Po pět pátků bude Štramberk patřit ochotníkům K o p ř i v n i c e (dam) - Zítra večer bude v Kulturním domě ve Štramberku zahájena přehlídka amatérských divadelních souborů. Ta svým třetím ročníkem navazuje na sametovou revolucí přerušenou tradici Štramberských divadelních úterků a bude po šest následujících pátečních večerů hlavní kulturní událostí v sousedním městě. O přízeň diváků se letos bude ucházet pět ochotnických souborů. Kromě tradičních účastníků z Tísku, Drahotuš, Starého Jičína a pořádajících Štramberáků, letos přijede i Divadlo 2 x 3 ze Studénky. Zájem přijet na přehlídku projevily také soubory z Kozlovic a Václavovic. „I když jsme to zvažovali, tak tyto dva jsme již nepozvali. Pět představení se mám zdá dost a navíc tyto soubory jsou z jiných okresů,“ řekla umělecká šéfka pořádajícího ochotnického divadelního spolku Kotouč Štramberk Pavla Jurková. Štramberská divadelní přehlídka je totiž z části financována Okresním úřadem v Novém Jičíně, který však přispívá jen na soubory z Novojičínska. „Je to škoda, mohlo to přehlídku oživit. V příštím roce zkusíme požádat o dotaci okresní úřady, pod které budou naši hosté spadat,“ povzdechla si Jurková. Dramaturgie Štramberské divadelní přehlídky bude jako již tradičně tvořena hlavně kusy z klasického divadelního repertoáru, což potvrzuje hned zahajovací představení přehlídky. Zítra večer totiž tradiční účastník přehlídky Divadelní soubor Tísovjáček z Tísku uvede klasiku z pera G. B. Shawa - Pygmalion. Výjimku bude tvořit pouze Divadelní soubor 2 x 3 ze Studénky. Ten jako jediný nesáhl po klasickém textu a 14. dubna do Štramberka přijede s autorským divadlem nazvaným prostě - ’Eduard’. O týden později do ’Valašského betléma’ dorazí Divadelní soubor Tyl z Drahotuš. Jeho členové se budou o přízeň diváků ucházet s Antigonou Jeana Anouilha. Pátého května bude na programu Děvčátko z kolonie společné dílo pánů Rumla, Poláčka a Pacla. Tuto hru nastudoval další tradiční účastník přehlídky soubor Starojičan. Poslední představení přehlídky si pro sebe vyhradili pořadatelé, kteří nazkoušeli hru první dámy světové detektivky Agathy Christie ’Neočekávaný host’. Celá přehlídka vyvrcholí 19. května, kdy budou slavnostně vyhlášeny výsledky hlasování diváků a předány ceny vítězným souborům. Výstava Anny Treuchlové je prodloužena až do soboty K o p ř i v n i c e (dam) - Ještě do soboty 8. dubna budou mít návštěvníci kopřivnického muzea Fojtství v tamní výstavní síni možnost prohlédnout si obrazy místní malířky Anny Georgiadu - Treuchlové. Ta expozici, která mapuje její práci za posledních několik let, nazvala inventurou a jsou na ni k vidění především její grafiky, ale i malby. Po skončení této výstavy bude na Fojtství instalována expozice věnovaná historii školství ve městě. V Pulsu budou hrát talentovaní žáci K o p ř i v n i c e (dam) - Podvečer ve středu dvanáctého dubna bude v kině Puls patřit ZUŠ Zdeňka Buriana. Koncertovat budou žáci tamního hudebního oboru. Na koncertě vystoupí smyčcový orchestr školy, děti, které se připravují na předehrávky talentovaných žáků, klavírista, který byl úspěšný při zkouškách na konzervatoř, a další. V rámci Prkna se lidé budou moci již potřetí setkat s divadlem V Soukolí K o p ř i v n i c e (dam) - V sobotu osmého dubna se hudební sál v přízemí kulturního domu stane dějištěm dalšího představení ze série divadelního projektu Prkno. Tentokrát dramaturg Prkna pozval do Kopřivnice havířovský soubor V Soukolí. Toto mladé amatérské divadlo není místnímu publiku nijak cizí. Již dvakrát totiž v Kopřivnici vystupovali se svou prvotinou - Pastička. Tentokrát by však V Soukolí mělo přivést hru Jinde jinak. Jak již napovídá samotný název, půjde volné improvizační vystoupení. Improvizacím se divadlo V Soukolí věnuje již od svého založení v roce 1996. Nejprve však pouze na zkouškách. „Když už jsme měli za sebou několik repríz Pastičky, začali jsme se zamýšlet nad tím, co budeme hrát dál a rozhodli jsme se pro ty improvizace,“ vzpomíná jeden z členů divadla Denis