Sága dostala svou
malou Grammy
K o p ř i v n i c e (dam) - Ve stejný večer, kdy hvězdy české pop-music
přebíraly sošky ’andělů’ v pražském Veletržním paláci, byla udělena
také kopřivnická Grammy. Akademiky v tomto případě nahradili hosté tradičního
Muzikantského plesu a z pěti nominovaných kapel si nejvíc jejich sympatií získala
taneční skupina Sága.
Drum
& Bass Era přinese špičkové interprety žánru
K o p ř i v n i c e (dam) - Druhé pokračování Drum & Bass Era je pro
příznivce taneční hudby připraveno na zítřejší noc. Na své si přijdou
spíše milovníci složitější hudby s prvky jazzu nebo reggea. „Je to trošku
složitější muzika než house nebo techno, ale vybírali jsme tak, aby tam
byly veselejší kousky,“ řekl jeden z týmu organizátorů Filip Fojtík.
Kromě domácích Foresta a Talla se akce prosycené ’zlámanými beaty’ zúčastní
skupinka DJ’s sdružených v ostravské skupině Dvojka Trojka Sound System.
„Lidé z téhle skupiny patří k tomu nejlepšímu, co u nás Drum & Bass
nabízí,“ tvrdí Fojtík.
Přenos Kafky možná
přece bude
K o p ř i v n i c e (dam) - Možná přece budou mít místní zájemci o
tvorbu malých a středních televizních studií možnost zhlédnout letošní
pátý ročník Kafky v přímém přenosu na obrazovkách KTK. Přestože původně
měl být letos přímý přenos zrušen pro minimální zájem diváků a jeho
technickou a finanční náročnost, začíná se o něm znovu uvažovat.
Definitivní rozhodnutí však padne až těsně před přehlídkou, která je
letos naplánovaná na příští pátek třicátého a sobotu jednatřicátého
března.
„Pokud přímý přenos uskutečníme, tak rozhodně odvysíláme pouze
jednotlivé soutěžní příspěvky. Moderátorské vstupy mezi nimi by byly
nahrazeny videotextovou smyčkou s informacemi o průběhu přehlídky a jejich
účastnících,“ prozradil ředitel pořádající Kabelové televize Kopřivnice
Jan Bittner.
Třeťáci
předvedou svůj projekt o automobilech
K o p ř i v n i c e (dam) - Výuka třeťáků ze ZŠ sv. Zdislavy měla
tento týden ve všech předmětech společného jmenovatele, a tím byla auta.
Právě ta byla vybrána jako téma vzdělávacího projektu. Tohoto dopravního
prostředku si budou žáci všímat nejen ve výtvarné výchově, ale také v
českém jazyce, hudební výchově nebo matematice. Výsledky projektu budou od
pondělí 26. března až do 6. dubna vystaveny v městském informačním
centru v přízemí KDK.
Schůdky obnoví
Dvanáct měsíců
K o p ř i v n i c e (dam) - Obnovenou premiéru pohádky Dvanáct měsíců
zdramatizované na motivy Boženy Němcové uvede v neděli ve tři hodiny
odpoledne mládežnický loutkoherecký soubor Schůdky. Pohádka se vrací na
jeviště loutkového divadla po dlouhé době, premiéru si odbyla již v roce
1993. Na inscenaci pohádky ve výpravě Aloise Holáska se podílí sedmnáct
herců, kteří ovládají klasické loutky marionetového typu. Hudbu k pohádce
složil Jaroslav Kračmer a nahrála hudební skupina Schůdky.
Polárník
bude vyprávět o Grónsku
K o p ř i v n i c e (dam) - O expedici Grónsko 2000 bude ve středu
osmadvacátého března vyprávět jediný moravský polárník Milan Wlasák.
Beseda spojená s videoprojekcí je naplánována na půl šestou do kinosálu
kulturního domu. Wlasák bude zájemcům vyprávět o své pěší túře přes
největší ostrov světa.
Děti
se mohou těšit na vůbec první divadelní Pipi
K o p ř i v n i c e (dam) - Možnost zhlédnout unikátní pohádkové představení
Pipi Dlouhá punčocha budou mít všichni, kdo v neděli 25. března zabloudí
do kinosálu Kulturního domu v Kopřivnici.
