Kapela November 2nd natáčí v krytu dema pro nové album
K o p ř i v n i c e (dam) - Přípravné demosnímky pro
své nové album natáčí v Kopřivnici hranická kapela November 2nd. Nahrávky,
které vznikají v improvizovaném studiu v CO krytu pod kulturním domem, kde
kapela minulý pátek za nepříliš velkého zájmu odehrála jeden ze svých
koncertů, mají sloužit k utvoření lepší představy o tom, jak bude album
připravované pro podzimní trh vypadat. „Potřebujeme si ujasnit své představy
o aranžích a dalších věcech, abychom neztráceli drahý čas ve studiu,“
tvrdí zpěvačka kapely Saša Langošová. Konečné verze zhruba patnácti písní,
které by se měly na albu objevit, vzniknou během léta v pražském studiu
Sono. „Cédéčko bude produkovat Dušan Neuwerth a vydá ho Label Escape, což
je součást společnosti Monitor-EMI, jejímž cílem je prosadit nás hlavně
v zahraničí,“ prozradil Roman Hlecl.
Kopřiva bude již patnáctá a nabídne osm divadel
K o p ř i v n i c e (dam) - Osm divadelních představení
a řadu dalších doprovodných programů nabídne letošní půlkulatý ročník
Kopřivy naplánovaný na pátek dvacátého a sobotu jednadvacátého dubna.
Patnáctý ročník přehlídky netradičního divadla
bude patřit především zahraničním účastníkům a divadlům, kteří se
již na místních přehlídkových prknech představili.
„Pokud se něco nezmění, mělo by v pátek hrát Činoherní
studio z Ústí nad Labem, Divadlo komedie a Teatro Tatro. Posledním představením
bude retro večer, na kterém by se měli v krátkých skečích připomenout někteří
z mnoha držitelů cen Kopřivy,“ řekl dramaturg přehlídky Jiří Cachnín.
V sobotu pak přijde na řadu soubor Piki z Pezinku, Teatr
Víti Marčíka, japonský divadelník Noriuki Sawa a polský projekt Komuna
Otwock's. „Druhý den bylo na programu také taneční divadlo Zóna, které mělo
hrát představení, které premiérově uvedlo na sklonku uplynulého roku. V
termínu Kopřivy však připravují nějaký velký projekt a nakonec nepřijedou,“
řekl Cachnín s tím, že diváci ale nebudou o nic ochuzeni. Spolu s Noriukim
Sawou totiž přijede jeho kolegyně Hanako Azuma, jejíž představení Zónu
nahradí. „Bude velmi zajímavé, je to velmi specifický druh performačního
umění a jsou v tom obsaženy jak divadelní, tak i taneční prvky,“ slíbil
dramaturg Kopřivy.
Kopřiva však během dvou přehlídkových dnů nežije
jen divadlem. Její součástí je také řada doprovodných programů. Samozřejmostí
jsou koncerty několika hudebních skupin různých žánrů. Připravena je také
výstava fotografií pořízených na Divadelní Plzni.
„Máme připraveny také čtyři cykly projekcí krátkých
filmů, které by měly mapovat historii amatérského filmu od třicátých let
až do současnosti,“ uzavřel Cachnín.
MDO může ještě měsíc zkoušet
K o p ř i v n i c e (dam) - Ještě měsíc může Městský
dechový orchestr pilovat repertoár na svůj slavnostní Jarní koncert naplánovaný
na jednatřicátého března. Koncert, který bude celý natáčet Český
rozhlas, by měl přinést asi patnáct premiérových skladeb. „Budou mezi
nimi především věci koncertního charakteru, ale součástí vystoupení
jsou vždy i zpívané skladby,“ řekl dirigent orchestru Alois Hrnčárek. Příprava
koncertu, která začala již v říjnu, se protáhla, neboť koncert byl termínově
posunut až za plesovou sezónu.
Balada pro banditu v podání Opavanů prý předčila i
film
K o p ř i v n i c e (ili) - Prakticky o každém
vystoupení souborů v rámci divadelního předplatného jsme si zvykli hovořit
v superlativech s tím, že právě to poslední bylo nejlepším. Nejinak tomu
bylo i při muzikálu Balada pro banditu v podání Slezského divadla z Opavy v
pondělí 19. února.