Dvořák. Na jevišti zkusili havířovští divadelníci své improvizace poprvé v roce 1997. Kromě řady repríz potvrzuje jejich úspěšnost i fakt, že jim vynesly dvě nominace na Šrámkův Písek. Představení, ve kterém jsou kreace čtyř až pěti herců na jevišti podbarveny rovněž improvizovanou hudbou, je hluboce závislé na atmosféře a náladách herců. „Někdy si domluvíme téma, kolem kterého se to všechno točí, ale většinou je to dáno prostorem, kde hrajeme, publikem a dalšími faktory,“ tvrdí Dvořák. Promítat se bude Ene Bene a Vikingové K o p ř i v n i c e (dam) - Další film z české produkce čeká tento promítací týden kina Puls na své diváky. Tentokrát to bude celovečerní debut režisérky a scenáristky Alice Nellis Ene Bene. Scénou, na které se odehrávají osudy jednotlivých postav, jsou místní volby. Jednu rovinu filmu tvoří postupný, alkoholem podpořený rozklad volební komise, z níž každý člen má pro svou objektivně společensky obětavou práci osobní důvody. Během dvou dnů a jedné noci má divák možnost seznámit se blíže s jejich osudy a nově navázanými vztahy, které se navzájem proplétají, ovlivňují, až se v závěrečné dramatické situaci překvapivě spojují. Druhou rovinu filmu tvoří život dvojice manželů Zachových (Iva Janžurová a Leoš Suchařípa), pro které se otázka volebních preferencí a už samotného faktu, zda k volbám jít či nejít, stává bitevním polem, na němž začnou řešit všechny za dlouhá léta nashromážděné problémy. Kromě vynikajícího scénáře napsaného na základě povídky Alice Nellis, která kdysi zaujala Ivu Janžurovou, stojí Ene Bene na vynikajících výkonech celé plejády známých herců. Iva Janžurová, Leoš Suchařípa, Theodora Remundová Eva Holubová ,Vladimír Javorský, ti všichni vytvořili ze svých rolí živoucí a velmi věrohodné postavy. Film Ene Bene bude kino Puls uvádět dnes a zítra odpoledne i večer a od soboty do pondělí jen v sedmnáct třicet. Sobotní, nedělní a pondělní večer bude totiž patřit historickému filmu Vikingové. Repríza filmu natočeného podle knihy Michaela Crichtona režisérem Johnem McTiernanem potěší především fanoušky Antonia Banderase. Ten ve filmu ztvárnil roli nedobrovolného vyslance své arabské říše mezi severské válečníky, po jejichž boku nakonec bojuje proti ďábelskému kanibalskému kmenu. Většinu cen udělených porotou Kafky pobrali tradiční účastníci přehlídky
K o p ř i v n i c e (dam)
- Velmi vysoko hodnotila letos porota soutěžní příspěvky Kafky.
Podle jejího názoru šla úroveň velmi vzhůru, a to především u
tradičních účastníků přehlídky, kteří si, jak řekl předseda
poroty Emil Pražan, z Kopřivnice již něco odvezli. V kategorii reklama
si první cenu odvezla Tišnovská televize Tišnov za snímek ’O psích
exkrementech’. Nejlepší zpravodajství do Kopřivnice přivezla
Kabelová televize Třinec. V kategorii vlastní tvorba zvítězil Kabel
TV Ostrov s filmem ’Ostrov 19. století’ a Kafku+ si za své ’Veselé
silvestrovské zprávy’ odvezla Televizia Turjec Martin. Porota udělila
také tři zvláštní ceny za kameru, scénář a námět. Studií je víc, Kafka se musí přizpůsobit K o p ř i v n i c e (dam) - Počet účastníků Kafky se každoročně zvyšuje, v letošním roce jich přijelo o dost více. Pořadatelé počítající s dalším růstem přehlídky, již nyní uvažují, jak budou zájem studií v dalších letech zvládat. „Pokud bude počet účastníků růst i nadále, bude muset nutně dojít ke změnám v organizaci. Máme představu, jak řešit narůstající zájem. Je hned několik možností, buďto půjdeme cestou prodloužení přehlídky na tři soutěžní dny nebo budou současně probíhat projekce více kategorií, přičemž každá bude hodnocena zvláštní porotou. Existuje také varianta uspořádání předkola, které by redukovalo počet soutěžících,“ řekl organizátor Kafky a ředitel KTK Jan Bittner. Počet účastníků přitom donutil i letos pořadatele k nekompromisnímu krácení reklamních a zpravodajských příspěvků. Aby připravované změny co nejvíce odpovídaly představám účastníků Kafky, vytvořila KTK dotazník, z něhož chce zjistit, co jednotlivá studia od Kafky očekávají. Takto získané