
Kopřivy. „Účast přislíbil Pavel Vaněk z Husy na provázku, na jevišti
by se měl objevit také Petr Vaněk a zcela jistě přijede i Jaroslav Achab
Haidler,“ slíbil dramaturg Kopřivy Jiří Cachnín.
Program druhého dne Kopřivy by měl začínat krátce před druhou hodinou
odpolední projekcí amatérských filmů. Prvním divadlem v náročnějším
sobotním scénáři je slovenské Divadlo Piki z Pezinku. Piki je soukromé
divadlo, které založili v roce 1990 absolventi DAMU Praha Katarína Aulitisová
a Ľubomír Piktor. Věnují se výlučně tvorbě pro děti. Vybírají si
netradiční, často zanedbávaná a tabuizovaná témata a podílejí se
autorsky na jejich zpracování. Vznikla tak představení o životě děťátka
před narozením, o vztahu otce a dcery a mnohá další. Ve svých inscenacích
často používají loutkářské postupy, pantomimu nebo klauniádu. Za představení
Paskudarium, které odehrají na Kopřivě, získali hlavní ceny na festivalech
v Itálii a v Ostravě. Hra, kterou divadlo uvádí s podtitulem ’divadelní
procházka po muzeu neposlušných dětí’, vznikla podle knihy Dušana
Taragela.
Po Slovácích měli podle původního programu na řadu přijít polští
divadelníci ze souboru Komuna Otwock, ti však nakonec svou účast na Kopřivě
na poslední chvíli odmítli a byli nahrazeni souborem Temperka z třinecké ZUŠ.
Mladí divadelníci na Kopřivě uvedou inscenaci autorské hry jedné ze svých
kolegyň. Hra Pravda o mé rodině měla premiéru na okresní přehlídce LDO
ZUŠ a Temperka s ní postoupila do krajského kola. Tatáž hra jí otevřela
cestu také na některé další přehlídky.
Přesně uprostřed programu zakotvil svou inscenací Mystéria buffa několikanásobný
účastník Kopřivy Víťa Marčík - herec, který se ve svých představeních
stává zpěvákem, loutkářem nebo klaunem. Kostru jeho nejnovější
inscenace tvoří čtyři povídky: Zrození potulného pěvce, Vraždění neviňátek,
Moralita o slepci a kulhavém a Svatba v kádi.
Závěr Kopřivy bude patřit poněkud exotičtějším formám divadla,
poslední dvě představení totiž zahrají Japonci. Nejprve se ve vestibulu
kulturního domu představí třicetiletá umělkyně Hanako Azuma, která je
jedním z nejmladších mistrů tradičního japonského tance. Je pokračovatelkou
rodinné tradice tanečního divadla Azuma Ryu. Po výstupu japonské tanečnice
je připraven asi dvouhodinový divadelní workshop.
O úplnou tečku za letošní Kopřivou se postará loutkář Noriuki Sawa.
Tento originální loutkář, kombinující tradiční japonské postupy s
Evropanům bližšími formami divadla, již na Kopřivě jednou vystupoval a
dokonce je držitelem jedné z cen. Tentokrát dorazí s klasikou a v kinosále
zahraje Shakespearova Macbetha, ovšem o slavném dramatu v jeho podání
nepadne ani jediné slovo.
Začátek |
Představení |
Scéna |
pátek |
|
|
14:45 |
amatérský film (30. léta) |
hudební sál |
15:30 |
ČINOHERNÍ STUDIO - PLECHOVKA |
hlavní sál |
16:30 |
amatérský film (60. léta) |
hudební sál |
17:15 |
Nebeský – Prachař - Fajt -HAMLET - part 2 |
kino |
19:15 |
TEATRO TATRO - BIANKA BRASELLI, DÁMA S 2 HLAVAMI |
venku před KDK |
22:15 |
P. Zatloukal, P. Vaněk, J. A. Haidler - RETROVEČER |
hlavní sál |
23:45 |
CHORCHESTR |
CO kryt |
sobota |
|
|
13:45 |
amatérský film (80. léta) |
hudební sál |
14:30 |
DIVADLO PIKI - PASKUDARIUM |
kino |
15:20 |
amatérský film (90. léta) |
hudební sál |
16:20 |
TEMPERKA ZUŠ Třinec - Pravda o mé rodině |
hlavní sál |
18:10 |
CESTUJÍCÍ TEÁTR VÍTI MARČÍKA - MYSTÉRIA BUFFA |
kino |
20:30 |
HANAKO AZUMA - AZUMA RYU |
foyer KDK |
20:50 |
H. AZUMA - WORKSHOP |
foyer KDK |
23:00 |
NORIYUKI SAWA - MACBETH |
kino |
24:00 |
ZÁVĚR a UDÍLENÍ CEN |
hlavní sál |
Sváteční
expozice inspirovaly
K o p ř i v n i c e (dam) - Především příjemným zastavením a inspirací
byla pro návštěvníky kulturního domu Velikonoční výstava, kterou v
hudebním sále instalovali žáci kopřivnických základních škol. K vidění
byly nejen nejrůznějšími technikami vyzdobená vajíčka, ale také další
charakteristické ozdoby patřící k jarním svátkům.
Podobná velikonoční výstava proběhla již dříve v Katolickém domě v
Lubině a jejími pořadateli byla tamní Katolická beseda, Svaz žen a
spolupodílela se na ní také tamní malotřídka.
|