Dílo samo o sobě je náročné na hudební projev, v
kterém bezkonkurenčně vynikala hlavní představitelka Eržiky, studentka Zlínské
vyšší odborné školy umění Petra Domžalová. Skvělý byl i projev
Martina Valoucha coby Nikoly Šuhaje, Petra Klimeše jako Megeriho a Marka Kunce
v roli rotmistra Kubeše. Obdivuhodná na celém vystoupení byla skutečnost,
že se režisér neuchýlil ani při pěveckých partech, ani v hudbě k
playbacku. Hudební doprovod zajišťovala čtyřčlenná Folk-Rock-Lor skupina
Benedikta, která byla mistrně začleněna po dobu celého vystoupení přímo
na pódium.
Spokojenost návštěvníků byla vysoká, mnozí se
netajili tím, že opavská verze dnes již klasického díla, která měla v
Opavě premiéru 9. dubna minulého roku, byla lepší než její filmová
podoba s hvězdami české divadelní a filmové scény, jako je Miroslav
Donutil, Iva Bittová či Boleslav Polívka.
Letošní ročník Kruhu přátel hudby uzavře koncert
rodinného tria Veisů
K o p ř i v n i c e (dam) - Po velmi vydařeném koncertě
Českého noneta se členové Kruhu přátel hudby, ale i milovníci klasické
muziky, kteří nejsou předplatiteli této série, mohou těšit na další
velmi zajímavý zážitek. Sedmého března v obvyklém čase se mohou těšit
na koncert souboru, který je sice o šest členů menší, ale zato všichni hráči
pocházejí z jedné rodiny. V neposlední řadě by si vyznavači žánru neměli
vystoupení Šimona, Daniela a Heleny Veisových nechat ujít proto, že jde o
poslední koncert této předplatitelské série.
Hlavou souboru je violoncellista Daniel Veis. Ten je již
od roku 1989 sólistou České filharmonie. V současné době působí kromě
koncertních pódií také na pražské Akademii múzických umění, kde je
profesorem violoncellové hry a zároveň vedoucím katedry strunné katedry. Už
během studií, která završil na moskevské Čajkovského konzervatoři, sbíral
Veis úspěchy na soutěžích a festivalech. Během své kariéry spolupracoval
se špičkovými orchestry a dirigenty a provedl většinu stěžejní cellové
literatury.
Při komorních vystoupeních svého manžela velmi často
doprovází klavíristka Helena Veisová. Ta začala hrát na svůj nástroj už
v šesti letech a kolem dvanáctého roku se již začala objevovat na koncertních
pódiích. Také ona má za sebou řadu koncertů na tuzemských i zahraničních
pódiích. Mezi největší soutěžní úspěch se zřejmě řadí druhé místo
v rozhlasové soutěži Concertino Praga 1969. Na svém kontě má také řadu
nahrávek pro rozhlas a nahrávací společnosti. Nejmladším vystupujícím je
Šimon Veis. Ten již ve svých šesti letech začal studovat hru na housle, o
čtyři roky později však projevil zájem učit se hrát také na violoncello.
Přes jeho mládí se mu již podařilo uspět v několika soutěžích a byl
jedním z těch, kdo uspěli v konkurzu o hraní s orchestrem v pražském
Rudolfinu.
Puls uvede dva muzikály a Švankmajerova Otesánka
K o p ř i v n i c e (dam) - Celý právě začínající
promítací cyklus kina Puls bude alespoň v odpoledních hodinách patřit písničkovému
retrofilmu Filipa Renče Rebelové.