Unikátnost představení, jehož začátek je naplánován na patnáctou
hodinu, tkví v tom, že podle dostupných zpráv jde o vůbec první nastudování
známého textu švédské spisovatelky Astrid Lindgrenové pro divadelní
prkna.
„Získal jsem od paní Lindgrenové autorská práva na tři roky. Pokud
jsou informace, které mi poskytla agentura zastupující spisovatelku, pravdivé,
tak doposud byla Pipi několikrát zfilmována nebo provedena jako animovaný snímek.
Měli bychom být ale úplně první, kdo ji přivedl do divadla,“ pochlubil
se šéf souboru Karel Hoffmann.
Pohádková hra o rozpustilé copaté holce, která ve své vile Vilekule a
jejím okolí spolu s přáteli Tomym a Anitou zažívá nejneuvěřitelnější
dobrodružství, je druhou premiérou divadla nesoucího jméno svého majitele.
Hoffmannovo divadlo je profesionální soukromé divadlo s domovskou scénou v
uhersko-hradišťské Orlovně.
„Divadlo existuje již víc než rok. Zatím existujeme bez profesionálního
souboru. Ten si jako ansámbl fungující bez dotací nemůžu dovolit,“ tvrdí
Hoffmann, který působí rovnež jako režisér svého souboru. Při realizaci
Pipi Dlouhé punčochy se na jevišti sešli tři dospělí herci a dvě děti.
Dětským hercům byly svěřeny role Tomyho a Anity.
„Myslím si, že to působí autentičtějším dojmem. V představeních,
kterých jsme již odehráli řadu po celé republice, jsem si taky ověřil, že
právě děti nejlépe komunikují s dětským publikem, to se s nimi totiž
snadněji ztotožní,“ řekl Hoffmann.
V titulní roli rozpustilé zrzky se představí Jana Chaloupková, která v
současnosti působí v Semaforu a v muzikálu Vlasy a hostuje také na jevišti
zlínského divadla.
Váša:
Píseň je hledání partnerství mezi hudbou a textem
Básník, herec, pedagog, dramatik, zpěvák,
ale především
charizmatická osobnost
Petr Váša dorazil minulý týden do Nory
v čele
kapely Ty Syčáci.
Foto: David Macháček
|
|
|
|
K o p ř i v n i c e - Nadšení vzbudil minulý týden v návštěvnících
Nory koncert brněnského tria Ty Syčáci v čele s charismatickým
kunsthistorikem, básníkem, hercem, textařem, pedagogem a zpěvákem Petrem Vášou.
Ten během vystoupení znovu připomněl své janáčkovsko-freudovské vize, se
kterými se svěřil již vloni na Kopřivě, a tak byla první otázka nasnadě.
Máte nějaký zvláštní vztah ke kombinaci Janáček - Freud?
Mám. A zejména v kombinaci s futuristickým designem Tatry 603. Mně se zdá,
že to souvisí s géniem loci tohoto místa a vždycky se mi to vybaví. Připadne
mi, že je to oblast, která sama touží vytvářet originály. A obraz, jak za
volantem Tatrovky sedí Freud vezoucí Janáčka, to všechno dokonale
charakterizuje.
V nejbližší době by mělo Ty Syčákům vyjít druhé CD. V jakém stádiu
jsou přípravy?
Je to natočené, je to hotové. Včera jsme autorizovali obal a jsme tím úplně
nadšeni. Domníváme se, že to bude hodně dobré. Deska se jmenuje ’Lék a
jed’. Nahráli jsme ji ve stejné sestavě jako první desku. Během vzniku cédéčka
jsme dali stranou všechny plány na nějaké hosty. Tomáš Fröhlich začal hrát
na stig, Petr Zavadil hraje na balalajku a všichni zpíváme. Byli jsme tím výsledkem
úplně překvapení. Vlastně jen tak z legrace jsme zkusili, co trojčlenná
sestava unese, a ukázalo se, že jsme museli ještě hodně škrtat, aby toho
nebylo moc. Takže žádní bubeníci a žádné dětské sbory. Aspoň zatím.