podklady budou použity při sestavování nové tváře přehlídky. Pražan: V programu bylo dost špičkových snímků K o p ř i v n i c e (dam) - Stejně jako v předchozích třech ročnících i letos se funkce předsedy a mluvčího poroty přehlídky Kafka 2000 ujal viceprezident Českého svazu pro film a video Emil Pražan. Ten spolu s dalšími porotci hodnotil snímky všech přihlášených televizí. Jak hodnotil celou přehlídku? „Pořadatelé byli opět výborně připraveni, to je tady ale běžné od prvního ročníku. Letos si však lidově řečeno naložili ’větší káru’, protože přibyla celá jedna třetina snímků a zvládnout to všechno ve stejném čase, v tom vidím ten kumšt. I když je tady mnohem víc soutěžících i filmů, nikdo program nenatáhl, přehlídka skutečně začíná v pátek ráno a končí v sobotu večer,“ pochvaloval si Pražan. Co říkáte na to, že na rozdíl od minulých ročníků bezprostředně po každém soutěžním bloku následoval rozbor odpromítaných snímků? Pořadatelé si uvědomili, že je potřeba dát větší prostor seminářům a rozborům snímků, a to jsme kvitovali s povděkem. Bylo také dobré, že jsme si mohli rozebrat to, co jsme viděli hned po skončení jednotlivých bloků, kdy jsme to měli všechno v živé paměti a mohli jsme být konkrétnější. Nový byl také způsob řazení snímků podle žánrů a ne podle autorství. Jak hodnotíte tuto změnu? Pro pořadatele i pro diváky je lepší, když jsou snímky seřazeny podle žánrů, ono to prolínání kategorií přece jen do jisté míry mate. Všichni svorně tvrdíte, že letos je úroveň předváděných videosnímků podstatně vyšší. Ano domnívám se, že většina věcí, které jsme tu viděli, je skutečně o moc lepší a není to jen můj názor, myslí si to všichni porotci. V prvním ani ve druhém ročníku tady nebyly k vidění takové špičkové videoprogramy, které by mohly být okamžitě vysílány v celostátních televizích. Tentokrát tady takových bylo již relativně dost. A myslím, že divák, který sleduje televizi, by u většiny z nich nepoznal, že je nevyprodukovaly velké televize, ale malá studia. Naznačil jste také směr, kterým by se podle Vás měla Kafka dál vyvíjet. Mohl byste k němu říci něco bližšího? Představy jsou různé, samozřejmě vše je také otázka peněz a já nevím, jaké jsou možnosti pořadatelů. Mě by se ale třeba velmi líbilo, kdyby tady byla také nějaká forma vzdělávání. Mám na mysli přednášky a semináře, vždy zaměřené na nějaké téma - například scenáristiku, kameru, režii, prostě na jednotlivé tvůrčí složky. Nebo by se přednášející mohli věnovat jiným problémům, které lidi z televizních profesí mohou zajímat. Letos se tady například hodně diskutovalo o autorském právu. Tím by se to, ale celé protáhlo o pár hodin a Kafka by nemohla začínat v pátek ráno, ale třeba již ve čtvrtek odpoledne. Přehlídka se přiblížila divákovi Přehlídka Kafka prošla během uplynulých čtyř ročníků značným pozitivním vývojem. Z původně značně profesionálně zaměřené akce se postupem času začíná vyvíjet festival, který svým charakterem může zaujmout i běžného diváka. Patrně největší skok tímto směrem byl na Kafce vidět letos. Pořadatelé tentokrát poprvé příspěvky jednotlivých soutěžících studií rozdělili podle kategorie a nikoliv podle autorství. Divák, kterého zajímalo například zpravodajství, tak nemusel u televizní obrazovky nebo v kině prosedět zbytečně řadu hodin, ale zhlédl jen to, co jej zajímalo. Spád dostala přehlídka také odbouráním přímých vstupů z přehlídkového kina, v rámci kterých se v minulosti jednotlivé televize představovaly. Pro představení autorů soutěžních snímků letos postačila informační obrazovka, na které se divák dozvěděl nejdůležitější informace o každém ze studií. Nejdůležitějším faktorem úspěchu přehlídky, který však nezávisí na pořadatelích, je rostoucí kvalita soutěžních snímků. Ta již tradičně poskočila o kus výš. Přesto, že rozdíly mezi nejlepšími a nejhoršími jsou propastné, divák měl možnost vybrat si z řady snímků, které jej mohly nejen zaujmout, ale mnohdy i pobavit. David Macháček
|
|||||||||||||||||
Poslední aktualizace: 05.01.2004 10:37 |