Děj filmu začíná někdy v květnu roku 1968, kdy
trojice kamarádek v čele s osmnáctiletou Terezou se chystá na maturitu, hned
po ní na skvělé prázdniny. Ačkoliv Renč svůj snímek označuje jako písničkový
retrofilm, jde v podstatě o muzikál, ve kterém místo původních písní využil
osvědčené a nezapomenutelné hity šedesátých let. Písničky jako Včera
neděle byla, Oliver Twist, Hvězda na vrbě, Já budu chodit po špičkách, Stín
katedrál a mnoho jiných nemá jen ilustrovat děj, ale mají být jeho součástí,
což se daří jen střídavě. V Rebelech si kromě relativně neznámých mladých
herců zahrála také celá řada známých tváří, jejich přínos filmu je však
jen minimální. Rebelové stojí a padají s použitými hudebními motivy, to
však muzikálu stačí.
Také o víkendových večerech bude mít hlavní slovo
hudba. V sobotu a v neděli večer je totiž na programu koprodukční hudební
drama Tanec v temnotách. Zatímco ve svých snech je muzikálovou hvězdou, ve
skutečném životě je československá emigrantka Selma Jezková (Björk) jen
obyčejnou dělnicí, kterou navíc trápí dědičná choroba způsobující
postupnou ztrátu zraku. A tak je jejím osudem střádat peníze na drahou
operaci, která by hrozby slepoty zbavila alespoň jejího syna. Zatímco Rebely
lze označit za lehké oddechové dílko, Dán Lars von Trier natočil snad
nejdepresivnější muzikál v dějinách kinematografie. Posledním filmem,
který tentokrát Puls svým divákům nabídne, je hororovokomediální pohádka
Otesánek. Autorem této místy dost drsné legrace je osobitý filmař Jan Švankmajer.
Kritika hodnotí scénář vycházející z klasické pohádky o pařízku, který
se stal dítětem a snědl, na co přišel, jako nejlepší ze všech, které
kdy natočil. Švankmajer pochopitelně použil i animace, které jsou pro jeho
filmy typické, ale bylo jich méně než obvykle.
Krátce
P ř í b o r (dam) - Ještě dva týdny bude možné v
refektáři příborského muzea zhlédnout výstavu olomouckého výtvarníka
Slavoje Kovaříka. Výstava sedmasedmdesátiletého umělce, na které je k vidění
řada velkých pláten a maleb na papír, byla totiž prodloužena až do 13. března.
Kovařík, který řadu let pracoval jako scénograf divadla v Olomouci, se ve
své tvorbě věnuje především lyrickým a abstraktním motivům.
F r e n š t á t p. R. (dam) -
Krajinomalby a kresby Zdeňka Matyáše inspirované valašskou krajinou budou až
do 25. března k vidění v komorní galerii frenštátského muzea. Hlavním
inspiračním zdrojem umělce, pocházejícího z Valašských Klobouků, jsou
lidé a krajina jeho rodiště. „Kromě figurální a portrétní tvorby se věnuje
hlavně krajinomalbě,“ řekl autor výstavy Jiří Klučka, který vybral asi
patnáct Matyášových maleb a několik uhlokreseb.
ToDivadlo: Zvládli jsme zahrát i sto padesát rytířů
kulatého stolu
Členka ToDivadla Adriena Roučková
ztvárnila v představení Tristan a Isolda
nejen titulní roli Isoldy,
ale také Evu a učenou dámu.
Foto: David Macháček
|
|
|
|
K o p ř i v n i c e - Svým únorovým pokračováním se
Projekt Prkno mírně zpronevěřil svému cíli představovat na půdě klubu
Nora zajímavá amatérská divadla.
Své zpracování středověké legendy o Tristanovi a
Isoldě totiž minulou sobotu přivezlo čtyřčlenné ToDivadlo, které je stálým,
profesionálním souborem novojičínského Beskydského divadla.
Jiří Hudec, Radoslav Mesarč, Eva Reytererová a Adriena
Roučková jsou v angažmá od 14. srpna uplynulého roku a hra, kterou odehráli
v Kopřivnici, byla jejich premiérovým kusem na prknech Beskydského divadla.
Jaká byla vaše cesta do angažmá? Našlo si divadlo vás
nebo vy jej?