Bude tedy druhá deska v jiném duchu než ’Máj v dubnu’?
Ano. Chtěli jsme to udělat v duchu chytré horákyně, aby návaznost na
první desku byla jasná, ale přitom aby ta druhá byla výrazně jinačí a
nová v písničkách, které na ní jsou. Společným znakem je samozřejmě syčácká
písničkovost. Jsou to jakoby zvukově - jazykově - melodické příběhy.
Hrajete hodně neortodoxní muziku. Jak jste se vlastně v Brně navzájem našli?
My jsme se znali už dřív. Já jsem několikrát hrál s Plutem na
festivalech, odkud jsem znal Tomáše Fröhlicha, a s Petrem Zavadilem jsme se
znali už jenom proto, že jeho bratr zpíval v Ošklidu. V okamžiku, kdy jsem
měl nějaké náčrtky repertoáru pro první desku, tak jsme se náhodou
potkali, a to zrovna v okamžiku, kdy kluci měli chuť něco takového
podniknout.
Velmi zajímavý je nejen zvuk, ale i název kapely. Je za ním možné
hledat skryté pointy, nebo je to prostě jen první, co vás napadlo?
Má to mnoho skrytých point. Náš název znamená přesně to všechno, co
vás při tom napadá. Já k tomu nepodávám žádná vysvětlení, a to, co při
pohledu na něj kohokoliv napadne, je v něm všechno zahrnuto.
Jak vznikají texty k vašim písním?
Já nemám ve zvyku dělat písničky tak, že bych začínal textem a přidával
hudbu a nebo naopak. Nejvíc se mi osvědčuje postup, kdy zároveň napíšu část
textu a určitý hudební motiv a potom hledám něco jako partnerství mezi určitou
textovou pasáží a nějakou hudební frází. I když je to mnohdy pracné a
vznik písničky je často zdlouhavý, tak mám výhodu v tom, že nic není v závěsu,
ani hudba, ani text, ale obě složky spolu vzájemně korespondují. Někdy to
ale opravdu trvá velmi dlouho. Na nové desce Lék a jed mám třeba jednu písničku,
kterou jsem dělal dvacet let.
Teprve se blíží termín, kdy kapela oslaví rok od své premiéry. Předtím
jste se dlouhou dobu věnoval fyzickému básnictví. Co bylo impulsem k vašemu
návratu k big beatu?
To by bylo na delší povídání. Ale dá se říct, že v době, kdy jsem
začal být zván na různé festivaly a začínal jsem vést různé semináře,
tak jsem hledal způsob, jak to vyvážit, řekl bych klasickou prací s českým
jazykem. A tak jsem asi v roce 1997 začal psát nejen texty, ale i divadelní
hry. A jak jsem psal veršovaná dramata, tak jsem se rozjel do té míry, že
jsem vyrobil taky hromadu textů, které je možné podle mě interpretovat jen
s rockovou kapelou. Sólové představení fyzického básnictví samozřejmě
hraju dál. Teď třeba mám takové retrospektivní představení ’Deset let
fyzického básnictví’. Pro mě je důležité, že mám Syčáky a zároveň
neopouštím fyzické básnictví. Navíc se mi zdá, že se obě ty věci vzájemně
podporují.
David Macháček
Videokavárna chystá
Basquiata
K o p ř i v n i c e (dam) - Pro čtvrté pokračování Videokavárny v
kulturním domě si její návštěvníci vybrali životopisné drama Basquiat.
Příběh o mladém černošském malíři, který si během jediného roku
dokázal získat slávu, peníze a uznání celého uměleckého světa, natočil
Basquiatův kolega, newyorský malíř a sochař Julian Schnabel. Ten ve svém
snímku mapuje celou cestu mladého umělce od doby, kdy v ulicích New Yorku
vytvořil své první grafity, až do doby, kdy se jako hvězda výtvarného umění
předávkoval heroinem. Režisérovi se podařilo dát dohromady vynikající
herecké obsazení. V titulní roli zazářil nepříliš známý Jeffrey Wright,
vedle něj si své role střihli třeba Dennis Hopper nebo David Bowie.
|