Eva: My jsme si našli
divadlo. Předtím jsme hráli představení prostřednictvím agentur, ale pak
jsme se rozhodli, že do toho půjdeme naplno, najdeme si divadlo a budeme se tím
živit. Takže jsme obeslali asi patnáct divadel, o kterých jsme věděli, že
normálně fungují, ale nemají vlastní soubor. Pár se jich ozvalo s tím, že
nemají prostory, pár, že na to nemají peníze. Nakonec zbyly dvě, takže
jsme se rozhodovali mezi Žďárem nad Sázavou a novojičínským divadlem.
Co rozhodlo ve prospěch Beskydského divadla?
Jiří: Rozhodla většina
hlasů. Podmínky v Jičíně včetně technického zabezpečení a přístupu
lidí v divadle byly lepší. Rozhodování usnadnil také fakt, že lidé v
Beskydském divadle mají jasnější představu, kam jej chtějí směřovat.
Fungovalo ToDivadlo už před tím, než jste přišli do
Nového Jičína?
Eva: Potkali jsme se na škole.
Všichni jsme absolvovali Zlínskou vyšší soukromou školu umění. Já s
Radoslavem jsme absolvovali před třemi lety a Adriana s Jirkou vloni. Občas
jsme se na škole potkávali a hráli jsme spolu ve školních představeních.
Pak jsme se jednou dohodli a společně udělali představení Bydlibánčiny příhody
- to byl vlastně náš společný začátek.
Jak často je vás možné vidět na jevišti?
Jiří: Průměrně hrajeme
asi osm nebo devět představení měsíčně. V prvních měsících jsme hráli
trochu častěji, teď je toho o něco méně. Děláme večerní představení,
pohádky i zájezdy. Běžných představení není moc, zatím hrajeme častěji
dopolední pohádková představení pro děti nebo večerní pro střední školy.
Co všechno jste už na prknech Beskydského divadla
uvedli a co nyní připravujete?
Jiří: Dělali jsme dvě večerní
představení a dvě pohádky. Pro dospělé Tristana a Isoldu a Čechovovy povídky
o lásce. Z pohádek máme za sebou Tři čuníky a Pohádku o zlaté rybce. Teď
připravujeme obnovenou premiéru pohádky ’Bydlibánčiny příhody’. No a
následovat by měla další dětská představení.
Hry, které uvádíte, si vybíráte sami?
Eva: Vybíráme si sami, ale
vždy do toho má hodně co mluvit režisér. Máme výhodu, že si můžeme
vybrat režiséra. Pak společně sedneme a z návrhů, které dáme dohromady
my a on, něco vybereme. Děláme to, na čem se všichni dohodneme, a snažíme
se střídat žánry.
Jirka: Myslím, že se to
snažíme dělat tak, aby to bavilo nás, bavilo to lidi, kteří na tom
spolupracují, a lidi, kteří to vidí. To znamená, že výběr se může podřizovat
třeba i zájmu diváků.
Jste vyloženě činoherní soubor, nebo se chcete pustit
i do experimentů třeba s muzikály?
Radoslav: Muzikál ne. My
jsme hlavně soubor, který má čtyři členy, což je na muzikály a podobné
věci málo.
Eva: Chceme ale dělat nějaký
klubový pořad, kde by měly být i nějaké písničky, povídky a podobně.
Takový variabilní kabaret, který se bude čas od času inovovat.
Tvrdíte sice, že jste omezováni počtem členů
souboru, ale hned jako první kus jste si vybrali Tristana a Isoldu, ve které
vystupuje velké množství postav. Jak to jde dohromady?
Jiří: Dá se to v pohodě
zvládnout. Eva hraje asi dvanáct postav. Já mám čtyři krále a nějaké ty
vypravěče. Radoslav hraje Tristana s Adamem a na Adrianu zbývají Isolda, Eva
a učená dáma.
Eva: My jsme s tím režisérem
toho představení spolupracovali už na škole a tam vzniklo představení
Merlin, které bylo žánrově podobné, a jelikož mělo úspěch u široké věkové
skupiny, chtěli jsme udělat něco takového i jako náš první titul v Novém
Jičíně. A s tím množstvím postav to není tak zlé, věděli jsme, že když
jsme tehdy zvládli sto padesát rytířů kulatého stolu, že ve čtyřech
zahrajeme i Tristana a Isoldu.
David Macháček
|